Gå til innhold

spørsmål ang. bulimi


matslaven

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 år som har hatt bulimi i 6 år. Har gått på Fontex i 2 år, går nå på Zoloft og synes det hjelper litt. Problemet er at jeg har mistet mensen. Jeg går på Trinordiol, har brukt det i 6 år, og mensen har alltid vært regelmessig, men nå er det stopp. Har vært hos legen min og fikk til svar at jeg var hadde for lite fettlager til at kroppen skulle kunne klare å produsere mensen. Jeg er 165cm og veier 40kg, så jeg aksepterer at mensen har forsvunnet pga vekten min. Men det jeg lurte på var hvorfor ikke kroppen klarer å produsere mensen selv om man er tynn? Trenger kroppen en viss prosent med fett for å klare det?

Jeg har også regelmessig over flere år brukt Toilax. Dagsdosen kan komme opp i 60 tabletter fordelt på 24timer. Er meget klar over at dette er skadelig, men det jeg lurte på er langtidsvirkningen av dette. Er det fare for utlagt tarm?

Hilsen matvraket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen lege, men jeg har egen erfaring med spiseforstyrrrelser og jeg har jobbet med andre med spiseforstyrrelser lenge, så jeg prøver å svare likevel. Legene her får korrigere meg hvis jeg tar veldig feil.

Når du er såpass tynn som du er, så er ikke kroppen din i stand til å bære fram noe barn. Dermed er naturen så klokt innrettet at du mister mensen også. For å gå gravid trenger du et visst fettlager, det er bl.a med på å gi barnet næring. Det har du ikke nå. Derfor forsvinner mensen - enkelt forklart. Slik jeg ser det, er det et tydelig signal fra kroppen din på at du skader den.

Å misbruke avføringsmidler er også veldig skadelig. Jeg skrev i et innlegg om det tidligere i kveld at jeg har venner som nå har utlagt tarm pga misbruk av avførende midler. Du skader tarmen din, og den mister etterhvert evnen til å gjøre jobben sin. I tillegg skader det resten av kroppen fordi den ikke får det den trenger av væske, vitamniner og mineraler.

Alvorlig bulimi (slik du beskriver her) er veldig skadelig for kroppen og det er fryktelig vondt sjelelig. Det er flere som dør av bulimi enn av anoreksi. Dødsårsakene er m.a. hjertestans og selvmord. Dette vet du sikkert. Jeg vet av egen erfaring at det ikke alltid er så lett å be om hjelp, men forsøk! Husk at du kan bli helt frisk, og slippe ut av det mathelvetet du er i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen lege, men jeg har egen erfaring med spiseforstyrrrelser og jeg har jobbet med andre med spiseforstyrrelser lenge, så jeg prøver å svare likevel. Legene her får korrigere meg hvis jeg tar veldig feil.

Når du er såpass tynn som du er, så er ikke kroppen din i stand til å bære fram noe barn. Dermed er naturen så klokt innrettet at du mister mensen også. For å gå gravid trenger du et visst fettlager, det er bl.a med på å gi barnet næring. Det har du ikke nå. Derfor forsvinner mensen - enkelt forklart. Slik jeg ser det, er det et tydelig signal fra kroppen din på at du skader den.

Å misbruke avføringsmidler er også veldig skadelig. Jeg skrev i et innlegg om det tidligere i kveld at jeg har venner som nå har utlagt tarm pga misbruk av avførende midler. Du skader tarmen din, og den mister etterhvert evnen til å gjøre jobben sin. I tillegg skader det resten av kroppen fordi den ikke får det den trenger av væske, vitamniner og mineraler.

Alvorlig bulimi (slik du beskriver her) er veldig skadelig for kroppen og det er fryktelig vondt sjelelig. Det er flere som dør av bulimi enn av anoreksi. Dødsårsakene er m.a. hjertestans og selvmord. Dette vet du sikkert. Jeg vet av egen erfaring at det ikke alltid er så lett å be om hjelp, men forsøk! Husk at du kan bli helt frisk, og slippe ut av det mathelvetet du er i nå.

Det er ikke noe jeg ønsker mer enn å bli frisk. Slippe dette matsuget som konstant er der. Slippe å henge over do og kaste opp. Slippe å ha konstante magesmerter pga høyt Toilax forbruk. Men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal kommer ut av det. Som sagt går jeg på Zoloft nå, og det demper det verste matsuget, men det tar jo ikke bort sykdommen. Hvis du har noen gode råd, bortsett fra psykolog for det hjelper ikke, så er jeg takknemmelig.

Hilsen matslaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Det er ikke noe jeg ønsker mer enn å bli frisk. Slippe dette matsuget som konstant er der. Slippe å henge over do og kaste opp. Slippe å ha konstante magesmerter pga høyt Toilax forbruk. Men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal kommer ut av det. Som sagt går jeg på Zoloft nå, og det demper det verste matsuget, men det tar jo ikke bort sykdommen. Hvis du har noen gode råd, bortsett fra psykolog for det hjelper ikke, så er jeg takknemmelig.

Hilsen matslaven.

