Gå til innhold

Penger til gode på skatten, har ikke fått dem ennå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg leverte skattemeldingen 15. mars, altså en måned siden. Jeg hadde en god del til gode som jeg skulle få tilbake. Under "Dato for utbetaling på nettsidene til skatteetaten så står det følgende: "Hvis du har penger til gode, vil du få disse utbetalt kort tid etter at du har mottatt beskjed om at skatteoppgjøret ditt er klart". Siden jeg ikke har fått mine penger ennå burde jeg da ringe skatteetaten og høre, eller?

Anonymkode: 75aeb...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan være du er plukket ut til kontroll. Ett annet sted står det mellom april og juni. Jeg fikk mine for nesten to uker siden.

Anonymkode: ce481...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan være du er plukket ut til kontroll. Ett annet sted står det mellom april og juni. Jeg fikk mine for nesten to uker siden.

Anonymkode: ce481...c6b

Åja, jeg håper ikke det for jeg trenger egentlig de pengene nå... Men hvis det er tilfelle så er det jo ikke noe jeg kan gjøre noe med, så da må jeg bare vente da. Når leverte du inn skattemeldingen da? 

Anonymkode: 75aeb...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fått dem ennå, selv om jeg leverte så snart jeg hadde sjansen. Men nå er utbetalingen synlig her, og da er det nok ikke lenge til :https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/se-dine-krav-og-innbetalinger/

Hvis du logger inn på den lenken, kan du se når pengene er "lagt i kø". Det går an å finne "Mine krav og innbetalinger" inne på skatteetaten.no også, men det er enklere å gå dit direkte via lenken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (Akkurat nå):

Jeg har heller ikke fått dem ennå, selv om jeg leverte så snart jeg hadde sjansen. Men nå er utbetalingen synlig her, og da er det nok ikke lenge til :https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/se-dine-krav-og-innbetalinger/

Hvis du logger inn på den lenken, kan du se når pengene er "lagt i kø". Det går an å finne "Mine krav og innbetalinger" inne på skatteetaten.no også, men det er enklere å gå dit direkte via lenken. 

Jg har ikke levert inn enda men fått vite at jeg får igjen på skatten. Vil skatten ta igjen pengene da? 

Anonymkode: ebd25...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke levert inn enda men fått vite at jeg får igjen på skatten. Vil skatten ta igjen pengene da? 

Anonymkode: ebd25...e3e

Selvfølgelig ikke. 

Hvis du ikke foretar deg noe som helst, blir skattemeldingen din som den er nå, med de data som er forhåndsutfylt. Så får du skatteoppgjøret til den kontoen som er registrert der, sannsynligvis i juni. Alt dette står det om på skatteetatens nettsider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig ikke. 

Hvis du ikke foretar deg noe som helst, blir skattemeldingen din som den er nå, med de data som er forhåndsutfylt. Så får du skatteoppgjøret til den kontoen som er registrert der, sannsynligvis i juni. Alt dette står det om på skatteetatens nettsider. 

Jeg synes det er virkelig kjedelig å lese om skatten da jeg ikke forstår selvangivelsen . Jeg mangler et svar på et spørsmål som jeg ikke vet hvor jeg skal finne Om noen festede tomter. Jeg skjønner ikke dette med selvangivelsen… er jo helt greskt. 

Anonymkode: ebd25...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jg har ikke levert inn enda men fått vite at jeg får igjen på skatten. Vil skatten ta igjen pengene da? 

Anonymkode: ebd25...e3e

Hvis du ikke foretar deg noe som helst vil selvangivelsen regnes som innlevert ved midnatt 30/4-1/5 og du vil få skattepengene dine en gang etter det. Om du får igjen da, restskattkrav kommer vel til høsten om jeg husker riktig.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke foretar deg noe som helst vil selvangivelsen regnes som innlevert ved midnatt 31/4-1/5 og du vil få skattepengene dine en gang etter det. Om du får igjen da, restskattkrav kommer vel til høsten om jeg husker riktig.

Men . Burde alle vite hvordan man fyller ut selvangivelsen? Dette burde vært et eget fag i grunnskolen. Jeg står fast helt fast på et spørsmål. 

Anonymkode: ebd25...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men . Burde alle vite hvordan man fyller ut selvangivelsen? Dette burde vært et eget fag i grunnskolen. Jeg står fast helt fast på et spørsmål. 

Anonymkode: ebd25...e3e

Hvis du logger inn og åpner selvangivelsen og finner det punktet du lurer på så skal det være et ? ved det som du kan klikke på for hjelp og info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg leverte skattemeldingen 15. mars, altså en måned siden. Jeg hadde en god del til gode som jeg skulle få tilbake. Under "Dato for utbetaling på nettsidene til skatteetaten så står det følgende: "Hvis du har penger til gode, vil du få disse utbetalt kort tid etter at du har mottatt beskjed om at skatteoppgjøret ditt er klart". Siden jeg ikke har fått mine penger ennå burde jeg da ringe skatteetaten og høre, eller?

Anonymkode: 75aeb...b99

Det du fikk fra Skatteetaten før du leverte skattemeldingen din 15/3, var ikke skatteoppgjøret, men en forhåndsutfylt skattemelding med en foreløpig beregnet skatt. Det å få beskjed om at skatteoppgjøret er ferdig er noe annet. Skatteoppgjøret er det formelle vedtaket om hva du skal betale i skatt for 2023. Det er først etter at du har mottatt den beskjeden at skattepengene kommer innen kort tid. 
 

