Gå til innhold

Følelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener - at jeg er fryktelig urolig, redd, dissosierer, innestengt i uro. Og at dette kommer som et forsvar og reaksjon på at det man opplever er for mye. Og da er tanken at man ikke kan distrahere seg vekk fra det- min erfaring er at da blir angsten og dissosiering enda sterkere, og tenker da at man må ta tak i de underliggende følelsene og få de ut istedet for å «undertrykke» de slik jeg kanskje unbevisst gjør med angst og dissosiering osv?

Det er da ikke en banebrytende teori det- angst og dissosiering er vel godt kjent som «psykologisk forsvar» eller traumereaksjon feks

 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Jeg anbefaler deg å lese boken tilbake til nåtid som er utgitt av traumepoliklinikken Modum bad. Ved å lese den kan du  blant annet lære forskjellige teknikker og øvelser som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Martine skrev (3 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å lese boken tilbake til nåtid som er utgitt av traumepoliklinikken Modum bad. Ved å lese den kan du  blant annet lære forskjellige teknikker og øvelser som kan hjelpe deg.

Takk for tips. Det som er - er at det er nåtiden som er skremmende og uholdbar- og at det antagelig er derfor jeg er i en dissasosistiv tilstand og med mye angst. Kan teknikker likevel hjelpe en litt ut av den «flukten» fra virkeligheten ?

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei, jeg som skrev dette har blitt utredet og behandler nekter for at det er noe annet enn angst. Jeg har virkelig lagt masse andre forslag på bordet🤪

Anonymkode: 27dd1...5f0

Jeg er i tvil. Hadde bedt om second opinion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Jeg er i tvil. Hadde bedt om second opinion. 

Flere som var vurdert det samme 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Jeg er i tvil. Hadde bedt om second opinion. 

Flere har vurdert det samme. Jeg personlig tror det er en god porsjon angst, men at det i hovedsak er en traumereaksjon. 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for tips. Det som er - er at det er nåtiden som er skremmende og uholdbar- og at det antagelig er derfor jeg er i en dissasosistiv tilstand og med mye angst. Kan teknikker likevel hjelpe en litt ut av den «flukten» fra virkeligheten ?

Anonymkode: 27dd1...5f0

Ja, det kan det. Om ikke for annet så vil du forstå bedre sammenhengen mellom traumer og reaksjoner du har i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flere har vurdert det samme. Jeg personlig tror det er en god porsjon angst, men at det i hovedsak er en traumereaksjon. 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Men altså, har du opplevd en traumatisk hendelse? Eller er det bare din nåværende tilstand du refererer til som traumatisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Martine skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan det. Om ikke for annet så vil du forstå bedre sammenhengen mellom traumer og reaksjoner du har i dag. 

Takk skal sjekke det ut. Men jeg er forsåvidt i et «pågående» traume- derfor jeg ble usikker 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Men altså, har du opplevd en traumatisk hendelse? Eller er det bare din nåværende tilstand du refererer til som traumatisk? 

Ja delvis begge deler. Opplevd noe som har rokket ved min grunnleggende trygghet og som har vært veldig tøft og sjokkerende og som jeg ikke har bearbeida helt- og det er delvis vedvarende- vil ikke utdype det pga det involverer andre også. Dette i sammenheng med andre krevende og belastende ting gjorde at det ble for mye for meg og deretter har nåværende situasjon blitt et traume jeg lever of er fanget i nå. Altså min nåværende situasjon er et traume. Det er ikke «bare». 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja delvis begge deler. Opplevd noe som har rokket ved min grunnleggende trygghet og som har vært veldig tøft og sjokkerende og som jeg ikke har bearbeida helt- og det er delvis vedvarende- vil ikke utdype det pga det involverer andre også. Dette i sammenheng med andre krevende og belastende ting gjorde at det ble for mye for meg og deretter har nåværende situasjon blitt et traume jeg lever of er fanget i nå. Altså min nåværende situasjon er et traume. Det er ikke «bare». 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Om det er en enkelthendelse som har gitt PTSD er det jo spesielle behandlinger for dette. Eller for komplekse, vedvarende traumer også. 

Også er det relevant om din nåværende traumatiske situasjon er f.eks at du fortsatt lever i et voldelig forhold, er pårørende til en alvorlig syk, eller andre ytre belastende omstendigheter som fortsatt pågår, eller det er det at du opplever symptomene dine i seg selv som traumatiske. Det er litt uklart hva du viser til, men det er relevant info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Om det er en enkelthendelse som har gitt PTSD er det jo spesielle behandlinger for dette. Eller for komplekse, vedvarende traumer også. 

