Gå til innhold

Elektrisk vagus stimulering (tnvs)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har lest en del om elektrisk vagusnerve stimulering i det siste. Det er visst brukt både for stress, angst og depresjon.

Er det noen med erfaring?

Anonymkode: 9e37d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie

Litt i tvil om jeg skulle svare på denne...

 

Jeg har personlig ingen erfaring, men jeg har visst om at det er en mulig behandlingsmetode for angst og noen ganger depresjon, men tror ikke den er svært utbredt. VNS benyttes mest som et behandlingsalternativ mot epilepsi som ikke responderer godt på medisiner.

 

Jeg har møtt flere med VNS (med epilepsi som indikasjon), og i det den gir et lite elektrisk signal til hodet via vagusnerven, kan det hos noen merkes på stemmebåndet. Det er individuelt for den enkelte hvor ofte en trenger et elektrisk signal til hodet. Hva jeg personlig observerte, varierer det mye fra person til person i hvor stor grad stemmebåndet blir påvirket. Om en skulle ev. oppleve at VNS ikke var en behandling som ikke ga ønsket effekt, går en inn og rett og slett deaktiverer den/tar ut batteriet.

 

Dette er kun mine tanker - men jeg ville tro at hadde dette vært den store revolusjonerende løsningen på angst og depresjon, hadde den blitt benyttet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må komme til en erkjennelse i livet ditt:

Det er kognitiv/metakognitiv terapi og eventuelt serotonerge antidepressiv som kan hjelpe på dette. Ikke kamillete, sitronmelisse, andre antidepressiva, vagusstimulering, antihistaminer, kontinuerlig leting etter svar eller 100 tråder på DOL.

Du må:

1. STOLE på legen din/behandleren din, uten å lete etter en second, third, fourth eller hundred opinion på nett.

2. Slutte å tro at du kan være din egen behandler eller at kunnskap hjelper deg. Enten må du investere 15 år av ditt liv for å bli klinisk farmakolog, eller så må du stole på de som allerede har gått denne veien med den hensikt å hjelpe mennesker i din situasjon.

3. Ikke tenke at det finnes 1 magisk løsning for alle dine problemer. Dette krever tålmodighet og terapi, eventuelt supplert med medisiner, men det er ikke opp til deg eller meg å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Litt i tvil om jeg skulle svare på denne...

 

Jeg har personlig ingen erfaring, men jeg har visst om at det er en mulig behandlingsmetode for angst og noen ganger depresjon, men tror ikke den er svært utbredt. VNS benyttes mest som et behandlingsalternativ mot epilepsi som ikke responderer godt på medisiner.

 

Jeg har møtt flere med VNS (med epilepsi som indikasjon), og i det den gir et lite elektrisk signal til hodet via vagusnerven, kan det hos noen merkes på stemmebåndet. Det er individuelt for den enkelte hvor ofte en trenger et elektrisk signal til hodet. Hva jeg personlig observerte, varierer det mye fra person til person i hvor stor grad stemmebåndet blir påvirket. Om en skulle ev. oppleve at VNS ikke var en behandling som ikke ga ønsket effekt, går en inn og rett og slett deaktiverer den/tar ut batteriet.

 

Dette er kun mine tanker - men jeg ville tro at hadde dette vært den store revolusjonerende løsningen på angst og depresjon, hadde den blitt benyttet mer.

Mener ikke sånn man opererer inn. Det er et apparat hvor man bruker klips eller elektroder på hud/øret for å hjempe vagus og systemet i balanse igjen ☺️

Anonymkode: 9e37d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (26 minutter siden):

Jeg tror du må komme til en erkjennelse i livet ditt:

Det er kognitiv/metakognitiv terapi og eventuelt serotonerge antidepressiv som kan hjelpe på dette. Ikke kamillete, sitronmelisse, andre antidepressiva, vagusstimulering, antihistaminer, kontinuerlig leting etter svar eller 100 tråder på DOL.

