Gå til innhold

Noen som har en fortid med rus ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men så har vært rusfri lenge (mange år) og så fått tilbakefall? Noen som kunne tenke seg å dele tanker eller erfaringer? 

Anonymkode: 52df0...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare klart et halvt år av gangen siden jeg begynte med rus i 2017. Men å falle tilbake etter mange år kan skje alle dessverre. Derfor blir man aldri ferdig med å jobbe med rusfriheten. Men noen får en lettere jobb enn andre da. Av ulike grunner. De jeg kjenner som har blitt varig rusfri har ikke hatt noen særlig til psykisk lidelse i tillegg. Det er feks én faktor som gjør det mer vanskelig å komme seg ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 17.4.2024 den 6.42):

Har bare klart et halvt år av gangen siden jeg begynte med rus i 2017. Men å falle tilbake etter mange år kan skje alle dessverre. Derfor blir man aldri ferdig med å jobbe med rusfriheten. Men noen får en lettere jobb enn andre da. Av ulike grunner. De jeg kjenner som har blitt varig rusfri har ikke hatt noen særlig til psykisk lidelse i tillegg. Det er feks én faktor som gjør det mer vanskelig å komme seg ut av det. 

Jeg har en teori om at mye av behovet ditt for rus kommer sekundært til andre utfordringer - at du ruser deg fordi du har det vanskelig, kjeder deg eller for å håndtere vonde følelser generelt - mer som en selvmedisinering

Jeg tror det blir mye lettere for deg å ikke ruse deg når du får en optimal behandling av den underliggende tilstanden. Kanskje du til og med kan ha et "normalt" forhold til rus med god behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 20.15):

Men så har vært rusfri lenge (mange år) og så fått tilbakefall? Noen som kunne tenke seg å dele tanker eller erfaringer? 

Anonymkode: 52df0...56d

Jeg har aldri vært rusavhengig selv, men jeg håper på at det er er mulig for folk som har det og bli sendt på et rehabiliteringssted for å få øynene opp for annet , og for å komme seg bort fra avhengigheten. 

Jeg har hørt om flere som var rusavhengige som fikk tilbakefall underveis. Og dessverre mistet noen av dem livet pga det. Viktig å prøve å få øynene opp for å komme seg ut av misbruket. Finne interesser som overskygger lysten på å ruse seg. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (57 minutter siden):

Jeg har en teori om at mye av behovet ditt for rus kommer sekundært til andre utfordringer - at du ruser deg fordi du har det vanskelig, kjeder deg eller for å håndtere vonde følelser generelt - mer som en selvmedisinering

Jeg tror det blir mye lettere for deg å ikke ruse deg når du får en optimal behandling av den underliggende tilstanden. Kanskje du til og med kan ha et "normalt" forhold til rus med god behandling.

Jo du har rett I det. Når jeg feks er med min venninne i Trondheim så tenker jeg minimalt på rus. Men skal også sies at jeg elsker å ruse meg. Så er ikke bare for å flykte unna, men fordi det føles godt. Og det sosiale samværet hvis jeg tar kontakt med noen i miljøet. Det gjør jeg som oftest ikke da. 

Men jeg aner ikke hva riktig behandling skulle være. Hvis jeg har psykoselidelse, noe jeg egentlig ikke tror, så er det bare medisiner som er tingen. Det at jeg ikke tåler å bo alene over tid gjør at jeg stadig vekk blir dårlig tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (47 minutter siden):

Jo du har rett I det. Når jeg feks er med min venninne i Trondheim så tenker jeg minimalt på rus. Men skal også sies at jeg elsker å ruse meg. Så er ikke bare for å flykte unna, men fordi det føles godt. Og det sosiale samværet hvis jeg tar kontakt med noen i miljøet. Det gjør jeg som oftest ikke da. 

Men jeg aner ikke hva riktig behandling skulle være. Hvis jeg har psykoselidelse, noe jeg egentlig ikke tror, så er det bare medisiner som er tingen. Det at jeg ikke tåler å bo alene over tid gjør at jeg stadig vekk blir dårlig tror jeg. 

Er det mulig å søke seg inn i et bofellesskap i kommunen?

Anonymkode: bd42a...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg ruset meg i tenårene i mange år, etter jeg fikk unger ble det bare alkohol. Nå er det veldig lenge siden jeg har smakt alkohol så lurer på hvordan det hadde vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det mulig å søke seg inn i et bofellesskap i kommunen?

Anonymkode: bd42a...1c8

Nei. Det er kun ett slikt tilbud her i byen og det er mange års ventetid. Jeg ble søkt inn dit i fjor, men fikk avslag. Pga eier egen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Det er heller ikke lov å poste med brukernavn og som anonymbruker i samme tråd.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...