Også er det relevant om din nåværende traumatiske situasjon er f.eks at du fortsatt lever i et voldelig forhold, er pårørende til en alvorlig syk, eller andre ytre belastende omstendigheter som fortsatt pågår, eller det er det at du opplever symptomene dine i seg selv som traumatiske. Det er litt uklart hva du viser til, men det er relevant info. 

Ja det er delvis en ytre belastning som pågår, og det er symptomene mine og det at jeg (som sagt det ble for mye for meg det har resultert i at jeg ikke har fungert på et år) og ikke har vært meg selv og vært aleine over lang tid som gradvis har gitt meg mer og mer symptomer  Og så blir DET traumatisk å være i

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Martine skrev (17 minutter siden):

Ja, det kan det. Om ikke for annet så vil du forstå bedre sammenhengen mellom traumer og reaksjoner du har i dag. 

Kunne du gitt noen eksempler på øvelser? 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Altså, om mennesker skal handle ut ifra følelsene sine så må alle og enhver være regulert. Det er vi på langt nær. Mange av oss er som barn, lykke til med å håndtere voksenlivet. 

Tror du misforstår. Handler jo ikke om å handle ut fra følelsene til en hver tid men om å KJENNE på de og anerkjenne dem- få dem ut (alene eller i terapi), og ikke undertrykke dem. Det er en del av å klare å bli regulert.

kraftig angst og slike reaksjoner beskrevet i denne tråden kan være et forsvar fra kroppen fordi det er for mange uhåndterte følelser og /eller en situasjon som oppleves uhåndterbar. Og da tenker jeg løsningen er å gå til følelsene som ligger der og prøve å håndtere og kjenne på og anerkjenne dem for at «forsvaret» (angsten symptomene…) skal forsvinne og man kan bli i kontakt med seg selv og i vater igjen (regulert)

 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Trinity80 skrev (1 time siden):

Altså, om mennesker skal handle ut ifra følelsene sine så må alle og enhver være regulert. Det er vi på langt nær. Mange av oss er som barn, lykke til med å håndtere voksenlivet. 

Står vel ikke et ord om man skal handle ut fra følelsene sine i den artikkelen. Poenget er at man ikke skal avlede seg fra å kjenne på dem. Hvis man unngår følelser vil man jo agere på dem ubevisst. Veit man om dem har man et valg.

Det sagt er det jo ikke noe galt i å handle ut fra følelser, i de rette situasjonene. Tvert imot gjør antagelig de fleste det for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Står vel ikke et ord om man skal handle ut fra følelsene sine i den artikkelen. Poenget er at man ikke skal avlede seg fra å kjenne på dem. Hvis man unngår følelser vil man jo agere på dem ubevisst. Veit man om dem har man et valg.

Det sagt er det jo ikke noe galt i å handle ut fra følelser, i de rette situasjonene. Tvert imot gjør antagelig de fleste det for lite.

og hvis man unngår for mye kan det resultere i at kroppen går i forsvar/angst… 

Anonymkode: 27dd1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Drømmeautomat skrev (5 timer siden):

Står vel ikke et ord om man skal handle ut fra følelsene sine i den artikkelen. Poenget er at man ikke skal avlede seg fra å kjenne på dem. Hvis man unngår følelser vil man jo agere på dem ubevisst. Veit man om dem har man et valg.

Det sagt er det jo ikke noe galt i å handle ut fra følelser, i de rette situasjonene. Tvert imot gjør antagelig de fleste det for lite.

Til å være ‘forsker’ så leser du artikler meget dårlig. Ikke imponert  

‘Følelser er kompasset som forteller oss hvor vi skal i livet. Mennesker som klarer å kjenne etter, forstå og handle ut fra følelsene sine, klarer i større grad å komme ut av destruktive situasjoner og velge det som er riktig på lang sikt.’

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Til å være ‘forsker’ så leser du artikler meget dårlig. Ikke imponert

Jeg er ikke forsker, men jeg har jobba med en PhD og har tidligere skrevet forskningsartikler. Jeg veit at du ikke tror meg, og det er helt greit 😅

Og ja, jeg skumleste den artikkelen og gikk høyt ut, fair enough.

Jeg leser henne likevel ikke som at hun mener man alltid skal handle ut fra følelsene sine eller at det i seg selv er et ideal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke forsker, men jeg har jobba med en PhD og har tidligere skrevet forskningsartikler. Jeg veit at du ikke tror meg, og det er helt greit 😅

Og ja, jeg skumleste den artikkelen og gikk høyt ut, fair enough.

Jeg leser henne likevel ikke som at hun mener man alltid skal handle ut fra følelsene sine eller at det i seg selv er et ideal. 

Ikke noe problem. Vi kan alle skumlese til tider. Da forstår jeg mer, kan hende jeg til og med tror deg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...