Jeg leverte også skattemeldingen omtrent samtidig med deg, og har ikke fått skatteoppgjør ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (10 minutter siden):

Jeg har heller ikke fått dem ennå, selv om jeg leverte så snart jeg hadde sjansen. Men nå er utbetalingen synlig her, og da er det nok ikke lenge til :https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/se-dine-krav-og-innbetalinger/

Hvis du logger inn på den lenken, kan du se når pengene er "lagt i kø". Det går an å finne "Mine krav og innbetalinger" inne på skatteetaten.no også, men det er enklere å gå dit direkte via lenken. 

Takk! Jeg logget inn på linken nå og det står ikke noe registrert på verken 2023 eller 2024, men det sto at jeg hadde penger til gode i 2022. Men om det jeg får til gode i år ikke står registrert der nå betyr det at noe er feil? Eller er det bare sånn at de i Skatteetaten legger inn betalingen på denne siden sånn ca. rett før den skal utbetales? Beklager om jeg spør dumt, men jeg har lite peiling på sånt dessverre. 

Anonymkode: 75aeb...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke foretar deg noe som helst vil selvangivelsen regnes som innlevert ved midnatt 31/4-1/5 og du vil få skattepengene dine en gang etter det. Om du får igjen da, restskattkrav kommer vel til høsten om jeg husker riktig.

Sjelden dato ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
morsan skrev (1 minutt siden):

Det du fikk fra Skatteetaten før du leverte skattemeldingen din 15/3, var ikke skatteoppgjøret, men en forhåndsutfylt skattemelding med en foreløpig beregnet skatt. Det å få beskjed om at skatteoppgjøret er ferdig er noe annet. Skatteoppgjøret er det formelle vedtaket om hva du skal betale i skatt for 2023. Det er først etter at du har mottatt den beskjeden at skattepengene kommer innen kort tid. 
 

Jeg leverte også skattemeldingen omtrent samtidig med deg, og har ikke fått skatteoppgjør ennå. 

Åja, så det er bare jeg som surrer her. Jeg har dessverre veldig lite peiling på dette med skattemelding og skatt generelt sett. Takk for forklaring. Men jeg logget inn på den linken som Laban postet her over svaret ditt og det står ikke noe registrert på verken 2023 eller 2024, men det sto at jeg hadde penger til gode i 2022. Men om det jeg får til gode i år ikke står registrert der nå betyr det at noe er feil? Eller er det bare sånn at de i Skatteetaten legger inn betalingen på denne siden sånn ca. rett før den skal utbetales? Beklager om jeg spør dumt, men jeg har lite peiling på sånt dessverre. 

Anonymkode: 75aeb...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Jeg logget inn på linken nå og det står ikke noe registrert på verken 2023 eller 2024, men det sto at jeg hadde penger til gode i 2022.

Det er skatten for 2023 som avregnes nå, så 2022 er forrige oppgjør - 2023 er det som pågår nå.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller er det bare sånn at de i Skatteetaten legger inn betalingen på denne siden sånn ca. rett før den skal utbetales?

Ja, det var det jeg forsøkte å forklare. Når pengene ligger "i køen" der, bør det være like før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 minutter siden):

Sjelden dato ;) 

😂 Nå rakk jeg jaggu å rette den opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja, så det er bare jeg som surrer her. Jeg har dessverre veldig lite peiling på dette med skattemelding og skatt generelt sett. Takk for forklaring. Men jeg logget inn på den linken som Laban postet her over svaret ditt og det står ikke noe registrert på verken 2023 eller 2024, men det sto at jeg hadde penger til gode i 2022. Men om det jeg får til gode i år ikke står registrert der nå betyr det at noe er feil? Eller er det bare sånn at de i Skatteetaten legger inn betalingen på denne siden sånn ca. rett før den skal utbetales? Beklager om jeg spør dumt, men jeg har lite peiling på sånt dessverre. 

Anonymkode: 75aeb...b99

Det står ikke noe beløp der ennå på meg heller for 2023. Det betyr ikke at det er feil - bare at ditt og mitt oppgjør ikke er klart ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (11 minutter siden):

Det er skatten for 2023 som avregnes nå, så 2022 er forrige oppgjør - 2023 er det som pågår nå.

Ja, det var det jeg forsøkte å forklare. Når pengene ligger "i køen" der, bør det være like før. 

 

morsan skrev (9 minutter siden):

Det står ikke noe beløp der ennå på meg heller for 2023. Det betyr ikke at det er feil - bare at ditt og mitt oppgjør ikke er klart ennå. 

Oki, supert dere, tusen takk for svar! Da kan jeg slå meg til ro med at alt er i orden og at jeg vil få utbetalt pengene etter hvert.

Anonymkode: 75aeb...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kan man få de fra april til november. Ingen kan si når du får de. De aller fleste får i juni.

Er penger man ikke bør belage seg på, men tenke på som ekstra hygge den dagen de kommer.

Anonymkode: 073c8...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Jeg fikk mine 6 dager etter at jeg sendte skattemeldingen inn. Men det varierer hvor lang tid det tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...