Gå til innhold

Ditt drømmevaskerom!


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi skal pusse opp vaskerommet! Vi bygde huset i 1997, og har ikke gjort noe med det etter det (bortsett fra å sette opp veggskap for 15-20 år siden. Følgende ting trengs der:

*varmtvannsbereder 

*vaskemaskin 

*tørketrommel

*fryseboks eller fryseskap

*skap

*løsning for tørking av tøy som ikke skal i tørketrommelen

*utslagsvask

*gjerne en stor flate å brette tøy på (benk eller fryseboks)

Vi har hatt tørketrommelen oppå vaskemaskinen,  men nå skal vi ha dem ved siden av hverandre. Vi vurderer å ha sokkel under,  slik at vi slipper å krype på golvet for å ta tøy ut og inn. Noen som har det?

Jeg elsker den store, gode, gamle (fyller 30 år i år ️) fryseboksen vår, men erkjenner at når vi først pusser opp, må den kaaaaanskje vike for et nytt fryseskap.... 😱😥

Hvordan ser ditt drømmevaskerom ut? Noen gode eller dårlige erfaringer å dele?

Vaskerommet ligger ikke ved yttervegg, så det er verken utedør eller vindu der. Utedør skulle jeg gjerne hatt, men da må vi omgjøre et soverom til vaskerom, og det blir dyrt 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (25 minutter siden):

*løsning for tørking av tøy som ikke skal i tørketrommelen

Jeg har bodd på steder med tørkeskap. Det var praktisk og tok liten plass. Man trenger jo ikke alltid slå på strømmen, bare henge tøyet der og lufttørke det.

Jeg ville hatt plass til mer enn én skittentøysdunk, for sortering av tøyet på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
laban skrev (5 minutter siden):

Jeg har bodd på steder med tørkeskap. Det var praktisk og tok liten plass. Man trenger jo ikke alltid slå på strømmen, bare henge tøyet der og lufttørke det.

Jeg ville hatt plass til mer enn én skittentøysdunk, for sortering av tøyet på forhånd. 

Enig i at tørkeskap er kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
laban skrev (35 minutter siden):

Jeg har bodd på steder med tørkeskap. Det var praktisk og tok liten plass. Man trenger jo ikke alltid slå på strømmen, bare henge tøyet der og lufttørke det.

Jeg ville hatt plass til mer enn én skittentøysdunk, for sortering av tøyet på forhånd. 

Det var jo en god idé! Vi har det på jobb. Må gruble litt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Vi skal pusse opp vaskerommet! Vi bygde huset i 1997, og har ikke gjort noe med det etter det (bortsett fra å sette opp veggskap for 15-20 år siden. Følgende ting trengs der:

*varmtvannsbereder 

*vaskemaskin 

*tørketrommel

*fryseboks eller fryseskap

*skap

*løsning for tørking av tøy som ikke skal i tørketrommelen

*utslagsvask

*gjerne en stor flate å brette tøy på (benk eller fryseboks)

Vi har hatt tørketrommelen oppå vaskemaskinen,  men nå skal vi ha dem ved siden av hverandre. Vi vurderer å ha sokkel under,  slik at vi slipper å krype på golvet for å ta tøy ut og inn. Noen som har det?

Jeg elsker den store, gode, gamle (fyller 30 år i år ️) fryseboksen vår, men erkjenner at når vi først pusser opp, må den kaaaaanskje vike for et nytt fryseskap.... 😱😥

Hvordan ser ditt drømmevaskerom ut? Noen gode eller dårlige erfaringer å dele?

Vaskerommet ligger ikke ved yttervegg, så det er verken utedør eller vindu der. Utedør skulle jeg gjerne hatt, men da må vi omgjøre et soverom til vaskerom, og det blir dyrt 😱

Hvor stort er rommet? Er det varme i gulvet?

Jeg ville løst behovet for benk med benkeplate over vaskemasjin og trommel (ettersom de skal stå ved siden av hverandre) - men husk å ha rom for lufting mellom både maskiner og bakvegg og topp på maskiner og benkeplate. Over disse ville jeg valgt overskap til vaskepulver, lager av feks zalo, rengjøringsmidler, vindusvasemaskin, skuresvamper, sølvpuss og andre rengjøringsartikler- og apparater. 

I tillegg til det du har ramset opp ville jeg hatt et høyskap til vaskebøtter, mopper, koster etc, og om det ikke er veldig høy varme ville jeg gått for å ha "løs" støvsuger i dette rommet, om du har dette. 

