Gå til innhold

bulimi og rehabilitering


matslaven

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 år, studerer og bor for meg selv og har spiseforstyrelser. Har hørt at det er mulig å søke om rehabilitetspenger i forbindelse med min sykdom. Stemmer dette? Hvis ja, hvordan går jeg frem? Hvilken lov regulerer dette, og hva er lovens vilkår? Får man x antall kroner utbetalt i måneden, eller dekker de kun faktiske utgifter som jeg kan dokumentere? Hadde vært fint om du kunne ha fortalt litt generelt om dette forholdet. Hilsen matslaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få rehab.penger når du har vert minst 50% arbeidsufør i ett år på grunn av sykdommen. Dette må dokumenteres av legen din. Det er et vilkår at du får behandling for sykdommen.

Jeg regner med du ikke har vert i arbeid og fått pensjonspoeng. du får da i utgangspunktet bare kr 49090 pr år hvis du er ute av stand til å jobbe. Om du får noe siden du studerer er et vurderingsspørsmål. Vanligvis regnes du som helt arbeidsfør hvis du klarer å studere på heltid, men det blir som sagt en vurderingssak ut fra din situasjon. Her er det viktig at legen beskriver nærmere hvilke begrensninger sykdommen/behandlingen gir deg.

(Det kan jo tenkes at man kan være i stand til å jobbe selv om man har en sykdom)

Om du får mer enn de 49090 kommer an på om du fyller vilkårene for å få garantipensjonen for "unge uføre". For å få det må sykdommen være alvorlig og varig. Dette må legen din også vurdere grundig.

Søknadsskjema og hjelp med å fylle det ut får du på trygdekontoret.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få rehab.penger når du har vert minst 50% arbeidsufør i ett år på grunn av sykdommen. Dette må dokumenteres av legen din. Det er et vilkår at du får behandling for sykdommen.

Jeg regner med du ikke har vert i arbeid og fått pensjonspoeng. du får da i utgangspunktet bare kr 49090 pr år hvis du er ute av stand til å jobbe. Om du får noe siden du studerer er et vurderingsspørsmål. Vanligvis regnes du som helt arbeidsfør hvis du klarer å studere på heltid, men det blir som sagt en vurderingssak ut fra din situasjon. Her er det viktig at legen beskriver nærmere hvilke begrensninger sykdommen/behandlingen gir deg.

(Det kan jo tenkes at man kan være i stand til å jobbe selv om man har en sykdom)

Om du får mer enn de 49090 kommer an på om du fyller vilkårene for å få garantipensjonen for "unge uføre". For å få det må sykdommen være alvorlig og varig. Dette må legen din også vurdere grundig.

Søknadsskjema og hjelp med å fylle det ut får du på trygdekontoret.

Lykke til!

Tusen takk for svaret! Må jeg ha gått sykemeldt i ett år før jeg kan søke? Kan man ta små deltidsjobber ved siden av (benytte de resterende 50%)? Hva slags behandling plikter jeg da å ta i mot? Hvem betaler såfall for den behandlingen? Jeg studerer som sagt ved siden av, men jeg har måttet utsette studiene pga min sykdom. Foreløpig kun et semester, men det blir nok mer (har kun studert i 2 år, har 4 år igjen).

For å få garantipensjonen for unge uføre, må jeg da bli konstantert 50%arbeidsufør? Betyr det at jeg ikke kan arbeide mer enn 50% resten av livet mitt?

Hilsen matslaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret! Må jeg ha gått sykemeldt i ett år før jeg kan søke? Kan man ta små deltidsjobber ved siden av (benytte de resterende 50%)? Hva slags behandling plikter jeg da å ta i mot? Hvem betaler såfall for den behandlingen? Jeg studerer som sagt ved siden av, men jeg har måttet utsette studiene pga min sykdom. Foreløpig kun et semester, men det blir nok mer (har kun studert i 2 år, har 4 år igjen).

For å få garantipensjonen for unge uføre, må jeg da bli konstantert 50%arbeidsufør? Betyr det at jeg ikke kan arbeide mer enn 50% resten av livet mitt?

Hilsen matslaven.

De fleste av spørsmålene må du diskutere med legen din og din saksbehandler på trygdekontoret.

Du trenger ikke å ha vert sykmeldt i ett år, men legen din må kunne sannsynliggjøre at du har vert _syk_ så lenge (minst 50% arb.ufør).

Kravene for å få ung ufør står i ftrl § 3-21. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-009.html

"Varig" trenger ikke bety hele livet, men i alle fall "noen år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...