Gå til innhold

Er det noen her som bor i selveierleillighet/sameie?


Emoji

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette med sameie? 

Vi vurderer en slik leilighet. Ganske ny en også. Det er en tomannsbolig og et sameie på ca 10 leiligheter. Fellesutgifter på ca 2000 kr mnd - vi har ikke spurt hva de inkluderer fordi vi ikke har vært på visning enda. Vi regner med det er vedlikehold av fellesområder og kanskje også forskring av bygget og renovasjon.

Men la oss si at et tak eller bordkledning må byttes om 20 år. Blir det da byttet på alle leilighetene og så deles summen på alle? Er det slik det fungerer? 
 

Ps. Dette er ikke borettslag. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emoji skrev (42 minutter siden):

Hvordan fungerer dette med sameie? 

Vi vurderer en slik leilighet. Ganske ny en også. Det er en tomannsbolig og et sameie på ca 10 leiligheter. Fellesutgifter på ca 2000 kr mnd - vi har ikke spurt hva de inkluderer fordi vi ikke har vært på visning enda. Vi regner med det er vedlikehold av fellesområder og kanskje også forskring av bygget og renovasjon.

Men la oss si at et tak eller bordkledning må byttes om 20 år. Blir det da byttet på alle leilighetene og så deles summen på alle? Er det slik det fungerer? 
 

Ps. Dette er ikke borettslag. 

Jeg er medeier i en sameie-leilighet og husleia dekker renhold i fellesarealer og snømåking og muligens noe vaktmestertjenester (det er jeg usikker på). Den dekker ikke renovasjon (kommunale avgifter) hos oss i alle fall. Forsikring av selve bygget er nok inkludert, men ikke innbo. Den dekker også tv og internet mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

Vi bor i et sameiet. Vet ikke hvor mye du vet eller ikke vet om et sameie/selveieleiligheter vs. borettslag? Var jeg deg, ville jeg ha søkt litt på nettet og lest og lært - det var slik jeg tilegnet meg kunnskap om det for noen år siden. Den store forskjellen er vel at i et sameie kjøper en sin egen leilighet/eiendom helt mens i et borettslag kjøper en retten til å disponere leiligheten (tror jeg...).

 

Særlig dette med forsikring, hva som går på din egen innboforsikring og hva som går på sameiets eller den felles forsikringen, synes jeg er krevende å forstå seg på. Der ringte jeg til sist mitt eget forsikringsselskap og fikk det hele forklart.

 

I et borettslag har en felleskostnader som dekker daglig vedlikehold og fremtidig vedlikehold samt kommunale avgifter. Der skiller sameie/selveieleiligheter seg fra borettslag. Kommunale utgiftene må du medberegne i tillegg til sameiets felleskostnader, men vedlikeholdsutgifter går inn i fellesutgiftene. I vårt sameie, har de inngått en felles avtale for TV og internett, men det er opp til hver enkelt husstand om en ønsker å bli med på det eller opprette et eget abonnement.

 

Om det vil bli behov for utbedringer på sameiets fellesarealer, som tak, kledning, utearealer, dører etc., dekkes dette av de månedlige felleskostnadene (fremtidig vedlikehold). Det avgjøres ofte på årsmøtet hva som skal prioriteres. Om sameiet består av en ny bygningsmasse, desto bedre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emoji skrev (8 timer siden):

Hvordan fungerer dette med sameie? 

Vi vurderer en slik leilighet. Ganske ny en også. Det er en tomannsbolig og et sameie på ca 10 leiligheter. Fellesutgifter på ca 2000 kr mnd - vi har ikke spurt hva de inkluderer fordi vi ikke har vært på visning enda. Vi regner med det er vedlikehold av fellesområder og kanskje også forskring av bygget og renovasjon.

Men la oss si at et tak eller bordkledning må byttes om 20 år. Blir det da byttet på alle leilighetene og så deles summen på alle? Er det slik det fungerer? 
 

Ps. Dette er ikke borettslag. 

Du må lese nøye gjennom vedtektene for sameiet, sams årsberetning og budsjett fra forrige årsmøte. Det kan variere mye fra sameie til sameie hvordan de gjør det økonomisk. En betydelig forskjell mellom borettslag og sameier, er at borettslag ofte tar opp lån ved større rehabiliteringsarbeider, mens sameier ikke så lett får lån.  Man kan velge å organisere seg slik at hver enkelt seksjon må finansiere sin andel av kostnadene umiddelbart. 

Et konkret - og ekstremt - eksempel: Det oppsto problemer med sopp i en bygård. Det viste seg at mangelfullt vedlikehold hadde påført fasaden skader. Dette ble utbedret nå i 2024 og hver enkelt seksjon måtte betale inn 800 000,- til sameiet "kontant".  Det hender at folk må selge boligen sin for å betale fakturaen. 

Noen sameier velger å bygge opp et "vedlikeholdsfond" slik at det finnes penger også til større utbedringer. Andre steder er ikke sameierne interessert i en slik løsning, og da må man regne med svingende utgifter fra år til år. 

Det er viktig å ha god oversikt over bygningsmessig status - hvordan står det til med taket, fasaden, vinduene og evt. kjeller. Videre om det er planlagt noen form for utbedringsarbeider, og det er problemer med drenering, avløp osv. osv. 

Tomannsboliger og så små sameier som du beskriver, kan fort medføre betydelige ekstrautgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
frosken skrev (9 timer siden):

Det er viktig å ha god oversikt over bygningsmessig status - hvordan står det til med taket, fasaden, vinduene og evt. kjeller. Videre om det er planlagt noen form for utbedringsarbeider, og det er problemer med drenering, avløp osv. osv.

Viktige punkter som @frosken trekker frem. Vi så på det som positivt at det var lave felleskostnader i vårt sameie, men de par siste årene har en sett behov for stor utbedring og felleskostnadene ble økt betydelig for å møte de utbedringene som en står overfor.

 

En annen sak jeg ser som litt utfordrende med å bo i et sameie, som trenger å rustes opp, er at en opplever at ting tar forholdsmessig lang tid og som beboer uten å sitte i styret undrer en seg over hva som skjer. Jeg har sittet i mange nok tillitsverv til å vite at slikt arbeid ikke gjør seg selv.

 

Om jeg i dag skulle ha sett meg etter et nytt sameie å bosette meg i, ville jeg om mulig ha undersøkt om alder på beboere. I vårt sameie fungerer det nok såpass godt fordi de fleste er godt etablert og de yngre kan telles på godt under én hånd. Det er så å si ingen problemer med festing og problematisk oppførsel for andre naboer.

 

Lykke til med valget av ny bolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...