Jeg har fire stenger i takhøyde med litt avstand mellom seg, i tillegg til plass til et tørkestativ på mitt vaskerom. På stengene henger jeg jeg klær som skal tørke på henger, mens resten går på stativ. Jeg har faktisk ikke tørketrommel lenger, og savner det ikke. Jeg foretrekker at klærne tørker "fritt" i rommet, ikke i tørkeskap som jeg syns gir "innestengt" gymsokk-lukt etter en stund. Jeg ser ikke helt poenget med å tørke klær med varme heller, på et vaskerom blir det ofte naturlig varmt, iallefall om du har litt varme i gulvet. 

Jeg ville ikke anbefalt å oppbevare klær eller sko på vaskerommet. Jeg syns også dette lett fører til vond lukt etter en stund. Jeg leste nettopp at det å sette våte sko på varme gulv er en gavepakke for bakterievekst, og det tror jeg er forklaringen på at klær på fuktige, varme rom ofte får lukt raskere. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (48 minutter siden):

Hvor stort er rommet? Er det varme i gulvet?

Jeg ville løst behovet for benk med benkeplate over vaskemasjin og trommel (ettersom de skal stå ved siden av hverandre) - men husk å ha rom for lufting mellom både maskiner og bakvegg og topp på maskiner og benkeplate. Over disse ville jeg valgt overskap til vaskepulver, lager av feks zalo, rengjøringsmidler, vindusvasemaskin, skuresvamper, sølvpuss og andre rengjøringsartikler- og apparater. 

I tillegg til det du har ramset opp ville jeg hatt et høyskap til vaskebøtter, mopper, koster etc, og om det ikke er veldig høy varme ville jeg gått for å ha "løs" støvsuger i dette rommet, om du har dette. 

Jeg har fire stenger i takhøyde med litt avstand mellom seg, i tillegg til plass til et tørkestativ på mitt vaskerom. På stengene henger jeg jeg klær som skal tørke på henger, mens resten går på stativ. Jeg har faktisk ikke tørketrommel lenger, og savner det ikke. Jeg foretrekker at klærne tørker "fritt" i rommet, ikke i tørkeskap som jeg syns gir "innestengt" gymsokk-lukt etter en stund. Jeg ser ikke helt poenget med å tørke klær med varme heller, på et vaskerom blir det ofte naturlig varmt, iallefall om du har litt varme i gulvet. 

Jeg ville ikke anbefalt å oppbevare klær eller sko på vaskerommet. Jeg syns også dette lett fører til vond lukt etter en stund. Jeg leste nettopp at det å sette våte sko på varme gulv er en gavepakke for bakterievekst, og det tror jeg er forklaringen på at klær på fuktige, varme rom ofte får lukt raskere. 

Takk for innspill! Det er ikke varme i golvet, men rommet er varmt likevel pga varmvannsberederen og tørketrommelen. Om sommeren tørker jeg klær ute på tørkesnor - elsker rent tøy med frisk uteluft og utelukt!

Det med lufting bak maskinene har jeg ikke tenkt på. Hm. Da kommer de lenger ut i rommet. Men det er nok lurt dersom vi har benkeplate oppå. Men hvis vi skal ha maskinene på sokkel blir kanskje benkeplate for høy til arbeidshøyde?

Takk for advarsel om gymsokklukt i tørkeskap 😱😱😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

Takk for advarsel om gymsokklukt i tørkeskap

Det har jeg aldri lagt merke til eller tenkt over. Men det betyr selvsagt ikke at det aldri kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til andre gode råd du har fått ville jeg gjerne hatt nok skapplass, så det ikke trenger å stå noe særlig fremme. Deilig med ryddige flater til å brette tøy etc. Ideelt sett skulle det gjerne være noen skuffer i stedet for skap - mye lettere å få tak i det som står bakerst, om man har mye ulike vaskemidler etc.

 

Selv synes jeg det er praktisk og plassøkonomisk å ha vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre - om man da altså ikke har veldig mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (46 minutter siden):

I tillegg til andre gode råd du har fått ville jeg gjerne hatt nok skapplass, så det ikke trenger å stå noe særlig fremme. Deilig med ryddige flater til å brette tøy etc. Ideelt sett skulle det gjerne være noen skuffer i stedet for skap - mye lettere å få tak i det som står bakerst, om man har mye ulike vaskemidler etc.

 

Selv synes jeg det er praktisk og plassøkonomisk å ha vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre - om man da altså ikke har veldig mye plass.

Skuffer var lurt! Takk! Vi er jo veldig fornøyd med store, gode skuffer på kjøkkenet!

