Gå til innhold

Diagnose ikke videreført i epikrise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en diagnose ikke blir videreført i nyere epikrise betyr det da at man ikke har diagnosen lengre? 

Anonymkode: 92047...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis en diagnose ikke blir videreført i nyere epikrise betyr det da at man ikke har diagnosen lengre? 

Anonymkode: 92047...23f

Diagnoser i en epikrise skal være "aksjonsdiagnoser" dvs de skal fortelle om diagnosen(e) som er aktuelle for den behandlingsperiode diagnosen omfatter. En bruker også å ta med diagnoser som er av vesentlig betydning for denne behandlingsperiode.

Men konkret til ditt spørsmål: Nei, det sier ingenting om du fortsatt har diagnosen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Diagnoser i en epikrise skal være "aksjonsdiagnoser" dvs de skal fortelle om diagnosen(e) som er aktuelle for den behandlingsperiode diagnosen omfatter. En bruker også å ta med diagnoser som er av vesentlig betydning for denne behandlingsperiode.

Dette forklarer jo litt av hvert. Hva er kilden din på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Hva er kilden din på dette?

Kilden er det som læres bort til nye helsearbeidere som skal lære seg å skrive epikrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra en dansk instruks:

Definitioner

Aktionsdiagnose

Aktionsdiagnosen er den diagnose, der har ført til indlæggelse, plejebehov eller ambulant kontakt, og som er den væsentligste årsag til de gennemførte undersøgelses- og behandlingsprogrammer.

Aktionsdiagnosen indberettes med diagnosearten ”A”

 

Bidiagnose

Ved konkurrerende diagnoser anføres den væsentligste som aktionsdiagnose. De øvrige diagnoser medtages efterfølgende som bidiagnoser.

 

Bemærk

Bidiagnoser omfatter således andre sygdomme, som er relevante for den pågældende sygdomskontakt.

Det er kontakten, der skal beskrives - ikke det samlede sygdomsforløb. Registreringen af bidiagnoser skal afspejle det diagnostisk relevante billede i forhold til den aktuelle kontakt og omfatter derfor ikke diagnoser, tilstande eller forhold, der ikke har klinisk relevans i forbindelse med den aktuelle kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Kilden er det som læres bort til nye helsearbeidere som skal lære seg å skrive epikrise.

Hvor lenge har det vært slik? Og skal ikke pasienten informeres om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært slik, og pasienter har aldri vært informert om noe annet.

Men som med mange andre saker har folk sine oppfatninger som ikke stemmer med fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det har alltid vært slik, og pasienter har aldri vært informert om noe annet.

Dette er nytt for meg. Hvem skulle ha fortalt meg det i så fall, og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Dette er nytt for meg. Hvem skulle ha fortalt meg det i så fall, og når?

Det burde kanskje stått noe i avisene, på innkalling til sykehusopphold? Ja, hvor skal en drive generell folkeopplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Ja, hvor skal en drive generell folkeopplysning.

Det handler ikke om generell folkeopplysning, men om informasjons- og veiledningsplikten. Sto ingenting om dette i papirene jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også med at epikrisekopi til pasienten er relativt nytt. Epikrisen er opprinnelig et 1. Dokument til fastlegen om hvordan pasienten skal følges opp etter utskrivelse fra spesialisthelsetjenesten og 2. Et dokument til innleggende lege som en tilbakemelding på om dennes vurdering var korrekt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det har vel også med at epikrisekopi til pasienten er relativt nytt. Epikrisen er opprinnelig et 1. Dokument til fastlegen om hvordan pasienten skal følges opp etter utskrivelse fra spesialisthelsetjenesten og 2. Et dokument til innleggende lege som en tilbakemelding på om dennes vurdering var korrekt eller ikke.

Også helt nytt for meg. Men hva skal en pasient gjøre dersom det som står i epikrisen er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Også helt nytt for meg. Men hva skal en pasient gjøre dersom det som står i epikrisen er feil?

Ta det opp med avdelingen som har skrevet epikrisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...