Gå til innhold

Kupton eller ISW - benzo og PPI + bp1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter. Tar PPI pga magesår, og den påvirker psyken min negativt. Dvs. depressive symptomer, angst (dødsangst) og en følelse av å ikke være meg selv. Tok 15-25 mg Sobril pr døgn i halvannen uke ca, og psykiske symptomer ble stadig verre. Valgte derfor å slutte med Sobril, og har blitt enda verre + fysiske symptomer som hetetokter, svimmelhet m.m. Legen sa at det er null problem å ta PPI og Sobril, men jeg leser på nettet at PPI kan forlenge halveringstiden på Sobril. Stemmer det? Lurer på om det har vært med å påvirke meg ekstra negativt. Lurer også på om dere vet om noen mer psyke-vennlige alternativer til PPI enn Omeprazol og Pantoprazol? Reagerer på begge. Kommer ikke til å holde ut dette om jeg må ta denne medisinen i månedsvis med disse bivirkningene. 

Anonymkode: 81b01...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Et alternativ til PPI er H2-blokkere, som famotidin. Du kan jo snakke med legen din om det.

Sobril har den fordelen at den ikke metaboliseres så komplisert - og påvirkes ikke av enzymer som kan påvirkes av andre medisiner. Jeg har ikke all verdens tro på at det du skriver med halveringstid er årsaken. 

Mange tenker at Sobril hjelper på depresjon. Det gjør den egentlig ikke - den kan tvert imot forsterke en depresjon. Den kan dog hjelpe på angsten ved en depresjon.

Jeg tror jeg ville startet med å spørre legen om et alternativt preparat til PPI :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Hei,

Et alternativ til PPI er H2-blokkere, som famotidin. Du kan jo snakke med legen din om det.

Sobril har den fordelen at den ikke metaboliseres så komplisert - og påvirkes ikke av enzymer som kan påvirkes av andre medisiner. Jeg har ikke all verdens tro på at det du skriver med halveringstid er årsaken. 

Mange tenker at Sobril hjelper på depresjon. Det gjør den egentlig ikke - den kan tvert imot forsterke en depresjon. Den kan dog hjelpe på angsten ved en depresjon.

Jeg tror jeg ville startet med å spørre legen om et alternativt preparat til PPI :)

 

Er H2blokkere «snillere» mot psyken enn PPI? Ser at man kan få psykiske bivirkninger med disse, også.

Anonymkode: 81b01...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er H2blokkere «snillere» mot psyken enn PPI? Ser at man kan få psykiske bivirkninger med disse, også.

Anonymkode: 81b01...c11

Det som er litt viktig, er at når man har bipolar lidelse, så er man mer sårbar for å få psykiske bivirkninger enn andre. Du kan veldig grovt si at man jo mangler en del av de stoffene som regulerer og jevner ut stemningsleiet. Du har rett i at dette er en teoretisk bivirkning av H2-blokkere også, men det er jo ikke gitt at du får den. Jeg tror nesten bare man må prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 minutter siden):

Det som er litt viktig, er at når man har bipolar lidelse, så er man mer sårbar for å få psykiske bivirkninger enn andre. Du kan veldig grovt si at man jo mangler en del av de stoffene som regulerer og jevner ut stemningsleiet. Du har rett i at dette er en teoretisk bivirkning av H2-blokkere også, men det er jo ikke gitt at du får den. Jeg tror nesten bare man må prøve seg fram.

Ja, sant det. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Anonymkode: 81b01...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, sant det. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Anonymkode: 81b01...c11

Anytime :)

Du får famotidin reseptfritt på apoteket som Pepcid. Men i og med at du sliter sånn som du gjør, så anbefaler jeg å snakke med lege før du gjør endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Anytime :)

Du får famotidin reseptfritt på apoteket som Pepcid. Men i og med at du sliter sånn som du gjør, så anbefaler jeg å snakke med lege før du gjør endringer.

Enig :)

Anonymkode: 81b01...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...