Gå til innhold

Viggo Kristiansen får 55 millioner fra staten i erstatning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes ingen sum i denne verden som kan gjøre opp for det den mannen har gjennomgått. Så ja, 55 er for lite i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har null sympati med ham og mener det var helt greit at han satt inne i 21 år. Uavhengig av Baneheia-saken er han er dømt for gjentatte seksuelle overgrep mot ei sju år gammel jente over en treårsperiode. 21 år er en passende straff for det i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Jeg har null sympati med ham og mener det var helt greit at han satt inne i 21 år. Uavhengig av Baneheia-saken er han er dømt for gjentatte seksuelle overgrep mot ei sju år gammel jente over en treårsperiode. 21 år er en passende straff for det i seg selv.

Jeg er enig med deg i dette, han hadde ikke trengt erstatning i det hele tatt. Fint at han ble holdt unna samfunnet såpass lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for mye. Jeg synes erstatninger skal dekke et konkret økonomisk tap, og kan ikke se for meg at den fyren ville tjent 2 mill i året om han ikke ble dømt.

Jeg synes 30 mill ville vært passe. Jeg skjønner ikke hvor tallet 90 mill kommer fra. Jeg synes ikke man skal blande inn hva annet galt han har gjort. Det blir for rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Jeg har null sympati med ham og mener det var helt greit at han satt inne i 21 år. Uavhengig av Baneheia-saken er han er dømt for gjentatte seksuelle overgrep mot ei sju år gammel jente over en treårsperiode. 21 år er en passende straff for det i seg selv.

JHA slapp ut etter 14 år, da skulle vel han hatt livstid??

Anonymkode: 7c046...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

JHA slapp ut etter 14 år, da skulle vel han hatt livstid??

 

Definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er for mye. Jeg synes erstatninger skal dekke et konkret økonomisk tap, og kan ikke se for meg at den fyren ville tjent 2 mill i året om han ikke ble dømt.

40 millioner er oppreisning. 15 millioner er erstatning for økonomisk tap.

Selvfølgelig skal ha en saftig oppreisning. Han satt fengslet i 21 år for noe han ikke har gjort. Han ble nektet gjennopptaking mange ganger. Han ble motarbeidet fra alle offentlige hold. Han ble uthengt i media over mange år, og vil i realiteten aldri klare å renvaske seg 100%. Mulighet for familieliv er røvet fra ham.

Anonymkode: 7c046...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er for mye. Jeg synes erstatninger skal dekke et konkret økonomisk tap, og kan ikke se for meg at den fyren ville tjent 2 mill i året om han ikke ble dømt.

Jeg synes 30 mill ville vært passe. Jeg skjønner ikke hvor tallet 90 mill kommer fra. Jeg synes ikke man skal blande inn hva annet galt han har gjort. Det blir for rotete.

Der er jeg helt uenig med deg, på generelt grunnlag. Å kun betale erstatning for bortfall inntekter blir alt for lite, når noen er fratatt mange år av sitt liv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (8 minutter siden):

Definitivt.

Spesielt at en kommunist vil ha amerikanske strafferammer.

Ellers var VK juridisk sett et barn når han begikk disse overgrepene mot overnevnte jente.

Anonymkode: 7c046...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Der er jeg helt uenig med deg, på generelt grunnlag. Å kun betale erstatning for bortfall inntekter blir alt for lite, når noen er fratatt mange år av sitt liv.

 

Jeg er på generelt grunnlag imot skyhøye erstatninger. Jeg tror det kan gi folk feil motivasjon i noen tilfeller. Han får ikke de årene tilbake uansett.

Det hadde vært mer relevant om det fikk følger for de som har ansvaret, for ikke å si skylden. Noen har virkelig strekt seg langt for å hindre rettferdighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han satt fengslet i 21 år for noe han ikke har gjort. 

Anonymkode: 7c046...70b

Kilde ?

Det du mener, er trolig, at hans skyld ikke kunne bevises utover enhver rimelig tvil. Og det stemmer, men er noe helt annet enn å ikke ha gjort noe. 

Hva som faktisk har skjedd, vet ikke vi.

Anonymkode: d4e02...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spesielt at en kommunist vil ha amerikanske strafferammer.

Bare vent til vi har gjennomført den væpna revolusjonen. Da sender vi ham rett til gulag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kilde ?

Det du mener, er trolig, at hans skyld ikke kunne bevises utover enhver rimelig tvil. Og det stemmer, men er noe helt annet enn å ikke ha gjort noe. 

Hva som faktisk har skjedd, vet ikke vi.

Anonymkode: d4e02...b79

Det finnes ingen beviser mot VG. Det finnes derimot utelukkelsesbevis på at han ikke var der.

Anonymkode: 7c046...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (4 timer siden):

Jeg er på generelt grunnlag imot skyhøye erstatninger. Jeg tror det kan gi folk feil motivasjon i noen tilfeller. Han får ikke de årene tilbake uansett.

Hadde du vært villig til å sitte inne 21 år for 40 millioner? Hvis nei, må summen være for lav.

Anonymkode: b24ba...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde du vært villig til å sitte inne 21 år for 40 millioner? Hvis nei, må summen være for lav.

Anonymkode: b24ba...13e

Jeg hadde ikke vært villig til å sitte inne 21 år for en milliard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde ikke vært villig til å sitte inne 21 år for en milliard.

Ikke jeg heller. Absurd at noen mener han bare skal få dekket tapt arbeidsfortjeneste.

Anonymkode: 7c046...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (10 timer siden):

Jeg hadde ikke vært villig til å sitte inne 21 år for en milliard.

Takk. Det viser at man ikke kan bruke det argumentet. Det ville ikke vært nok penger i verden hvis alle skulle fått full lønn for å bli utsatt for ting.

Voldtektsoffer får 150 000. Uansett hvor grov vold og om man er fysisk invalidisert for livet får man maks 6 millioner i erstatning. 

Mulig 30 mill er litt vilkårlig fra min side, men man livet hans blir ikke dobbelt så bra av 60 som 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd det skal bli ordentlig lukerativt å komme med falske anklager. Hvis folk kan få, si 20 mill for å være voldtektsoffer så svekker troverdigheten til alle som anmelder fordi de har et sterkt motiv for å lyve.

Dessuten risikerer man å gi mye penger til folk som faktisk er skyldige, men hvor bevisene ikke holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Grendel skrev (30 minutter siden):

Jeg er også redd det skal bli ordentlig lukerativt å komme med falske anklager. Hvis folk kan få, si 20 mill for å være voldtektsoffer så svekker troverdigheten til alle som anmelder fordi de har et sterkt motiv for å lyve.

Dessuten risikerer man å gi mye penger til folk som faktisk er skyldige, men hvor bevisene ikke holder.

Det er sant. Det er farlig å dele ut svært høye erstatnings-summer. Man risikerer å gi penger til folk som er skyldige. 

Viggo er desverre blitt fratatt mye av livet sitt. Selvfølgelig er en oppreisning fortjent. Bortfall av fratatt lønn pluss en oppreisning er fortjent. Men det bør være en grense på hvor mye penger som bør gis. Dette blit tatt av skattepengene våre.., tror jeg. Viggo har mulig blitt fratatt mye i livet. Han har blitt offentlig hengt ut. Så han fortjener ihvertfall inntekten som frafallt, og en erstatning itillegg. Men jeg er usikker på hvor mye beløp han bør få. Det bør være en grense uansett. Staten har nok å bruke penger på. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...