Gå til innhold

Hvordan vet man om man har empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Rosemarin

    10

  • AnonymBruker

    9

  • psykedeliker

    8

  • Sokk

    5

Gjest Krøll47

Synes det er et godt spørsmål.

Er det kun empati hvis man føler at man faktisk blir lei seg inni seg når den andre er trist- at man påvirkes følelsesmessig?

Eller er det snakk om å kunne forestille seg hva den andre antageligvis føler og bringe dette til uttrykk for personen? 

Holder det å uttrykke sin (falske?) medfølelse for personen, trøste osv. uten å faktisk føle noe på det? Altså man ser på empati som tillært handling fremfor faktiske følelser? 

Jeg veksler mellom alle disse tre og tenker at jeg er empatisk alle ganger, selv om de ikke er like. Det avhenger av hvem og hva det gjelder, eget sinnsleie med mer. 

Tenker at mange som lurer på om de er empatiske nok eller ikke, ofte er opptatt av oppriktige følelser, at man virkelig er ærlig og at den sosiale (uttrykte) handlingen å opptre empatisk ikke er nok. I virkeligheten er disse som opplever seg som for følelseskalde kanskje mer bevisst hva empati er enn dem som tar det for gitt at de er empatiske og handler på sosiale normer når de viser medfølelse - de trenger liksom ikke tenke så etter fordi de passer så greit inn i den sosiale normen og alltid reagerer tilsvarende "veltilpasset", men er de virkelig så mye mer empatiske?? 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
«Empati, innlevelse, evne til å identifisere, forstå og anerkjenne gyldigheten av andres følelsesmessige tilstand og reaksjoner.»

Anonymkode: 880a7...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):
«Empati, innlevelse, evne til å identifisere, forstå og anerkjenne gyldigheten av andres følelsesmessige tilstand og reaksjoner.»

 

Hva var synonymet her? 

Dette er én definisjon av empati. Hvor fra forresten? Det besvarer fortsatt ikke spørsmålet om hvordan man kan vite om man har empati, eller om alle faktorer må være tilstede for at noe skal gjelde som ekte medfølelse/empati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://snl.no/empati

 

har dere ikke google?

Anonymkode: 880a7...344

Jo, men det du finner der er definisjoner på ulike ting. Hva det vil si å ha empati besvares ikke med en slik definisjon. Tror det finnes vidt ulike oppfatninger av hva det betyr å være empatisk, selv om man er enig i noen sentrale kjennetegn gitt i den definisjonen der.

Spørsmål: En venn av deg stryker i en viktig eksamen som er avgjørende for denne vennens nærmeste fremtid, muligheter, ønonomi m.m. Vennen er selvsagt nedbrutt og lei seg på grunn av dette resultatet. Du har selv klart deg bra på samme eksamen og er i skikkelig festhumør. Siden vennen din betyr noe for deg velger du å være hjemme og ta en rolig kveld med denne vennen istedenfor å dra ut å feire med andre. Det er det du egentlig har lyst til. Du sitter der hele kvelden og lytter (tilsynelatende) medfølende til vennen din. Samtidig bobler du egentlig over av glede innvendig. Er du empatisk her eller ikke? Du anerkjenner vennens følelser, tar hensyn osv. Men du har ikke innlevelse. Du er ikke i posisjon til egentlig medfølelse. Telles du fortsatt som empatisk?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80

Empati er evnen til å forstå og dele andres følelser og perspektiver. Her er noen tegn som kan indikere at du har empati:

Evne til å sette seg i andres sko: Du kan forestille deg hvordan andre mennesker føler seg i ulike situasjoner og forstår deres perspektiv.

Lytting: Du lytter aktivt til hva andre sier og viser interesse for deres følelser og opplevelser.

Følelsesmessig respons: Du føler medfølelse eller sympati når noen andre opplever glede, sorg, frustrasjon eller andre følelser.

Hjelpsomhet: Du ønsker å hjelpe og støtte andre når de trenger det, og du tar handling for å lette deres byrde.

Tilpasningsevne: Du tilpasser din oppførsel og kommunikasjonsstil for å møte andres behov og følelser.

Mener at man fint kan ta en sjekk med seg selv? Om dette virker ukjent/ fjernt så er man ikke så empatisk. Jeg er mer empatisk enn sympatisk for eksempel. Sånn utenfor DOL, her inne er jeg helt ufordragelig🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Følelsesmessig respons: Du føler medfølelse eller sympati når noen andre opplever glede, sorg, frustrasjon eller andre følelser.

Hjelpsomhet: Du ønsker å hjelpe og støtte andre når de trenger det, og du tar handling for å lette deres byrde.

Tilpasningsevne: Du tilpasser din oppførsel og kommunikasjonsstil for å møte andres behov og følelser.

Sympati er ikke det samme som empati, så hvorfor lister du det opp her? Man kan jo ha empati med noen uten å nødvendigvis ha sympati med dem - f.eks. folk som har handlet mot bedre vitende og dermed er skyld i sine egne problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin

Ja jeg hadde ekstremt mye empati og følelser. Nå er det dessverre helt fraværende. Vet ikke om det kan komme av at man er syk og kanskje har depresjon 😞 Håper det- og at det kan komme tilbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (13 timer siden):

Jo, men det du finner der er definisjoner på ulike ting. Hva det vil si å ha empati besvares ikke med en slik definisjon. Tror det finnes vidt ulike oppfatninger av hva det betyr å være empatisk, selv om man er enig i noen sentrale kjennetegn gitt i den definisjonen der.