Du må:

1. STOLE på legen din/behandleren din, uten å lete etter en second, third, fourth eller hundred opinion på nett.

2. Slutte å tro at du kan være din egen behandler eller at kunnskap hjelper deg. Enten må du investere 15 år av ditt liv for å bli klinisk farmakolog, eller så må du stole på de som allerede har gått denne veien med den hensikt å hjelpe mennesker i din situasjon.

3. Ikke tenke at det finnes 1 magisk løsning for alle dine problemer. Dette krever tålmodighet og terapi, eventuelt supplert med medisiner, men det er ikke opp til deg eller meg å avgjøre.

Hei, vet ikke hvem / hva du tror jeg er siden du skriver som du gjør.

Jeg tok opp dette fordi jeg primært har en stresstilstand og utmattelse, med angst og depressive konsekvenser. Min lege og andre har vurdert det og at jeg ikke har en primær depresjon eller angstlidelse og at det ikke egentlig kan /bør behandles med medisiner. Har i den forbindelse lest en del om vagus stimulering for å hjelpe kroppen og nervesystemet tilbake i balanse- og da også hjelpe på det psykiske, da det er hovedproblemet mitt. Så postet det her- siden det kanskje er noen som har vært borti dette.

Men jeg skjønner at det kanskje er feil sted siden de fleste her ikke har akkurat samme problem som meg. 

Anonymkode: 9e37d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, vet ikke hvem / hva du tror jeg er siden du skriver som du gjør.

Jeg tok opp dette fordi jeg primært har en stresstilstand og utmattelse, med angst og depressive konsekvenser. Min lege og andre har vurdert det og at jeg ikke har en primær depresjon eller angstlidelse og at det ikke egentlig kan /bør behandles med medisiner.

Anonymkode: 9e37d...a06

Jeg vil anta at @ISW svarte slik av samme årsak som jeg innledet mitt svar med: "Litt i tvil om jeg skulle svare på denne..."

 

Det har vært en rekke spørsmål omkring samme emne det siste drøyt halve året, og jeg synes det er leit at de seriøse spørsmålene drukner i alle de repeterende  spørsmålene som opprettes flere ganger daglig, stilt fra litt ulike synsvinkler, men hele tiden rundt samme problemstilling. Jeg skulle ønske at @admin etter hvert tok tak i denne nedspammingen av forumet som nå har pågått siden tidlig i fjor høst. Jeg mener at det lenge har vært et problem en ikke har tatt tak i. Det fører til at andre trekker seg unna eller at spørsmål som hadde fortjent et godt svar, kanskje mistolkes.

 

 

Og jeg skal ærlig si at jeg ikke er helt sikker på om du er den brukeren som masseproduserer tråder med samme emne, men jeg velger å la tvilen komme deg til gode. Jeg synes situasjonen som har oppstått på forumet er utrolig trist - for alle parter.

 

Men - for å gi mer svar til deg relatert til problemstillingen din: Vet du hva stresstilstanden din kommer av? Jeg tenker at det er viktig å behandle årsaken til hvorfor en opplever stress, ikke bare symptomene til det. Da vil det være mulig å redusere stressymptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (25 minutter siden):

Jeg skulle ønske at @admin etter hvert tok tak i denne nedspammingen av forumet som nå har pågått siden tidlig i fjor høst. Jeg mener at det lenge har vært et problem en ikke har tatt tak i. Det fører til at andre trekker seg unna eller at spørsmål som hadde fortjent et godt svar, kanskje mistolkes.

Dette er jeg helt enig i. Jeg har også inntrykk av at det egentlig er litt ødeleggende for trådstarter selv som står bak alle disse trådene når hun eller han holder på sånn som dette med gjentatte spørsmål gang på gang der alt skal spørres om og diskuteres. Håper du kan vurdere å gjøre noe med det @Admin

Anonymkode: 2b8c6...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...