Gå til innhold

Plante som tåler å stå på badet uten vindu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har nettopp kjøpt og flyttet inn i min første leilighet og målet mitt nå er å få det så koselig som mulig, derfor ønsker jeg å ha en plante stående på badet bare for å 'friske litt opp'. Det er vel best med en type grønn plante da? Men hvilken plante anbefales da? Kriteriener er: Den er liten/mellomstor i størrelse, tåler varme, den trenger sjeldent vanning og tåler å få tørr jord (at man ikke trenger passe på å vanne den så ofte) og at den ikke trenger sollys siden der ikke er vindu på badet. Jeg tenkte å ha den stående på vaskemaskinen siden der er god plass, hvis ikke må den stå på gulvet.

Noen som har tips til en plante som kan passe til dette formålet?

Anonymkode: 0477a...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg har nettopp kjøpt og flyttet inn i min første leilighet og målet mitt nå er å få det så koselig som mulig, derfor ønsker jeg å ha en plante stående på badet bare for å 'friske litt opp'. Det er vel best med en type grønn plante da? Men hvilken plante anbefales da? Kriteriener er: Den er liten/mellomstor i størrelse, tåler varme, den trenger sjeldent vanning og tåler å få tørr jord (at man ikke trenger passe på å vanne den så ofte) og at den ikke trenger sollys siden der ikke er vindu på badet. Jeg tenkte å ha den stående på vaskemaskinen siden der er god plass, hvis ikke må den stå på gulvet.

Noen som har tips til en plante som kan passe til dette formålet?

Anonymkode: 0477a...4c2

En plante er også et liv - så etter min mening har du to valg:

1. kjøp et plantelys som kan stå på fra du står opp om morgenen og til du legger deg og sett planten rett under det, det holder ikke med en vanlig lyspære, men du får kjøpt plantelyspærer på Clas Ohlson f.eks. Da kan du ha en levende plante, kaktuser og sukkulenter tåler å tørke ut.

2. om du ikke vil ha plantelys så kjøp en kunstig plante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Jeg har nettopp kjøpt og flyttet inn i min første leilighet og målet mitt nå er å få det så koselig som mulig, derfor ønsker jeg å ha en plante stående på badet bare for å 'friske litt opp'. Det er vel best med en type grønn plante da? Men hvilken plante anbefales da? Kriteriener er: Den er liten/mellomstor i størrelse, tåler varme, den trenger sjeldent vanning og tåler å få tørr jord (at man ikke trenger passe på å vanne den så ofte) og at den ikke trenger sollys siden der ikke er vindu på badet. Jeg tenkte å ha den stående på vaskemaskinen siden der er god plass, hvis ikke må den stå på gulvet.

Noen som har tips til en plante som kan passe til dette formålet?

Anonymkode: 0477a...4c2

det er enkelte planter som kan overleve en måneds tid eller 3, men ikke i det lange løp uten null form for vindu. Kjøp deg en falsk plante på ikea.

Anonymkode: 9c3f7...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (14 minutter siden):

En plante er også et liv - så etter min mening har du to valg:

1. kjøp et plantelys som kan stå på fra du står opp om morgenen og til du legger deg og sett planten rett under det, det holder ikke med en vanlig lyspære, men du får kjøpt plantelyspærer på Clas Ohlson f.eks. Da kan du ha en levende plante, kaktuser og sukkulenter tåler å tørke ut.

2. om du ikke vil ha plantelys så kjøp en kunstig plante.

 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

det er enkelte planter som kan overleve en måneds tid eller 3, men ikke i det lange løp uten null form for vindu. Kjøp deg en falsk plante på ikea.

Anonymkode: 9c3f7...354

 

morsan skrev (6 minutter siden):

Enig med de over: Falsk plante!

Ja, dere har nok rett i at falsk plante vil være det beste valget. Men har dere tips til hvilken falsk plante jeg burde kjøpe da? Jeg vil jo gjerne ha en som ser så ekte ut som mulig, hehe.

Anonymkode: 0477a...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

 

Ja, dere har nok rett i at falsk plante vil være det beste valget. Men har dere tips til hvilken falsk plante jeg burde kjøpe da? Jeg vil jo gjerne ha en som ser så ekte ut som mulig, hehe.

Anonymkode: 0477a...4c2

da går du på ikea og finner deg en. Så vanskelig er det ikke.

Anonymkode: 9c3f7...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

da går du på ikea og finner deg en. Så vanskelig er det ikke.

Anonymkode: 9c3f7...354

Nærmeste Ikea er dessverere 7 timer unna så det blir ikke aktuelt da jeg ikke ønsker å bestille på nettet 🙂

Anonymkode: 0477a...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder har fake planter. Se fx Jysk, Nille, Kremmerhuset, Kid… Du kan ev sondere på nettsidene deres før du går og ser for deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (10 minutter siden):

Mange steder har fake planter. Se fx Jysk, Nille, Kremmerhuset, Kid… Du kan ev sondere på nettsidene deres før du går og ser for deg selv. 

Det var lurt! Takk for tips.

Anonymkode: 0477a...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei! Jeg har nettopp kjøpt og flyttet inn i min første leilighet og målet mitt nå er å få det så koselig som mulig, derfor ønsker jeg å ha en plante stående på badet bare for å 'friske litt opp'. Det er vel best med en type grønn plante da? Men hvilken plante anbefales da? Kriteriener er: Den er liten/mellomstor i størrelse, tåler varme, den trenger sjeldent vanning og tåler å få tørr jord (at man ikke trenger passe på å vanne den så ofte) og at den ikke trenger sollys siden der ikke er vindu på badet. Jeg tenkte å ha den stående på vaskemaskinen siden der er god plass, hvis ikke må den stå på gulvet.

Noen som har tips til en plante som kan passe til dette formålet?

Anonymkode: 0477a...4c2

Monstera.  Den trives ihvertfall i kjeller-leiligheter. Den trenger ikke mye sollys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tradescantia tåler å stå på badet uten lys. 

Anonymkode: 995f7...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thebutterfly skrev (2 timer siden):

Monstera.  Den trives ihvertfall i kjeller-leiligheter. Den trenger ikke mye sollys. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tradescantia tåler å stå på badet uten lys. 

Anonymkode: 995f7...938

 

Det er ingen planter som overlever uten noen form for lys. Ingen. For uker og måneder ja, men ikke på fulltid over lengre tid.

Anonymkode: 9c3f7...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Det er ingen planter som overlever uten noen form for lys. Ingen. For uker og måneder ja, men ikke på fulltid over lengre tid.

Anonymkode: 9c3f7...354

Jeg har ikke peiling. Men ja, naturlig sett så skulle man tro at alle planter trenger litt lys. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Thebutterfly skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke peiling. Men ja, naturlig sett så skulle man tro at alle planter trenger litt lys. :)

Solsikker 

Anonymkode: e7be0...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

 

Det er ingen planter som overlever uten noen form for lys. Ingen. For uker og måneder ja, men ikke på fulltid over lengre tid.

Anonymkode: 9c3f7...354

Min tradesceantia har i det minste overlevd fire år nå på badet, der er det ikke noe annet lys enn det fra speilet. Ikke vanner jeg den stort heller, litt nå og da, mest damp fra dusjen. 

Anonymkode: 995f7...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...