Gå til innhold

Hva er den mest økonomiske måten å vaske oppvask for hånd? Og hvordan få det ordentlig rent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er den mest økonomiske måten å vaske oppvask for hånd? Og hvordan får man det ordentlig rent? 

Jeg har måttet begynne å vaske opp for hånd igjen siden jeg har kjøpt en gammel leilighet uten plass til oppvaskemaskin på kjøkkenet. Jeg skal jo så klart pusse opp kjøkkenet etter hvert, men for det første så er det jo bestilliingstid på å få kjøkkenet også skal vi gjøre det meste selv så da vil det nok ta noen måneder der jeg da må vaske opp alt for hånd. 

Det er sjeldent jeg har brukt å vaske opp for hånd så skulle derfor gjerne hatt noen tips til hvordan vaske opp mest økonomisk, altså bruke minst mulig varmt vann? Også hvordan man får oppvasken mest mulig ren? For jeg føler nesten aldri at det jeg vasker opp blir  rent nok? Jeg har forresten to oppvask kummer men kun den ene har sånn kork til å sette i for å fylle opp vannet. 

Måten jeg vasker opp på er nå følgende:
1) Skyller godt av ting i kaldt vann før jeg legger det i haugen til å vaske opp senere.
2) Fyller opp oppvask kummen med varmt vann med litt zalo oppi og skrubber tingene med oppvaskkost.
3) Skyller av alle tingene en og en i det varmeste vannet det går an å få ut av kranen i vasken.
4) Legger det til tørk opp ned på benken.
5) Tørker det ordentlig godt hvis der fortsatt er vann på tingen(e).

Noe jeg burde gjøre annerledes eller kan gjøre bedre?

Anonymkode: ae908...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker

Du spør om to ting som ikke lar seg kombinere. Vil du ha det ordentlig rent må du bytte vann ofte og bruke nok oppvasksåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (27 minutter siden):

Du spør om to ting som ikke lar seg kombinere. Vil du ha det ordentlig rent må du bytte vann ofte og bruke nok oppvasksåpe.

Oki. Det er viktigst for meg å få det ordentlig rent. Hva er oppskriften på å få det til? Bare bytte ut vann ofte og bruke nok såpe, eller flere ting også? Beklager om jeg spør dumt hehe.

Anonymkode: ae908...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Oki. Det er viktigst for meg å få det ordentlig rent. Hva er oppskriften på å få det til? Bare bytte ut vann ofte og bruke nok såpe, eller flere ting også? Beklager om jeg spør dumt hehe.

Anonymkode: ae908...b6f

Mine tips:

1. Fyll kummen med varmt vann uten såpe, og grovrengjør all oppvask for synlig skitt.

2. Fyll kummen med skikkelig varmt vann, bruk hansker slik at du tåler varmen. Hell i en god sprut Zalo ("en dråpe er nok" er bare tull)

3. Start med glass. Ettersom de er skylt grundig i forkant er de ikke skitne, og det er null problem å bruke samme vann på alt annet som er gjennomsiktelig når du er ferdig med alle glassene. Etter glassene tar du alt annet av gjennomsiktelig materiale, før du tar kopper og tallerkener. Etter dette tar du så bestikk, deretter "hainnfeinn" (dvs redskap og utstyr), så panner, gryter og kjeler tilslutt. 

4. Det som er vasket skylles umiddelbart med lunkent rennende vann, og settes til tørk. Om du vil være ekstra sikker på at glass ikke har skjemmende flekker neste gang de skal brukes kan disse tørkes med klut i tillegg. 

Vurder vannet underveis og bytt om nødvendig. Om du har mye oppvask kan du vente med å grovskylle gryter og kjeler til du skal skifte vann, og bruke det skitne vannet til å grovrengjøre disse (som gjerne har fett og fastbrent) før du heller ut vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 minutter siden):

Mine tips:

1. Fyll kummen med varmt vann uten såpe, og grovrengjør all oppvask for synlig skitt.

2. Fyll kummen med skikkelig varmt vann, bruk hansker slik at du tåler varmen. Hell i en god sprut Zalo ("en dråpe er nok" er bare tull)

3. Start med glass. Ettersom de er skylt grundig i forkant er de ikke skitne, og det er null problem å bruke samme vann på alt annet som er gjennomsiktelig når du er ferdig med alle glassene. Etter glassene tar du alt annet av gjennomsiktelig materiale, før du tar kopper og tallerkener. Etter dette tar du så bestikk, deretter "hainnfeinn" (dvs redskap og utstyr), så panner, gryter og kjeler tilslutt. 

4. Det som er vasket skylles umiddelbart med lunkent rennende vann, og settes til tørk. Om du vil være ekstra sikker på at glass ikke har skjemmende flekker neste gang de skal brukes kan disse tørkes med klut i tillegg. 

Vurder vannet underveis og bytt om nødvendig. Om du har mye oppvask kan du vente med å grovskylle gryter og kjeler til du skal skifte vann, og bruke det skitne vannet til å grovrengjøre disse (som gjerne har fett og fastbrent) før du heller ut vannet.

Nei nei nei, bestikk før kopper og tallerkener. Hadde du ikke heimkunnskap, eller? :D 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (38 minutter siden):

Nei nei nei, bestikk før kopper og tallerkener. Hadde du ikke heimkunnskap, eller? :D 

Shit, du har helt rett! Alt som skal i munnen først. Min husstellslærerinne, fru NN, ville snudd seg i graven :D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva

Har lest at det mest økonomiske er å bruke maskinen. Men nå er jeg ikke veldig ekspert på dette området, men å tappe vann blir visst fort dyrere enn å kjøre alt i  maskinen fordi det da blir oftere og mer vann som går med.

Men til spørsmålet ditt. Den mest økonomiske måten er å bruke kokende vann dersom du har kokt vann fordi du koker grønnsaker, egg eller ris i pose. Tøm det kokende vannet på det du skal vaske opp. Først på det feteste siden vannet da er varmest og løser best opp fett. Så bruk oppvaskbørsten. Hadde du ganske mye vann så spar litt kokt vann og tøm det over igjen når du har tømt ut det mest skitne. Ha oppi en liten dråpe oppvaskmiddel og skyll av, enten med enda mer vann som var til overs eller fra springen. Så tørk av det du har vasket og legg det i skuffen i stedet for å la det stå vått og dryppe ned på det underlaget (som det etter hvert vil komme mugg på og må vaskes).

La i det minste ikke kranvannet tappe mens du vasker. Jeg forstår meg ikke på de som tømmer ut vann de har kokt for så å sette kranen på fult og lar det stå på slik mens de vasker.

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Ekstra skrev (1 time siden):

Nei nei nei, bestikk før kopper og tallerkener. Hadde du ikke heimkunnskap, eller? :D

Takk for påminnelsen, akkurat dette hadde jeg glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (4 timer siden):

Shit, du har helt rett! Alt som skal i munnen først. Min husstellslærerinne, fru NN, ville snudd seg i graven :D 

Jeg stusset og på det! Gamle strenge heimkunnskapslærinna fra ungdomsskolen dukket frem fra glemselen! 

Ungene mine lærte en sang om rekkefølgen på det som skulle vaskes opp 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...