Gå til innhold

Desperat etter å slutte med snus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg snuser konstant, hele dagen. Går ca 2 bokser for dag. Det har blitt en form for stressmestring hos meg, har så mye indre uro hele tiden. Jeg har en psykoselide, men er relativt stabil. Nå er det mest angst og uro, samt de negative symptomene...

Greia er at jeg har sinnsykt vondt i både tenner og tannkjøtt. Tannhalsene blir mer og mer eksponert, og tror det er noen nerver også i munnen som begynner å bli ødelagt av snusingen, for hver gang jeg tar en snus så stråler det smerter opp til øynene. Veksler mellom å ha snusen på begge sider oppe, og begge sider nede. Jeg er utrolig avhenging, så snuser like mye til tross for smertene. Jeg er bare i 20-årene, men tennene mine begynner allerede å bli ødelagt. Og jeg begynner å få irritasjon i halsen pga all snussaften. Jeg lever også på trygd, og har virkelig ikke økonomi til dette. Så jeg MÅ slutte.

Jeg vet at det handler om å bestemme seg, ha viljestyrke og sånn. Men i mitt tilfelle så tror jeg at jeg trenger hjelp til å slutte. Enten med andre nikotinpreparater, eller med medisiner(?). Vet at man kan få medisin til å slutte med røyk, men virker det også for snusslutt? 

Håper noen kanskje har noen råd?

Anonymkode: 76a22...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

nikotin tyggis anbefales på det varmeste. du får det på butikken.

Anonymkode: 3226c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil også være veldig lurt om du legger alternative planer for stressmestring. Hvordan skal du takle stresset i stedet for snus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet for en god stund siden.

Det var egentlig en spontan innskytelse; NÅ gidder jeg ikke mer. Ulempene ble større enn fordelene. Nikotinen tilførte ikke noe særlig positivt i livet mitt. 

Det var ikke så ille. Hvis jeg ble sugen, så tenkte jeg "det blir igrunn ikke verre". Det ble ikke det. Det var håndterbart. Og det gikk over i løpet av et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (22 minutter siden):

Jeg sluttet for en god stund siden.

Det var egentlig en spontan innskytelse; NÅ gidder jeg ikke mer. Ulempene ble større enn fordelene. Nikotinen tilførte ikke noe særlig positivt i livet mitt. 

Det var ikke så ille. Hvis jeg ble sugen, så tenkte jeg "det blir igrunn ikke verre". Det ble ikke det. Det var håndterbart. Og det gikk over i løpet av et par uker.

Vel så lett du skriver om det er det ikke for alle. Abstinensene kan ødelegge for mange som ts skriver bruker hen to bokser daglig, det er et ekstremt forbruk. 

Anonymkode: 7e589...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vel så lett du skriver om det er det ikke for alle. Abstinensene kan ødelegge for mange som ts skriver bruker hen to bokser daglig, det er et ekstremt forbruk. 

Anonymkode: 7e589...8d3

Hva vil du at jeg skal si da? "For all del, bare fortsett å snuse til tross for alle helseplagene det gir deg"?

I motsetning til f.eks. alkohol, opiater og benzo, så er det komplett ufarlig å bråslutte med nikotin. Avhengigheten er psykologisk, og det samme gjelder ubehaget og abstinensen. Når vedkommende har en psykoselidelse, så er de fleste av medikamentene tilgjengelig uaktuelle.

Man kan imidlertid ikke forvente å ikke oppleve noe ubehag. Men slik jeg opplever det, så er det allerede et betydelig ubehag forbundet med å snuse. Motivasjonen bør derfor være god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg snuser konstant, hele dagen. Går ca 2 bokser for dag. Det har blitt en form for stressmestring hos meg, har så mye indre uro hele tiden. Jeg har en psykoselide, men er relativt stabil. Nå er det mest angst og uro, samt de negative symptomene...

Greia er at jeg har sinnsykt vondt i både tenner og tannkjøtt. Tannhalsene blir mer og mer eksponert, og tror det er noen nerver også i munnen som begynner å bli ødelagt av snusingen, for hver gang jeg tar en snus så stråler det smerter opp til øynene. Veksler mellom å ha snusen på begge sider oppe, og begge sider nede. Jeg er utrolig avhenging, så snuser like mye til tross for smertene. Jeg er bare i 20-årene, men tennene mine begynner allerede å bli ødelagt. Og jeg begynner å få irritasjon i halsen pga all snussaften. Jeg lever også på trygd, og har virkelig ikke økonomi til dette. Så jeg MÅ slutte.

