Gå til innhold

Antidepressiva for manglende følelser?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg skårer ikke så veldig høyt på depresjonskalaen. Jeg har mange symptomer som er blitt endel av normaltilstanden min. 

Men jeg kjenner veldig på at jeg ikke kjenner så mye. Jeg klarer ikke å kjenne at jeg har noen følelser, verken for gutten min eller kjæresten min eller for noen andre. Jeg vet jo at jeg er veldig glad i disse personene. Men jeg kjenner det ikke. Det er en likegyldighet i meg. Helst vil jeg isolere meg langt vekk og ikke ha kontakt med noen. 

Men jeg har ikke sånne følelser som at alt er feil, alt kommer til å gå galt. Jeg har ikke et snev av selvmordstanker. 

Kan dette bedres med antidepressiva? Vi bestemte i forrige uke å se det an en måned så jeg har ikke time før i starten av mai. Men hva tenker dere? 

Jeg prøver å fokusere på at disse manglende følelsene skal flytte til katastrofetanker. Foreløpig klarer jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
Fru2020 skrev (21 minutter siden):

Jeg vet jo at jeg er veldig glad i disse personene.

Holder det ikke å vite at du er glad i dem, så kan du behandle dem deretter? Må du føle så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (34 minutter siden):

Holder det ikke å vite at du er glad i dem, så kan du behandle dem deretter? Må du føle så mye?

Nei, det mener jeg ikke at holder. Det er ikke slik det skal være at man må resonnere seg frem til at man er glad i noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg! Det kan vel skyldes depresjon..? Eller at man sliter md no annet/ er utmatta eller noe slik at følelser nedprioriteres eller d er et psykologisk forsvar

Anonymkode: 1289a...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det på samme måte- «reagerer ikke» følelsemessig på noe- alt er fremmed og rart og har bare uro på en måte

Anonymkode: 1289a...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
Fru2020 skrev (11 timer siden):

Nei, det mener jeg ikke at holder. Det er ikke slik det skal være at man må resonnere seg frem til at man er glad i noen. 

Hei! Opplever du fravær av følelser og personlighet generelt også? At du er litt nummen og ingenting på et vis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosemarin skrev (6 timer siden):

Hei! Opplever du fravær av følelser og personlighet generelt også? At du er litt nummen og ingenting på et vis? 

Ja, jeg har et fravær av andre følelser også. Er temmelig avflatet. Finner ikke glede i noe. 

Men det er uvant for meg å ha disse symptomene alene uten dommedagstanker. Da blir jeg usikker på om det fremdeles er en depresjon som kan behandles av medisiner eller om det er noe annet. 

Det opptar hodet mitt mye nå det er så fremtredende. Jeg har så mange gode ting i livet mitt nå, men ikke noen følelser knyttet til det. Feks skal jeg til syden på retreat om en uke. Gleder meg ikke litt engang, seiv om jeg har drømt om å reise på retreat i langt over ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avflatning er helt vanlig, det positive er også fraværet av negative tanker. Dette er en ganske vanlig prosess i det å bli bedre fra depresjon. Ikke ha krav til deg selv at du skal føle glede eller over-entusiasme. Bare vær. Snart kommer du til overflaten igjen.

Anonymkode: 1f389...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (16 timer siden):

Ja, jeg har et fravær av andre følelser også. Er temmelig avflatet. Finner ikke glede i noe. 

Men det er uvant for meg å ha disse symptomene alene uten dommedagstanker. Da blir jeg usikker på om det fremdeles er en depresjon som kan behandles av medisiner eller om det er noe annet. 

Det opptar hodet mitt mye nå det er så fremtredende. Jeg har så mange gode ting i livet mitt nå, men ikke noen følelser knyttet til det. Feks skal jeg til syden på retreat om en uke. Gleder meg ikke litt engang, seiv om jeg har drømt om å reise på retreat i langt over ti år.

Kjenner meg igjen. Helt fjern. Men har masse uro og negative tanker også.

Si gjerne fra om du prøver antidepressiva da og om det funker

Anonymkode: 1289a...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (16 timer siden):

Ja, jeg har et fravær av andre følelser også. Er temmelig avflatet. Finner ikke glede i noe. 

Men det er uvant for meg å ha disse symptomene alene uten dommedagstanker. Da blir jeg usikker på om det fremdeles er en depresjon som kan behandles av medisiner eller om det er noe annet. 

Det opptar hodet mitt mye nå det er så fremtredende. Jeg har så mange gode ting i livet mitt nå, men ikke noen følelser knyttet til det. Feks skal jeg til syden på retreat om en uke. Gleder meg ikke litt engang, seiv om jeg har drømt om å reise på retreat i langt over ti år.

Jeg tenker en del på om antidepressiva kan gi en litt gnist og personligjet tilbake og ja☺️ er veldig slitsomt å være slik 

Anonymkode: 1289a...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin

Synd du ikke har fått mer svar her. Er det ingen som har erfaring  med at antidepressiva kan gi tilbake mening, lyst, følelser og samtidig roe systemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...