Gå til innhold

Kan man virkelig bli helt frisk fra depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody

Medisiner og aktivitet kan dempe depresjonen betraktelig men ikke fjerne den helt etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har bp2 og har mistet håpet.

Anonymkode: e06d2...467

Gjør du noe selv for å bli bedre da? 

Er du i noe form for sysselsetting? 

Anonymkode: 16b89...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør du noe selv for å bli bedre da? 

Er du i noe form for sysselsetting? 

Anonymkode: 16b89...266

Jada. Jobb, sosialt, terapi og medisiner. 

Anonymkode: e06d2...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada. Jobb, sosialt, terapi og medisiner. 

Anonymkode: e06d2...467

Det viktigste er å få et vanlig normalt liv. Dvs jobb, hobbyer og sosialt hjemme. 

Å gå i terapi i årevis noe jeg vil tro du har gjort hjelper ikke i seg selv. Man kan grave seg selv bare lenger og lenger ned i offerrollen ved å sitte å snakke om de samme problemene uke etter uke hos behandleren. Du må lære deg å ta i bruk de verktøyene du har fått. Hva har behandler sagt at du skal gjøre når du er deprimert? 

Anonymkode: 16b89...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Folk har vel forskjellige svingningsmønster. Jeg har også bp2 og har aldri hatt en depresjon som har vart mer enn seks måneder, også før jeg begynte med medisiner.

Jeg tror som andre her at en bp-depresjon først og fremst er biologisk og må behandles deretter. Det er ikke bare å bli sysselsatt eller tvinge seg selv til å være sosial for at ting skal bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Folk har vel forskjellige svingningsmønster. Jeg har også bp2 og har aldri hatt en depresjon som har vart mer enn seks måneder, også før jeg begynte med medisiner.

Jeg tror som andre her at en bp-depresjon først og fremst er biologisk og må behandles deretter. Det er ikke bare å bli sysselsatt eller tvinge seg selv til å være sosial for at ting skal bli bedre.

Takk.

Anonymkode: e06d2...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det viktigste er å få et vanlig normalt liv. Dvs jobb, hobbyer og sosialt hjemme. 

Å gå i terapi i årevis noe jeg vil tro du har gjort hjelper ikke i seg selv. Man kan grave seg selv bare lenger og lenger ned i offerrollen ved å sitte å snakke om de samme problemene uke etter uke hos behandleren. Du må lære deg å ta i bruk de verktøyene du har fått. Hva har behandler sagt at du skal gjøre når du er deprimert? 

Anonymkode: 16b89...266

Jeg graver meg ikke ned og jeg gjør alt behandler foreslår. Han foreslår aktivitet, å være sosial, jobbe og minske grubletid.

Anonymkode: e06d2...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bp2 og har mistet håpet.

Anonymkode: e06d2...467

Ja

Anonymkode: 878a5...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt bra fra depresjon mange ganger. Blir bra hver gang. Før jeg begynte på Litium så kom jeg sjeldent helt ut av depresjon bortsett fra ved hypomani da. Jeg var i beste fall mildt deprimert. Så ble jeg moderat til alvorlig deprimert noen ganger i året. I alle fall de siste årene før jeg begynte med Litium. Med Litium så går jeg ikke like langt ned i kjelleren og jeg klatrer raskere opp. Det har ingenting å gjøre med utallige samtaler med behandler. Det er rent medikamentelt at jeg har blitt bedre fra det som nesten var kronisk depresjon i ulik styrke. Med kun et par korte runder i året hvor jeg ikke var deprimert. 

Så min erfaring er i hvert fall at bipolar må medisineres. Det holder ikke å bare gå turer, snakke med behandler, gjøre aktive ting osv. Det kan kanskje holde for noen som er deprimert for første gang, hvor utløsende årsak er ytre omstendigheter. Men når det er biologisk slik som ved bipolar så er det i alle fall for meg behov for medisiner i tillegg. Det er jo ingen spesiell grunn til at en blir deprimert. Det bare skjer. Igjen og igjen. Medisiner er dessuten ikke bare til for å hjelpe mot en eksakt og pågående sykdom slik som depresjon ved bipolar, det er å forebygge nye sykdomsepisoder. Hvis en er bipolar eller har tilbakevendende depressiv lidelse så er det viktig å ta med i betraktning hva som kan hindre tilbakefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Alba skrev (47 minutter siden):

Jeg har vært deprimert i 40 år og har bare blitt værre med tiden.

Får du riktig medisinering og terapi?

Anonymkode: e06d2...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får du riktig medisinering og terapi?

Anonymkode: e06d2...467

Det virker jo ikke slik. Ikke alle som vil, eller ønsker, å gjøre seg bedre heller

Anonymkode: e7602...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...