Jeg vet at det handler om å bestemme seg, ha viljestyrke og sånn. Men i mitt tilfelle så tror jeg at jeg trenger hjelp til å slutte. Enten med andre nikotinpreparater, eller med medisiner(?). Vet at man kan få medisin til å slutte med røyk, men virker det også for snusslutt? 

Håper noen kanskje har noen råd?

Anonymkode: 76a22...f08

Ts last ned appen slutta. Deretter reduserer du forbruket. I hver boks er det 24 snus x2. Deretter reduserer du en boks når du har bestemt deg for dato du vil slutte. Slik forsetter du dag for dag helt inntil du har kun en snus i boken. Kroppen  din klarer det med en snus i munnen for dagen fysisk før du merker ubehag. Psykisk må du jobbe hardt med deg selv, av å «ha noe der». Første dag med èn snus tilgjengelig deler du dagen opp i 1-2-3 deler. Etter dette er du ferdig psykisk fysisk og økonomisk. 

Anonymkode: 7e589...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Hva vil du at jeg skal si da? "For all del, bare fortsett å snuse til tross for alle helseplagene det gir deg"?

I motsetning til f.eks. alkohol, opiater og benzo, så er det komplett ufarlig å bråslutte med nikotin. Avhengigheten er psykologisk, og det samme gjelder ubehaget og abstinensen. Når vedkommende har en psykoselidelse, så er de fleste av medikamentene tilgjengelig uaktuelle.

Man kan imidlertid ikke forvente å ikke oppleve noe ubehag. Men slik jeg opplever det, så er det allerede et betydelig ubehag forbundet med å snuse. Motivasjonen bør derfor være god.

Ufarlig????? Det er fire ganger helseskadelig med snus spesielt. Her må du lese deg opp. 

Anonymkode: 7e589...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg skal hente nikotinplaster i morgen og begynne med det, vil slutte å dampe. Har tyggis og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ufarlig????? Det er fire ganger helseskadelig med snus spesielt. Her må du lese deg opp. 

Anonymkode: 7e589...8d3

"Ufarlig å bråslutte" sa @ISW, og det stemmer da det. Her er det nok du som må lese deg opp (evt lese innlegg du svarer på bedre) ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vel så lett du skriver om det er det ikke for alle. Abstinensene kan ødelegge for mange som ts skriver bruker hen to bokser daglig, det er et ekstremt forbruk. 

Anonymkode: 7e589...8d3

Neida, det er ikke slik for alle, men hvorfor i all verden skal man ikke kunne skrive om positive opplevelser omkring dette. Selv prøver jeg desperat å slutte å røyke, og jeg blir mer positivt innstilt når jeg leser slike innlegg - det hadde vært enda vanskeligere hvis jeg gikk rundt å trodde at det var et rent helvete for alle som skulle slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (15 timer siden):

"Ufarlig å bråslutte" sa @ISW, og det stemmer da det. Her er det nok du som må lese deg opp (evt lese innlegg du svarer på bedre) ;)  

Det har du helt rett i. Jeg var for kjapp på avtrekkeren. Fint du rettet opp i det! 

 

Lady HM skrev (19 minutter siden):

Neida, det er ikke slik for alle, men hvorfor i all verden skal man ikke kunne skrive om positive opplevelser omkring dette. Selv prøver jeg desperat å slutte å røyke, og jeg blir mer positivt innstilt når jeg leser slike innlegg - det hadde vært enda vanskeligere hvis jeg gikk rundt å trodde at det var et rent helvete for alle som skulle slutte...

Det er er rent helvete å slutte. Men jeg forstår hvorfor du skriver det. Masse lykke til på veien. 

Anonymkode: 7e589...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode råd :) 

Jeg bestemte meg for å prøve Onico, og det siste døgnet har jeg tatt annenhver snus og Onico. Altså redusert til en snusboks om dagen, og det går foreløpig veldig bra. Tenker å trappe mer og mer ut.

Cold turkey funker kanskje best hos mange, men jeg tror jeg må slutte gradvis. 

Anonymkode: 76a22...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...