Kjære matslaven ! Den nyttigste behandlingsformen er samtaler. Medisiner spiller en begrenset rolle i arbeidet med spiseforstyrrelser. Samtaler kan finne sted i mange former som individrettet, gruppe eller med familien. Det er også samtaler som er knyttet til forskjellige faglige og teoretiske tradisjoner som psykoanalytisk inspirert psykoterapi, familieterapi, kognitiv behandling, kroppsorientert psykoterapi, psykomotorisk fysioterapi, hypnose eller f.eks helsesøster, allmennlege, skolerådgiver PP-tjenesten. Innen psykiatrien er det tverrfaglighet innen behandlingsapparatet. Dersom du har dårlig erfaring i ditt møte med psykolog betyr ikke dette at samtaler hos psykolog ikke vil hjelpe deg. Jeg vil råde deg til å tenke litt på det å gjennoppta behandling og kanskje få hjelp av din lege (som forskriver Zoloft) til å finne ut sammen hvilken behandlingsform som vil passe deg best- så godt det er mulig, lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære matslaven ! Lav vekt, for lite fett i kosten, mye fysisk aktivitet og eventuelt i kombinasjon med psykisk stress bidrar til fravær av menstruasjon ved spiseforstyrrelser, en såkalt sekundær amenore. Blant de mest kjente skadene er osteopeni og osteoporose, nedsatt benmasse og benskjørhet.

Det må advares strengt mot bruk av avføringsmidler, laxantia, da dette svært ofte blir misbrukt.Bruk av avføringsmidler kan føre til endringer i elektrolytter. Elektrolytter er kroppens salter og spiller en sentral rolle i syre-base- og væskebalansen. Det mer vanlige er mangel på kalium- hpokalemi. Hpokalemi kan igjen medføre forstyrrelser i hjerteaktivitet, gi tretthet, slapphet, lammelser, kramper i nerver og muskler, irritabilitet, apati når det gjelder det psykiske, forstyrrelser i næringsomsetningen i kroppen, skader på nyrer og urinveier og når det gjelder fordøyelsesapparatet kvalme, brekninger, forstoppelse og tarmslyng. Ved normalisert atferd og kost blir elektrolytter og syre-base-balansen raskt normalisert, men ved langvarig misbruk er det alvorlig fare for blivende skader. Som du skjønner driver du "rådrift" på din egen kropp, håper du klarer å ta i mot hjelp slik at du og din kropp kan jobbe mot en hverdag uten at maten /bulimien skal få styre den, lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære matslaven ! Den nyttigste behandlingsformen er samtaler. Medisiner spiller en begrenset rolle i arbeidet med spiseforstyrrelser. Samtaler kan finne sted i mange former som individrettet, gruppe eller med familien. Det er også samtaler som er knyttet til forskjellige faglige og teoretiske tradisjoner som psykoanalytisk inspirert psykoterapi, familieterapi, kognitiv behandling, kroppsorientert psykoterapi, psykomotorisk fysioterapi, hypnose eller f.eks helsesøster, allmennlege, skolerådgiver PP-tjenesten. Innen psykiatrien er det tverrfaglighet innen behandlingsapparatet. Dersom du har dårlig erfaring i ditt møte med psykolog betyr ikke dette at samtaler hos psykolog ikke vil hjelpe deg. Jeg vil råde deg til å tenke litt på det å gjennoppta behandling og kanskje få hjelp av din lege (som forskriver Zoloft) til å finne ut sammen hvilken behandlingsform som vil passe deg best- så godt det er mulig, lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Tusen takk for svarene! Kunne du fortelle litt mer om psykoanalytisk inspirert psykoterapi, kognitiv behandling, kroppsorientert psykoterapi og psykomotorisk fysioterapi? Hva går det ut på og hvor kan jeg henvende meg?

Hilsen matslaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laila Sundgot Schneider, Lege

Tusen takk for svarene! Kunne du fortelle litt mer om psykoanalytisk inspirert psykoterapi, kognitiv behandling, kroppsorientert psykoterapi og psykomotorisk fysioterapi? Hva går det ut på og hvor kan jeg henvende meg?

Hilsen matslaven.

Kjære matslaven ! Det vil bli et svært langt svar dersom jeg skal svare utførlig på alle disse terapeutiske behandlingsformene, men jeg skal prøve å beskrive de så kort/enkelt som mulig. Psykodynamisk psykoterapi har sitt utgangspunkt i psykoanalysen som teori og behandlingstradisjoner, dvs den legger vekt på barndommen som formgiver for personlighet og symptomdannelse. gjennom samtaler med psykiater/psykolog er målet å lære seg et godt språk for egne følelser og tanker. Vanligvis er dette langtidsterapi, men det finnes også kortidsformer som er fokusert på symptomer/tema.

Kognitiv behandling(Kognitiv atferdsterapi-cognitiv behavioral therapy-CBT) er ofte basert på behandlingsmanualer, hvor det er en plan og progresjon for et antall definerte timer. Dette er ofte en korttidsbehandling, ca.20 behandlingstimer i et tidsrom på 3-6 måneder. Målet er kunnskapsformidling, atferdsendring i forhold til mat og kropp og endring i tenkesett.

Kroppsorientert psykoterapi, det er flere tradisjoner, men de fleste samles om begrepet "kroppshukkomelse".Behandlere er utdannet for å beherske både verbale og kroppslige metoder. Det kan bety at terapeuten masserer eller presser på deler av kroppen for å fremme pasientens vitalietet- tydliggjøre muskulære spenninger.

Psykomotorisk fysioterapi; fysioterapeuten er behandleren. Kroppen er uttrykksfelt for mentale tilstander, pusten tillegges svært stor vekt.Virkemidlene kan være berøring, massasje , pusteøvelser, enkle bevegelser-kjenne enkelte opplevelser av seg selv. Samtalen er også viktig. De to sistnevte er to nærgående behandlingsformer, som for enkelte med spesielt spiseforstyrrelser kan bli "nære" i visse faser av sykdomsbilde. Det beste er nok å kontakte Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser- IKS, Anorexia/Bulimi-foreningen -ABF, Senter for spiseforstyrrelser i Stavanger, Psykiatrisk opplysningsfond eller Norsk psykiatrisk forening,Norsk psykologforening eller for fysioterapeuter- hvor du kan få nærmere informasjon om hvem som driver med og hvor disse forskjellige tilbudene finnes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...