Gå til innhold

Antidepressiva


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere, trenger råd. 
Vurderer å ta i mot antidepressiva fra min lege, på grunn av jeg har veldig mye hemmende angst og uro. Men er det noe som indikerer at antidepressiva kan hjelpe for å roe meg når jeg er oppriktig urolig?

For å beskrive, så er det en sterk indre uro hele tiden som gjør meg ute av stand. 
Jeg har psykolog også, men på grunn av denne sterke uroen og angsten, som påvirker min konsentrasjon og fokus og evne til å være tilstede og ha noe tenking og sammenheng, så blir terapi vanskelig. Nyttegjør meg ikke av det dessverre.

Anonymkode: 2abbe...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det høres vondt ut. Når angsten er så ille er det vanskelig å nyttegjøre seg av psykoterapi.

Angående antidepressiv så finnes det dokumentasjon på effekt mot angst og uro. Men det avhenger litt av 1) type angst og 2) type antidepressiv (finnes ca 15 ulike). Man må nesten bare prøve seg fram. Farlig er det ikke.

Et alternativ som også kan fungere er lave doser antipsykotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

Hei,

Det høres vondt ut. Når angsten er så ille er det vanskelig å nyttegjøre seg av psykoterapi.

Angående antidepressiv så finnes det dokumentasjon på effekt mot angst og uro. Men det avhenger litt av 1) type angst og 2) type antidepressiv (finnes ca 15 ulike). Man må nesten bare prøve seg fram. Farlig er det ikke.

Et alternativ som også kan fungere er lave doser antipsykotika.

Har forsøkt antipsykotika, men det hjalp meg ikke noe, så da er det antidepressiva. 
Kan det hjelpe selv om man er oppriktig stressa og urolig da? Om du forstår 

Anonymkode: 2abbe...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har forsøkt antipsykotika, men det hjalp meg ikke noe, så da er det antidepressiva. 
Kan det hjelpe selv om man er oppriktig stressa og urolig da? Om du forstår 

Anonymkode: 2abbe...2c1

Ja, det kan det, men ofte kan man få litt mer uro i starten. Det er ofte greit å bruke litt Sobril da. Det gir seg etter 2-3 uker og da begynner ofte effekten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører med @Trinity80 så har hun veldig gode erfaringer med dette mot angst. Selv bruker jeg Zoloft med OK erfaringer. Ingen vidundermedisin men hjelper såpass at jeg kan nyttiggjøre meg av det jeg har lært i terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (6 minutter siden):

Hvis du hører med @Trinity80 så har hun veldig gode erfaringer med dette mot angst. Selv bruker jeg Zoloft med OK erfaringer. Ingen vidundermedisin men hjelper såpass at jeg kan nyttiggjøre meg av det jeg har lært i terapi.

Takk. Ja det er noe med å kunne bli tatt såpass «ned» at hodet kan kobles på og man er litt tilstede. Hvertfall hvis det er slik at det hjelper på en del av symptomene. 
Kan jeg spørre om du hadde altoverskyggende angst, siden du valgte medisin for å nyttegjøre terapien? 
 

Anonymkode: 2abbe...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hvis du hører med @Trinity80 så har hun veldig gode erfaringer med dette mot angst. Selv bruker jeg Zoloft med OK erfaringer. Ingen vidundermedisin men hjelper såpass at jeg kan nyttiggjøre meg av det jeg har lært i terapi.

Har du dere noen erfaring med om antidepressiva for dette også demper tankekjør og generell uro/nervøsitet/anspenthet eller hva man kan kalle det

Anonymkode: 2abbe...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hvis du hører med @Trinity80 så har hun veldig gode erfaringer med dette mot angst. Selv bruker jeg Zoloft med OK erfaringer. Ingen vidundermedisin men hjelper såpass at jeg kan nyttiggjøre meg av det jeg har lært i terapi.

Fikk posta forrige litt for tidlig 

Har du/dere noen erfaring med om antidepressiva for dette også demper tankekjør og generelluro/nervøsitet/anspenthet eller hva man kan kalle det.

Og kan det gjøre at man blir i stand til å «komme seg igang» med ting, få litt mer lyst og endre tankesettet?

Anonymkode: 2abbe...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk posta forrige litt for tidlig 

Har du/dere noen erfaring med om antidepressiva for dette også demper tankekjør og generelluro/nervøsitet/anspenthet eller hva man kan kalle det.

Og kan det gjøre at man blir i stand til å «komme seg igang» med ting, få litt mer lyst og endre tankesettet?

 

Anonymkode: 2abbe...2c1

Hvor mange ganger skal du spørre om det samme?

Anonymkode: 619be...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk posta forrige litt for tidlig 

Har du/dere noen erfaring med om antidepressiva for dette også demper tankekjør og generelluro/nervøsitet/anspenthet eller hva man kan kalle det.

Og kan det gjøre at man blir i stand til å «komme seg igang» med ting, få litt mer lyst og endre tankesettet?

 

Anonymkode: 2abbe...2c1

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålene dine, generelt er svaret ja, men det beror en del på type antidepressiv, hvordan du reagerer på dem, osv. Som jeg skrev over, så må du bare prøve deg litt fram. De aller fleste finner til slutt ett som fungerer, og du tar ikke varig skade av om det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg har som @ISW nevner meget god erfaring med antidepressiva mot angst. Har du og behandler/ lege kartlagt hva slags angst du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...