Gå til innhold

Alt er for overveldende…!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere kjenne dere igjen i det, at alt, for eksempel informasjonsprosessering, planlegging, tenkning, snakke med folk, bare det å tenke på å gå ut eller lese i en bok, eller gjøre husarbeid blir alt for overveldende og utløser uro eller annet?

Jeg er godt inne i en depresjon og kjenner så ekstremt på det. Første gang jeg opplever dette😞

Jeg vet jeg må tvinge meg litt til noe, men siden det er så overveldende er det utfordrende syns jeg. Tungsinnet og uroen tar over. Sist jeg forsøkte å gå ut var jeg dårlig lenge etterpå. Samtidig så blir man jo ikke bedre av å være alene hele tiden. Det er overveldende å være på Internett også, men følte for å snakke litt med likesinnede, og det gir meg hvertfall en liten pause i tankekjøret å surfe litt selv om det overvelder meg.
 

 

Anonymkode: 91243...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skriver veldig mye om dette her, føler du det hjelper deg i å holde ut?

Anonymkode: 401ef...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan dere kjenne dere igjen i det, at alt, for eksempel informasjonsprosessering, planlegging, tenkning, snakke med folk, bare det å tenke på å gå ut eller lese i en bok, eller gjøre husarbeid blir alt for overveldende og utløser uro eller annet?

Ja det kan jeg kjenne meg igjen i. Har hatt det sånn m.m siden jeg ble født nesten til nå.

Men god bedring håper jeg for deg💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå må du nesten slutte med alle disse trådene. Hvis du faktisk vil bli bedre så må du gjøre noe annet enn å drukne deg selv i symptomene. 

Anonymkode: 8e318...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Overveldende", det sier egentlig ingenting. Enhver aktivitet eller stimuli krever noe energi av oss, det gjelder alle. Fokuserer man nok på energien det kreves vil det føles som det går med mer energi enn det gjør. Begynner man å hyperfokusere slik du gjør er det ikke det minste rart at helt alminnelige ting føles overveldende. Slutt å tenke så mye. Funker ikke det, søk hjelp hos legen. Du får ingenting ut av å snakke med oss her. Vi begynner å bli mektig lei av disse innleggene dine, så viljen til å hjelpe/helle bensin på overveldesesbålet ditt er liten. 

Anonymkode: 0835a...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan dere kjenne dere igjen i det, at alt, for eksempel informasjonsprosessering, planlegging, tenkning, snakke med folk, bare det å tenke på å gå ut eller lese i en bok, eller gjøre husarbeid blir alt for overveldende og utløser uro eller annet?

Jeg er godt inne i en depresjon og kjenner så ekstremt på det. Første gang jeg opplever dette😞

Jeg vet jeg må tvinge meg litt til noe, men siden det er så overveldende er det utfordrende syns jeg. Tungsinnet og uroen tar over. Sist jeg forsøkte å gå ut var jeg dårlig lenge etterpå. Samtidig så blir man jo ikke bedre av å være alene hele tiden. Det er overveldende å være på Internett også, men følte for å snakke litt med likesinnede, og det gir meg hvertfall en liten pause i tankekjøret å surfe litt selv om det overvelder meg.
 

 

Anonymkode: 91243...c2d

Jeg tenker tre ting her:

1. Du må prøve å ikke katastrofetanker om uroen. Gå på de ustø beina, pust med den tunge pusten, tenk med den ullene hjernen, prøv generelt å leve så normalt du kan og ikke gi mer energi til angsten og uroen enn du må. Det samme med tungsinnet - aksepter at det er der uten å tenke mer over det enn du må. Du er urolig og har tungsinn - javel - det er det det er. Personlig føler jeg at aksept er en veldig fin behandling for plager.

2. Du må tørre å prøve noen behandlinger før du finner en som virker. Prøv Brintellix som skrevet ut av legen din - helt ufarlig, og mange blir bedre. Blir du ikke bedre etter en gitt tid og etter riktige doser, så snakker du med legen din og prøver noe annet. Ofte i større studier om antidepressiva må deltakerene gjerne prøve 3-4 medisiner før de finner den som passer for seg.

The STAR*D Trial: It Is Time to Reexamine the Clinical Beliefs That Guide the Treatment of Major Depression - PMC (nih.gov)

3. Jeg forstår veldig godt at du har det tungt, men prøv å stole på rådene du får, spesielt av lege/behandleren din. Det er ikke alt man trenger en second og third opinion på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Overveldende", det sier egentlig ingenting. Enhver aktivitet eller stimuli krever noe energi av oss, det gjelder alle. Fokuserer man nok på energien det kreves vil det føles som det går med mer energi enn det gjør. Begynner man å hyperfokusere slik du gjør er det ikke det minste rart at helt alminnelige ting føles overveldende. Slutt å tenke så mye. Funker ikke det, søk hjelp hos legen. Du får ingenting ut av å snakke med oss her. Vi begynner å bli mektig lei av disse innleggene dine, så viljen til å hjelpe/helle bensin på overveldesesbålet ditt er liten. 

Anonymkode: 0835a...b96

Du kan ikke snakke for andre enn deg selv. Vi blir feil. 

Anonymkode: 27e2b...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...