Gå til innhold

Kontroversielle musikkvideoer


Vhanja

Anbefalte innlegg

Som noen av dere kanskje har fått med dere så er jeg temmelig opptatt av musikk. Det er en stor del av mitt liv. Men jeg vet at det også gjelder flere andre her på forumet, så jeg håper jeg får flere av dere med meg i denne tråden.

Dette er en tråd for å dele musikkvideoer som av en eller annen grunn har blitt ansett som kontroversielle. Alle er velkomne til å dele, men da gjerne med en liten historie bak videoen, hva den handler om og hvorfor den anses som kontroversiell.

Jeg vil starte med en video, og en historie, som nok er temmelig kjent for de på min aldre og eldre. Men som kanskje er litt ny for de litt yngre.

Det er Madonna med Like A Prayer.

Det er nok vanskelig for unge i dag som ser denne videoen å forstå hvor kontroversiell denne var på slutten av 80-tallet. Men den skapte så mye debatt at Madonna mistet sin kontrakt med Pepsi (de store artistene på 80-tallet, som f.eks Michael Jackson, hadde reklameavtaler med Pepsi), og til og med Vatikanet ble involvert.

For de som ikke er kjent med hva som ligger bak, så vil jeg forklare hva kontroversen handlet om:

1. Madonna viste en Jesus-figur som svart
2. Madonna antydet et seksuelt forhold med Jesusfiguren (dette var hva Vatikanet reagerte sterkest mot)
3. Madonna viste allerede da politiets fordommer mot svarte og hvordan de lett ble stemplet som skyldige uten bevis. Dette ble forsterket av at hun danset foran brennende kors (Ku Klux Klan, google it hvis du ikke kjenner til det).


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig tema for fredagstråd :D Jeg tenkte umiddelbart på Prodigy og Smack My Bitch Up.

Årsaken til at den lenge ble forbudt (mener jeg?) var at den forherliget dop og inneholdt scener med bl.a. fyllekjøring. Litt usikker på når den kom, men gjetter midten på 1990-tallet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 minutter siden):

Artig tema for fredagstråd :D Jeg tenkte umiddelbart på Prodigy og Smack My Bitch Up.

Årsaken til at den lenge ble forbudt (mener jeg?) var at den forherliget dop og inneholdt scener med bl.a. fyllekjøring. Litt usikker på når den kom, men gjetter midten på 1990-tallet.  

Ja, jeg husker den godt. Vel, bare tittelen på sangen er nok til å gjøre den kontroversiell. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg svarer med denne. Relax av Frankie Goes To Hollywood. Den kom ut i 1983 og ble banned av BBC - noe som dermed garanterte at den ble populær.

Jeg våger personlig å påstå at dette er en av de heftigste musikkvideoene jeg har sett når det kommer til det seksuelle. Joda, nyere videoer er flinkere til å vise pupper og lår. Men jeg synes denne favner bredere - man kan jo forsøke å telle antall fetisher denne videoen er innom... (og dette er 1983...).

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne måtte sensureres i USA (og er fortsatt for sterk kost for mindreårige i følge YT).

 
 

 

Anonymkode: 97f91...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Denne måtte sensureres i USA (og er fortsatt for sterk kost for mindreårige i følge YT).

Anonymkode: 97f91...f5e

Har du noe mer info om den? Lettere å trykke på en slik sensurert video hvis man vet litt mer om hvem det er og hvorfor den er sensurert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (19 minutter siden):

Har du noe mer info om den? Lettere å trykke på en slik sensurert video hvis man vet litt mer om hvem det er og hvorfor den er sensurert. :) 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pop_Song_89
 

The video was directed by band frontman Michael Stipe and features him and three women, all of them topless, dancing to the song. When MTV asked Stipe to put censor bars on the three women in the video, he superimposed black bars on the chests of all four dancers, himself included, later stating, "a nipple is a nipple." The uncensored video would ultimately be made available through the band's YouTube channel in 2011, albeit with an age restriction attached.

Anonymkode: 97f91...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne ble det mye bråk av. Var til og med debatt om den på TV i beste sendetid. En pastor klarte ikke se på og snudde seg bort i avsky.

 

Anonymkode: 97f91...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne ble det mye bråk av. Var til og med debatt om den på TV i beste sendetid. En pastor klarte ikke se på og snudde seg bort i avsky.

 

Anonymkode: 97f91...f5e

Ja, det husker jeg. Hele hennes Blonde Ambition Tour skapte jo kontroverser pga sceneshowet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...