Jeg synes det har fungert greit med å ha dem oppå hverandre,  men mannen er veldig gira på å endre nå, så jeg blir med på det! Han hadde ryddet og tømt det stappfulle vaskerommet mens jeg var bortreist noen dager, så nå er det ingen vei tilbake for endring 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe vaskerom så kan ikke komme med noen gode råd.  Derimot har jeg hatt vaskemaskin og tørketrommel stående ved siden av hverandre med sokkel under og det ble ikke for høyt til å bruke plata over.  Det er så lenge siden at jeg brukte det som stelleplass for minstemann og det var helt riktig høyde 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (15 timer siden):

Vi skal pusse opp vaskerommet! Vi bygde huset i 1997, og har ikke gjort noe med det etter det (bortsett fra å sette opp veggskap for 15-20 år siden. Følgende ting trengs der:

*varmtvannsbereder 

*vaskemaskin 

*tørketrommel

*fryseboks eller fryseskap

*skap

*løsning for tørking av tøy som ikke skal i tørketrommelen

*utslagsvask

*gjerne en stor flate å brette tøy på (benk eller fryseboks)

Vi har hatt tørketrommelen oppå vaskemaskinen,  men nå skal vi ha dem ved siden av hverandre. Vi vurderer å ha sokkel under,  slik at vi slipper å krype på golvet for å ta tøy ut og inn. Noen som har det?

Jeg elsker den store, gode, gamle (fyller 30 år i år ️) fryseboksen vår, men erkjenner at når vi først pusser opp, må den kaaaaanskje vike for et nytt fryseskap.... 😱😥

Hvordan ser ditt drømmevaskerom ut? Noen gode eller dårlige erfaringer å dele?

Vaskerommet ligger ikke ved yttervegg, så det er verken utedør eller vindu der. Utedør skulle jeg gjerne hatt, men da må vi omgjøre et soverom til vaskerom, og det blir dyrt 😱

Har du mulighet for å henge opp tråder i taket sånn du kan tørke ull på? Det er veldig greit når det er klær som ikke kan gå i tørketrommel. Ellers vil jeg tipse deg om et tørkestativ som selges på Clas ohlson til 500. Det går i høyden sånn at det tar lite plass. 

Anonymkode: 76d3a...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (14 timer siden):

Men hvis vi skal ha maskinene på sokkel blir kanskje benkeplate for høy til arbeidshøyde?

😂 Jepp. For meg er det passe høyt når maskina står rett på golvet... Det er jo helt individuelt, men om jeg skulle hatt en sokkel på 20-30 cm under så hadde jeg ikke fått brukt benken til å gjøre noe på nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du mulighet for å henge opp tråder i taket sånn du kan tørke ull på? Det er veldig greit når det er klær som ikke kan gå i tørketrommel. Ellers vil jeg tipse deg om et tørkestativ som selges på Clas ohlson til 500. Det går i høyden sånn at det tar lite plass. 

Anonymkode: 76d3a...31e

Ja, jeg må ha noen snorer, dersom vi ikke skal ha tørkeskap. Får tegne litt i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg må ha noen snorer, dersom vi ikke skal ha tørkeskap.

Kroker (til kleshengere med yttertøy, jakker o.l.) er også veldig praktisk. Men vi har tre-tak, så det er enkelt å skru dem inn.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips. 

Hvor mye man dytter inn på et vaskerom er selvsagt avhengig av størrrelsen. Husker jeg så på et hus da jeg ventet barn, og huset hadde et megasvært vaskerom nære inngangen. Jeg så for meg å ta møkkete småbarn rett inn der og gode muligheter for både tørketrommel og lufttørking, og det var like før vi kjøpte huset bare pga vaskerommet! 😆 

I nåværende bolig pusset vi opp vaskerommet da vi kjøpte huset for 3-4 år siden, og valgte da å sette vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre. Men jeg så i butikkene at det finnes noen slags stativ/skuff å sette de oppå hvis du vil ha de ved siden av hverandre, men høyere opp fra gulvet. Ulempen med det er at en benkeplate over dette blir for høy for normal arbeidshøyde, så du bør i tilfelle ha plass til arbeidsbenk et annet sted. 

Noe vi har i både nåværende og forrige vaskerom, er en klesstang som henger oppunder taket, med en rekke kleshengere av plast. Der henger vi opp skjorter, topper, kjoler osv slik at de tørker penere uten å få strek fra tørkesnor. Lettere å stryke disse plaggene blir det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...