Spørsmål: En venn av deg stryker i en viktig eksamen som er avgjørende for denne vennens nærmeste fremtid, muligheter, ønonomi m.m. Vennen er selvsagt nedbrutt og lei seg på grunn av dette resultatet. Du har selv klart deg bra på samme eksamen og er i skikkelig festhumør. Siden vennen din betyr noe for deg velger du å være hjemme og ta en rolig kveld med denne vennen istedenfor å dra ut å feire med andre. Det er det du egentlig har lyst til. Du sitter der hele kvelden og lytter (tilsynelatende) medfølende til vennen din. Samtidig bobler du egentlig over av glede innvendig. Er du empatisk her eller ikke? Du anerkjenner vennens følelser, tar hensyn osv. Men du har ikke innlevelse. Du er ikke i posisjon til egentlig medfølelse. Telles du fortsatt som empatisk?? 

Jeg tenker du er veldig empatisk i denne situasjonen. Det blir rart om man skal føle andres følelser sterkere enn sine egne. 

Jeg tenker man også kan være empatisk, anerkjenne og forstå vennens skuffelse, også dra ut og feste og feire (men diskret, ikke gni det inn). Igjen, man kan være empatisk uten å være selvutslettende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
Sokk skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker du er veldig empatisk i denne situasjonen. Det blir rart om man skal føle andres følelser sterkere enn sine egne. 

Jeg tenker man også kan være empatisk, anerkjenne og forstå vennens skuffelse, også dra ut og feste og feire (men diskret, ikke gni det inn). Igjen, man kan være empatisk uten å være selvutslettende. 

Er det «normalt» å miste empati og følelser for andre og alt + interesse dersom man er veldig syk og deprimert feks? At man ikke klarer bry seg eller forholde seg til at andre ting enn egen lidelse eksisterer? Sånn føler jeg det for tiden- og det plager meg. Men alt er på et vis blokkert i meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (27 minutter siden):

Er det «normalt» å miste empati og følelser for andre og alt + interesse dersom man er veldig syk og deprimert feks? At man ikke klarer bry seg eller forholde seg til at andre ting enn egen lidelse eksisterer? Sånn føler jeg det for tiden- og det plager meg. Men alt er på et vis blokkert i meg. 

er det som kjennetegner depresjon.

Anonymkode: 880a7...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

er det som kjennetegner depresjon.

Anonymkode: 880a7...344

Åja. Trodde deperesjon var å være bare lei seg og ha negative tanker. Men at man fortsatt var seg selv og følte tilknytning til livet sitt og andre.  Jeg har vel forsåvidt negative tanker og, men mest av alt bare blokkert sånn der. I forhold til meg selv også egentlig. 
Syns det er så innmari vondt å være slik fjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rosemarin skrev (1 minutt siden):

Åja. Trodde deperesjon var å være bare lei seg og ha negative tanker. Men at man fortsatt var seg selv og følte tilknytning til livet sitt og andre.  Jeg har vel forsåvidt negative tanker og, men mest av alt bare blokkert sånn der. I forhold til meg selv også egentlig. 
Syns det er så innmari vondt å være slik fjern.

depresjon går over en skala. fra  triste tanker til fravær av interesse, initiativløshet, skyldfølelse, selvmordstanker, osv osv

Anonymkode: 880a7...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

depresjon går over en skala. fra  triste tanker til fravær av interesse, initiativløshet, skyldfølelse, selvmordstanker, osv osv

Anonymkode: 880a7...344

Ja- angående alvorlighetsgrad ja. Jeg syns bare det er så deprimerende å være slik og ikke evne å koble seg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (Akkurat nå):

Ja- angående alvorlighetsgrad ja. Jeg syns bare det er så deprimerende å være slik og ikke evne å koble seg på

ja, det er vondt. og så blir man nedfor av å ha det slik også . og så kommer angsten for å alltid ha det sånn, men heldigvis er det mye bra medisiner og terapi.

Anonymkode: 880a7...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ja, det er vondt. og så blir man nedfor av å ha det slik også . og så kommer angsten for å alltid ha det sånn, men heldigvis er det mye bra medisiner og terapi.

Anonymkode: 880a7...344

Ja. Syns det er rart at det skyldes depresjon når man blir deprimert og engstelig AV det. Men kanskje selvforsterkende sirkel. Har ikke hatt effekt av det jeg har prøvd så langt jeg, men får fortsette å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (Akkurat nå):

Ja. Syns det er rart at det skyldes depresjon når man blir deprimert og engstelig AV det. Men kanskje selvforsterkende sirkel. Har ikke hatt effekt av det jeg har prøvd så langt jeg, men får fortsette å prøve. 

depresjon henger sammen med angst, vanskelig å ha det ene uten det andre. Og så kommer egne tanker og tuller ting til enda mer ofte . Men medisiner og terapi og masse masse egeninnsats på egne tanker gjør underverker.

Anonymkode: 880a7...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å bli kvitt depresjon, men det vil ta tid. Jeg føler meg bedre når jeg tar Cipralex. Det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...