Gå til innhold

Opplever dere psykiatriforumet som noe som egentlig er skadelig for deres psykiske helse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir dere avhengige og påvirket av andres historier? Som gjør at dere blir sittende fast i egen sykdom? Dyrkes det sykdom her? 

Anonymkode: 667ee...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir dere avhengige og påvirket av andres historier? Som gjør at dere blir sittende fast i egen sykdom? Dyrkes det sykdom her? 

Anonymkode: 667ee...9b5

Jeg opplever at jeg lærer nye ting og kan dele erfaringer med andre i lignende situasjon. Lærerikt og positivt.

Anonymkode: ef924...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Både og. Noen ganger lærer jeg ting. Andre ganger er det bare det eneste jeg orker å gjøre. 

Tror ikke jeg lar meg negativt påvirke av andres historier og meninger, men tenker  derimot av og til at jeg selv har lagt ut innhold som kan virke negativt inn på andre. Det er en bekymring jeg stort sett skyver bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er veldig tydelig at noen brukere her sitter fast i offerrollen og sykdom og innleggelser. Men de fleste som er her er ikke sånn. 

Anonymkode: 58c6e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er veldig tydelig at noen brukere her sitter fast i offerrollen og sykdom og innleggelser. Men de fleste som er her er ikke sånn. 

Anonymkode: 58c6e...25a

Jeg strever noe med litt dobbeltmoral på dette punktet. På en side kan jeg på mange måter ønske å skrive noe oppbyggende som var på ulike historier og problemstillinger til brukere her. På den andre siden er det mye prat om innleggelser og tiltak som må koste samfunnet uhorvelige summer. For min del ville jeg ikke kunne levd med å være et rent pengesluk, null produktivet å vise til, og samtidig,på toppen av det hele så og si, finne på å klage over at jeg ikke får nok, tjenester ikke er bra nok eller lignende. Tar med ydmykhet imot sykepenger under sykemelding og vet at jeg må skjerpe meg for å bli en fornuftig medborger igjen. Kan jo ikke fortsette slik som dette!

Jeg har vært misfornøyd og opprørt over både brudd på taushetsplikt og feilaktige journalopplysninger, men ikke søren om jeg forventer mer penger fra noe hold, at jeg skal bli tilbudt behandlinger eller annet. Hvorfor i all verden skulle samfunnet påkoste seg det for min skyld om det virker som jeg bare kommer til å fortsette i samme sporet? 

Anonymkode: 0f55e...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv. Informasjon om hvor lenge man må bruke medisiner og informasjon om hva terapi går ut på har jeg lært her inne og ikke av helsepersonell. Jeg er et offer til en viss grad pga traumer, men jeg er og en overlever som er blitt bedre og jeg klarer meg ganske bra nå. Det var noe helt annet for 3 år siden. Har brukerstyrt innleggelse ved behov og er lite jeg bruker den. Så nettsiden har vært nyttig for meg og jeg er innom av og til for å se om det er noe positivt jeg kan bidra med. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg mener at for mye fokus på egen psykisk helse kan være negativt. Har erfart det selv, men ble obs på det og gjorde noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er veldig tydelig at noen brukere her sitter fast i offerrollen og sykdom og innleggelser. Men de fleste som er her er ikke sånn. 

Anonymkode: 58c6e...25a

Veldig enig i dette. For noen år siden fikk jeg en kronisk diagnose og jeg spurte en del om det og hadde noen tråder da, etter det har jeg vært her litt nå og da. Kan gå år eller måneder mellom.

Likevel ser jeg alltid noen samme går igjen og tenker mitt om det. Jeg liker å være her når jeg er nysgjerrig eller interessert i det som dukker opp. Eller om jeg lurer på noe og vil lage en tråd om det. Men vanligvis prøver jeg å ikke tenke på alt det tunge, vanskelige og kjedelige som har vært, men heller fokusere på det som skjer her og nå. Det tror jeg flere brukere her inne også hadde hatt godt av.

Anonymkode: 368d6...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil egentlig. Jeg har vært her inne i perioder hvor jeg føler jeg har "behov" for det. Nå startet jeg opp med behandling for seks måneder siden, og det har naturlig nok blitt mye fokus på psyken denne perioden, som jeg ikke alltid har. Mye rart trigges, og jeg synes det er fint å ha et forum som dette å lære. Jeg har fått mye hjelp her opp gjennom, både i form av støtte og motstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå ødelegger det velntroen på at mange klarer å bli så friske som mulig. De siste mnd har det blitt litt for mye fokus på enkelte saker/medisiner, så tenker de faktisk ikke klarer å bli friske side  de ikke tør ta medisiner, eller seg selv i nakken.

