Gå til innhold

Hvor lenge har du gått i terapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hadde du tenkt at det skulle bli så kort/langvarig?

Anonymkode: c0ce0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skogbrann

8 år, men i løpet av de første 3 årene hadde jeg 4 ulike behandlere, så terapien var ikke like «sammenhengende» som de siste 5 årene hvor jeg har hatt samme behandler hele tiden (i tillegg til at jeg i perioder har hatt 2 behandlere samtidig). Det var også noen korte avbrudd i behandlingen i påvente av ny behandler. Hadde overhodet ikke sett for meg at jeg skulle gå i terapi så lenge, nei. Trodde at jeg skulle gå i kanskje noen måneder for behandling av depresjon. Så feil kunne jeg ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (22 minutter siden):

8 år, men i løpet av de første 3 årene hadde jeg 4 ulike behandlere, så terapien var ikke like «sammenhengende» som de siste 5 årene hvor jeg har hatt samme behandler hele tiden (i tillegg til at jeg i perioder har hatt 2 behandlere samtidig). Det var også noen korte avbrudd i behandlingen i påvente av ny behandler. Hadde overhodet ikke sett for meg at jeg skulle gå i terapi så lenge, nei. Trodde at jeg skulle gå i kanskje noen måneder for behandling av depresjon. Så feil kunne jeg ta. 

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Jeg har gått i terapi i snart 3 år. Bp2-depresjon.

Anonymkode: c0ce0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Jeg har gått i terapi i snart 3 år. Bp2-depresjon.

Anonymkode: c0ce0...6bb

Schizoaffektiv lidelse, bipolar type, men det er usikkerhet rundt diagnosen. Jeg har bare psykotiske symptomer i forbindelse med depressive, maniske og blandede episoder, og det jeg sliter mest med er en nærmest vedvarende depresjon som en gang i blant oppløses av mani. 

Er det ingenting som har hjulpet deg disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Jeg gikk til terapi 10 år til sammen, helt ubrukelig. Har ikke lært noe som helst jeg ikke visste fra før, eller kunne lært meg bedre og mer effektivt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (6 timer siden):

8 år, men i løpet av de første 3 årene hadde jeg 4 ulike behandlere, så terapien var ikke like «sammenhengende» som de siste 5 årene hvor jeg har hatt samme behandler hele tiden (i tillegg til at jeg i perioder har hatt 2 behandlere samtidig). Det var også noen korte avbrudd i behandlingen i påvente av ny behandler. Hadde overhodet ikke sett for meg at jeg skulle gå i terapi så lenge, nei. Trodde at jeg skulle gå i kanskje noen måneder for behandling av depresjon. Så feil kunne jeg ta. 

Men går du til faktisk behandling eller kun mest fokus på medisinoppfølging? Det jeg tenker på når man går til samme behandler over flere år eller i ditt tilfelle i 5år at man på en måte bruker opp behandleren sånn at man til slutt egentlig ikke lærer noe av å gå der fordi alt av hens kunnskap er lært bort før, hvis du skjønner hva jeg mener? 

Anonymkode: 17524...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og hadde du tenkt at det skulle bli så kort/langvarig?

Anonymkode: c0ce0...6bb

Nå har jeg vært i fact i ti år. Før det var det frem og tilbake i psykiatrien fra jeg var 16 år. Jeg blir ikke bedre. De sier jeg er bedre på medisiner da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Nå har jeg vært i fact i ti år. Før det var det frem og tilbake i psykiatrien fra jeg var 16 år. Jeg blir ikke bedre. De sier jeg er bedre på medisiner da. 

Er det noe som hjelper deg? Sosiale treff, trening, jobb?

Anonymkode: c0ce0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det noe som hjelper deg? Sosiale treff, trening, jobb?

Anonymkode: c0ce0...6bb

Holder meg som regel inne og ser på ting, noen ganger grusomme ting om seriemordere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (36 minutter siden):

Holder meg som regel inne og ser på ting, noen ganger grusomme ting om seriemordere. 

Hmm. Hva råder behandler deg til å gjøre?

Anonymkode: c0ce0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hmm. Hva råder behandler deg til å gjøre?

Anonymkode: c0ce0...6bb

Komme meg ut på tur og treffe folk, det er ikke så lett. Spise sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Komme meg ut på tur og treffe folk, det er ikke så lett. Spise sunt. 

Jeg kan relatere. Som alvorlig deprimert var det nesten umulig, men jeg tvang meg til å gjøre det. Det er veien til tilfriskning og dette vet du nok alt om.

Anonymkode: c0ce0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan relatere. Som alvorlig deprimert var det nesten umulig, men jeg tvang meg til å gjøre det. Det er veien til tilfriskning og dette vet du nok alt om.

Anonymkode: c0ce0...6bb

Ok. Ja med negative symptomer er det også vanskelig å pushe seg selv, man synker ned og blir der og kommer ikke opp. Må nok tvinge meg selv jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (41 minutter siden):

Ok. Ja med negative symptomer er det også vanskelig å pushe seg selv, man synker ned og blir der og kommer ikke opp. Må nok tvinge meg selv jeg også. 

Hvis du nå reduserer AP, vil det være smart å tvinge deg selv til mer aktivitet i hverdagen. Å leve så isolert og inaktivt som du gjør, med svært lite påfyll på alle plan, ville vært sterkt ødeleggende for helsa og livskvaliteten til de aller fleste. 

Anonymkode: 75f6c...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du nå reduserer AP, vil det være smart å tvinge deg selv til mer aktivitet i hverdagen. Å leve så isolert og inaktivt som du gjør, med svært lite påfyll på alle plan, ville vært sterkt ødeleggende for helsa og livskvaliteten til de aller fleste. 

Anonymkode: 75f6c...6fb

Ja det er sant det, må tvinge meg ut. Håper jo jeg skal få mer energi av å redusere AP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

9 år av og på. Har vel hatt en 4-7 ulike polikliniske behandlere på denne tiden og sikkert det tredoble på sengepost som innlagt. Ja, har vært mye innlagt og ofte over lang tid også... 

Anonymkode: b5e72...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men går du til faktisk behandling eller kun mest fokus på medisinoppfølging? Det jeg tenker på når man går til samme behandler over flere år eller i ditt tilfelle i 5år at man på en måte bruker opp behandleren sånn at man til slutt egentlig ikke lærer noe av å gå der fordi alt av hens kunnskap er lært bort før, hvis du skjønner hva jeg mener? 

Anonymkode: 17524...e65

Ja, det er og har vært terapi/behandling en til tre ganger i uken, og ikke bare medisinoppfølging. Skjønner hva du mener, men det er ikke tilfellet. Det dukker stadig opp nye problemstillinger å ta opp, og måter å knytte disse til tidligere erfaringer og/eller opplevelser. I tillegg så lærer man å kjenne seg selv bedre og bedre, og man innser nye ting om seg selv. I begynnelsen av terapien var det også mye fokus på "brannslukking" og bare det å overleve. Etter hvert klarte jeg å legge fra meg mange av de uhensiktsmessige mestringsstrategiene mine, og de suicidale krisene tok slutt. Det var på det tidspunktet at terapien egentlig begynte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...