Gå til innhold

I terapi; tenker du på hvordan du blir oppfattet/hva du "gjør med" terapeuten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mëmëso skrev (1 time siden):

Jeg tenker veldig mye på det. Tidligere har jeg sluttet i terapi og gruppeterapi fordi jeg oppfattet at terapeuten eller gruppa ikke likte meg. Denne gangen prøver jeg å ta det opp underveis så det ikke blir mye på en gang, eller prøver bare å stå i det. Har hittil fått beskjed om at det er mine tolkninger og at det er feil fokus som skaper angst og tar oppmerksomheten bort fra det jeg er der for. Noen ganger har han sagt at han ville vært en kjip person hvis han er som jeg noen ganger tenker at han er. 

Da kjenner vi det noenlunde på samme måte. Jeg har ikke sluttet i terapi pga det, men jeg tenker mye på å slutte.

Anonymkode: e1031...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kjenner vi det noenlunde på samme måte. Jeg har ikke sluttet i terapi pga det, men jeg tenker mye på å slutte.

Anonymkode: e1031...dd5

Ikke gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mëmëso skrev (4 minutter siden):

Ikke gjør det :)

Takk, jeg skal ikke slutte. Godt å høre at du tar det opp underveis, det er klokt av deg.

Anonymkode: e1031...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle er opptatt av hvordan man blir tolket av andre. Vi mennesker er flokkdyr og har det iboende i oss. 
En psykolog bryr seg ikke om hvordan brukeren er sånn sett. De vil bare hjelpe,  frem til neste pasient. 
jeg jobber selv med mennesker, og bryr meg ikke om de er politisk korrekt eller sier ting riktig. 
ønsker at de er trygge nok til å være seg selv fullt ut, slik at jeg får gitt den hjelpen de trenger 

Anonymkode: 235f9...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle er opptatt av hvordan man blir tolket av andre. Vi mennesker er flokkdyr og har det iboende i oss. 
En psykolog bryr seg ikke om hvordan brukeren er sånn sett. De vil bare hjelpe,  frem til neste pasient. 
jeg jobber selv med mennesker, og bryr meg ikke om de er politisk korrekt eller sier ting riktig. 
ønsker at de er trygge nok til å være seg selv fullt ut, slik at jeg får gitt den hjelpen de trenger 

Anonymkode: 235f9...68e

 

Så du kan garantere at alle psykologer klarer å være 100% profesjonelle 100% av tiden og aldri lar seg påvirke? 

En vågal påstand, men sikkert det man lærer som et ideal når man har kasta inn håndkledet og lagt egen karriere som psykisk labil på hylla for å begi seg ut i denne profesjonen. Synd at virkeligheten og trynefaktor kommer i veien. "Jeg jobber selv med mennesker" og kan på ingen måte garantere for at jeg og hele min yrkesgruppe alltid tilsvarer et profesjonelt ideal der menneskelige feil er satt til side og man tenker visjon visjon visjon all the way ;) Just saying. 

 

AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 19.06):

Eller bruker du ikke energi på det? Jeg tenker på det og det er negativt for meg. Det tar fokuset bort fra selve terapien.

Anonymkode: e1031...dd5

Kanskje du kan adressere det og la det bli en del av terapien? Hvorfor er du så opptatt av hvordan terapeuten oppfatter deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alle er opptatt av hvordan man blir tolket av andre. Vi mennesker er flokkdyr og har det iboende i oss.

Alle ønsker å bli tolket riktig, men dyrisk flokkmentalitet er ikke forklaringen alene. I et liberalt demokrati er det fastsatte regler for hvordan kommunikasjon og tolkning skal foregå - med saklige og direkte argumenter, ikke tilfeldige følelser og antakelser. Velger man likevel å basere sine tolkninger på sistnevnte, handler det om holdninger - og helsevesenet skal ikke behandle holdningsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Alle ønsker å bli tolket riktig, men dyrisk flokkmentalitet er ikke forklaringen alene. I et liberalt demokrati er det fastsatte regler for hvordan kommunikasjon og tolkning skal foregå - med saklige og direkte argumenter, ikke tilfeldige følelser og antakelser. Velger man likevel å basere sine tolkninger på sistnevnte, handler det om holdninger - og helsevesenet skal ikke behandle holdningsproblemer.

Nja, å behandle feiltolkninger er vel mye av det mentaliseringsbasert terapi dreier seg om. Det var i hvert fall fokus i den mentaliseringsgruppa jeg var i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri tenkt på hva jeg «gjør» med terapeuten. Har tenkt på om hen liker meg eller ei for jeg liker ikke bruke tiden til folk som ikke liker å være med meg. Med at jeg «gjør» noe med dem tviler jeg på

Anonymkode: a6f5b...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (2 timer siden):

Nja, å behandle feiltolkninger er vel mye av det mentaliseringsbasert terapi dreier seg om. Det var i hvert fall fokus i den mentaliseringsgruppa jeg var i. 

Men hvem skal avgjøre hva som er riktig eller feil tolkning i hvert enkelt tilfelle, og på hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (59 minutter siden):

Men hvem skal avgjøre hva som er riktig eller feil tolkning i hvert enkelt tilfelle, og på hvilket grunnlag?

Det som blir feil, sånn jeg har forstått det, er jo å låse seg til en tolkning basert på tilfeldige følelser og antakelser, som du skriver lenger opp :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...