Her ikke er jeg så og si ikke lengre. Innom i ny å ne, for å se om det er relevante ting. Men neida, same same.

Anonymkode: 0aba8...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Blir dere avhengige og påvirket av andres historier? Som gjør at dere blir sittende fast i egen sykdom? Dyrkes det sykdom her? 

Anonymkode: 667ee...9b5

Jeg synes det er mye offermentalitet der ofte ts blir i samme problem om og om igjen. Det virker som det er lite fremgang i enkelte.. trist. På en annen side ser jeg at noen sier de er et offer for tidligere opplevelser og dette kan provosere. 

Anonymkode: 8d790...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes det er mye offermentalitet der ofte ts blir i samme problem om og om igjen. Det virker som det er lite fremgang i enkelte.. trist. På en annen side ser jeg at noen sier de er et offer for tidligere opplevelser og dette kan provosere. 

Anonymkode: 8d790...98b

Endring kan være vanskelig å se for det kan gå sakte over mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er mye offermentalitet der ofte ts blir i samme problem om og om igjen. Det virker som det er lite fremgang i enkelte.. trist. På en annen side ser jeg at noen sier de er et offer for tidligere opplevelser og dette kan provosere. 

Anonymkode: 8d790...98b

Jeg synes jeg ser lite av det du kaller offermentalitet, man skal også huske på at hver form for bedring ikke "dokumenteres" på samme måte. Få kjenner naturlig nok behov for å si noe om at i dag går ting litt enklere, det kjennes lettere å puste, eller at de klarte å komme seg ut en tur. Det er når livet er tungt at man trenger den støtten et slikt forum kan gi. Det er ganske naturlig å bli selvsentrert når man strever, det spiller liten rolle om det er fysisk sykdom eller psykiatri, blikket snevres og det får være lov. Å bli sittende fullstendig fast i måneder av gangen er noe annet, men det er det også ytterst få eksempler på. I de tilfellene det har forekommet (tidligere) vil jeg heller si det et sviktende hjelpeapparat som har vært årsaken mer enn noe annet.

 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg strever noe med litt dobbeltmoral på dette punktet. På en side kan jeg på mange måter ønske å skrive noe oppbyggende som var på ulike historier og problemstillinger til brukere her. På den andre siden er det mye prat om innleggelser og tiltak som må koste samfunnet uhorvelige summer. For min del ville jeg ikke kunne levd med å være et rent pengesluk, null produktivet å vise til, og samtidig,på toppen av det hele så og si, finne på å klage over at jeg ikke får nok, tjenester ikke er bra nok eller lignende. Tar med ydmykhet imot sykepenger under sykemelding og vet at jeg må skjerpe meg for å bli en fornuftig medborger igjen. Kan jo ikke fortsette slik som dette!

Anonymkode: 0f55e...9cc

Da er du i den privilegerte posisjonen at du faktisk kan ta slike valg. Alle er ikke der. Vi bor heldigvis i et samfunn det det er tillatt å være syk over tid. Mennesker med psykiske lidelser skal ikke trenge å gå med lua i hånden for å kreve sine rettigheter eller være opptatt av at den behandlingen de får holder mål/er tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært veldig mye her! Noen ganger har forumet vært involvert i mine paranoide tanker, men det kan godt hende de ville kommet likevel bare med annet innhold. Jeg har fått god støtte her og i dag turte jeg å ta opp et tema jeg gruet meg veldig til, men jeg klarte det fordi jeg hadde fått diskutert det her på forhånd. 

Noen ganger er jeg innom litt for ofte og da tar det oppmerksomheten vekk fra mer «fornuftige» gjøremål. Så sånn sett kan det være negativt. Men jeg tror ikke jeg blir noe dårligere psykisk av å lese/skrive her. Jeg opplever ikke at forumet gir et incentiv til å være dårlig psykisk. Jeg føler heller man får mange gode råd og kunnskap som gjør at man lettere kan gjøre det man trenger for å bli bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Det kommer jo helt an på hvem man spør. Enkelte mennesker mener at alt jeg sier og gjør er sykt uansett, og så lenge ingen kvalifiserte fagpersoner sier noe annet, har jeg ingen motargumenter å svare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...