Gå til innhold

Long covid/me/utmattelse og nevrokiropraktor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Lurer på om noen har erfaring med dette?

 

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er altså funksjonell nevrologi.

så om noen med kognitiv dysfunksjon (og evt fatigue) og dysfunksjonelt nervesystem av andre grunner har fått hjelp av det- kommenter gjerne ☺️

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spar pengene dine til noe mer nyttig eller hyggelig. 

Anonymkode: 26acd...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Dere som Svarer negativt? Hva er begrunnelsen? Erfaring?

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dere som Svarer negativt? Hva er begrunnelsen? Erfaring?

Anonymkode: a1a6f...bb8

Min begrunnelse er mangelen på studier som viser at "nevrokiropraktikk" er virksom på noe som helst.

Tenk på følgende: Det finnes en lidelse som rammer en meget stor mengde mennesker over hele verden. Noen mener at de har en virksom behandling. Hvorfor har denne behandlingen ikke "slått gjennom"? Hvis noen hadde hatt en slik behandling, ville den jo raskt blitt anbefalt behandling over hele verden, og for de som fant behandlingen ville Nobelprisen og formuen glitret i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg møtte en gang en kiropraktor på en fest. Han snakka i vei om teoriene sine, og da jeg spurte om jeg forsto ham riktig i at han mente det meste av helseplager kom fra nakkeskader som en konsekvens av feil jordmorteknikk, sa han ja. Han utførte også diverse knekketeknikker på folk som en slags partyunderholdning. Der og da bestemte jeg meg for at jeg aldri kom til å oppsøke en kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (22 timer siden):

Min begrunnelse er mangelen på studier som viser at "nevrokiropraktikk" er virksom på noe som helst.

Tenk på følgende: Det finnes en lidelse som rammer en meget stor mengde mennesker over hele verden. Noen mener at de har en virksom behandling. Hvorfor har denne behandlingen ikke "slått gjennom"? Hvis noen hadde hatt en slik behandling, ville den jo raskt blitt anbefalt behandling over hele verden, og for de som fant behandlingen ville Nobelprisen og formuen glitret i det fjerne.

Det finnes jo ganske få som utøver dette yrket foreløpig så dessverre er det ikke så mange som får prøvd. Følger ressonementer ditt- men dette er jo ganske nytt, Og dessuten så kan ting fungere, men så lenge det ikke gjennomføres kontrollert forskning innenfor det så kan det ikke lanseres som en behandling eller kur. Enda. 

Det er snakk om funksjonell nevrologi da. Ikke «kiropraktikk» som sådan. Men testing av hjernen og balansering av den og nervesystemet

 

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (16 timer siden):

Jeg møtte en gang en kiropraktor på en fest. Han snakka i vei om teoriene sine, og da jeg spurte om jeg forsto ham riktig i at han mente det meste av helseplager kom fra nakkeskader som en konsekvens av feil jordmorteknikk, sa han ja. Han utførte også diverse knekketeknikker på folk som en slags partyunderholdning. Der og da bestemte jeg meg for at jeg aldri kom til å oppsøke en kiropraktor.

Du får sette deg inn i hva NEVROkiropraktikk er. Ikke det samme. 
 

Også-litt rart å bedømme en hel profesjon ut fra én person du har møtt på fest.

Men uansett; hvorfor kan ikke ting i kroppen henge sammen annerledes enn det du tror?

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men uansett; hvorfor kan ikke ting i kroppen henge sammen annerledes enn det du tror?

 

Det gjør de garantert og det viser jo medisinsk forskning stadig vekk at de gjør, noe som igjen fører til bedre forståelse og bedre behandling.

Problemet med kiropraktikk er at det ikke fins god forskning som viser at det virker og ikke er farlig. Kiropraktorene later heller ikke til å være nevneverdig bekymret over dette, eller interessert i at denne forskningen skal produseres. Det er for meg et gedigent rødt flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Det gjør de garantert og det viser jo medisinsk forskning stadig vekk at de gjør, noe som igjen fører til bedre forståelse og bedre behandling.

Problemet med kiropraktikk er at det ikke fins god forskning som viser at det virker og ikke er farlig. Kiropraktorene later heller ikke til å være nevneverdig bekymret over dette, eller interessert i at denne forskningen skal produseres. Det er for meg et gedigent rødt flagg.

Kiropraktikk er på vei til å få offentlig godkjenning som helsepersonell ifølge legen min

Men, nå tenker du bare på leddmanipulasjon når du snakker om kiropraktikk? Det er mer enn det

Denne tråden handler om funksjonell nevrologi-(kiropraktorutdannelse+nevrologi) og har ikke noe med det å gjøre nødvendigvis. Handler mer om hjernens funksjon og de behandler denne på mange måter

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kiropraktikk er på vei til å få offentlig godkjenning

Det sa vikarlegen min i hjembyen også - for 40 år siden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Det sa vikarlegen min i hjembyen også - for 40 år siden :P 

Skjønner virkelig ikke denne skepsisen

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner virkelig ikke denne skepsisen

Anonymkode: a1a6f...bb8

Det er ikke dokumentert at kiropraktikk virker. Ja, de har lang og flott utdanning, men at de gidder er for meg helt uforståelig. Siden det er så mange av dem teller det dessverre ikke som vrangforestillinger.

Jeg ville heller prøvd homeopati, det virker heller ikke, men gjør ikke skade.

Da jeg var barn sendte mamma meg til kiropraktor for å få meg til å slutte med sengevæting. Det gjorde vondt og hadde selvsagt null effekt. Medisin derimot løste problemet. Gå for dokumenterte løsninger. Hvis du vil ha hjelp med nevrologiske problemer, få henvisning til en nevrolog. Ikke en kvakksalver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (40 minutter siden):

Det er ikke dokumentert at kiropraktikk virker. Ja, de har lang og flott utdanning, men at de gidder er for meg helt uforståelig. Siden det er så mange av dem teller det dessverre ikke som vrangforestillinger.

Jeg ville heller prøvd homeopati, det virker heller ikke, men gjør ikke skade.

Da jeg var barn sendte mamma meg til kiropraktor for å få meg til å slutte med sengevæting. Det gjorde vondt og hadde selvsagt null effekt. Medisin derimot løste problemet. Gå for dokumenterte løsninger. Hvis du vil ha hjelp med nevrologiske problemer, få henvisning til en nevrolog. Ikke en kvakksalver. 

Tror ikke du leste innlegget. Dette er en kiropraktor OG nevrolog 

 

Anonymkode: a1a6f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror ikke du leste innlegget. Dette er en kiropraktor OG nevrolog 

 

Anonymkode: a1a6f...bb8

Altså en som har 6 års medisinutdanning og minst 6 års spesialisering i nevrologi etter medisinutdanningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...