Gå til innhold

Hvilke ulike stemningsstabilisrende finnes for bipolar type 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker i dag seroquel og vurderer å legge til en stemningsstabilisrende for ennå bedre effekt. Lamictal er ikke aktuelt, jeg vet om litium som kanskje kan være ett valg for meg sett bort fra att jeg er redd for nyresvikt. Finnes det flere stemningsstabiliserende som blir brukt ved bipolar type 2? Gjerne inkludert hvilken erfaring du har med den og hvordan den har fungert for deg om du har personlig erfaring? ☺️

Anonymkode: 78f96...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker i dag seroquel og vurderer å legge til en stemningsstabilisrende for ennå bedre effekt. Lamictal er ikke aktuelt, jeg vet om litium som kanskje kan være ett valg for meg sett bort fra att jeg er redd for nyresvikt. Finnes det flere stemningsstabiliserende som blir brukt ved bipolar type 2? Gjerne inkludert hvilken erfaring du har med den og hvordan den har fungert for deg om du har personlig erfaring? ☺️

Anonymkode: 78f96...4c5

Er det vanlig å få nyresvikt av den? Jeg bruker Litium med medium effekt.

Anonymkode: 81826...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det vanlig å få nyresvikt av den? Jeg bruker Litium med medium effekt.

Anonymkode: 81826...d8a

Hvor vanlig det er å få nyresvikt av litium aner jeg ikke, jeg har bare hørt at det er en mulighet å få det pga litium. Men jeg trooor det skal gå bra så langt man bruker normale doser og passer på å drikke nok, og ta regelmessige blodprøver (serumspeil). 

Anonymkode: 78f96...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er det vanlig å få nyresvikt av den? Jeg bruker Litium med medium effekt.

Anonymkode: 81826...d8a

Nei det er ikke vanlig, men det kan forekomme om en ikke er nøye med doseringen og følger med serumkonsentrasjonen.

Alle stemningsstabiliserende som brukes ved BP1 kan også brukes ved BP2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Nei det er ikke vanlig, men det kan forekomme om en ikke er nøye med doseringen og følger med serumkonsentrasjonen.

Alle stemningsstabiliserende som brukes ved BP1 kan også brukes ved BP2.

Jeg forstår. Har du noe informasjon om hvordan Tegretol fungerer som stemningsstabiliserende ved bipolar da? Fungerer den stort sett bra f.eks eller hva er folks erfaringer med den liksom?

Anonymkode: 78f96...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår. Har du noe informasjon om hvordan Tegretol fungerer som stemningsstabiliserende ved bipolar da? Fungerer den stort sett bra f.eks eller hva er folks erfaringer med den liksom?

Anonymkode: 78f96...4c5

Oops, så nå at jeg svarte visst i feil tråd. Sorry.

Anonymkode: 78f96...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår. Har du noe informasjon om hvordan Tegretol fungerer som stemningsstabiliserende ved bipolar da? Fungerer den stort sett bra f.eks eller hva er folks erfaringer med den liksom?

Anonymkode: 78f96...4c5

I følge faglige kilder står effekten ikke tilbake for andre stemningsstabiliserende. Men også her er det individuelle ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

I følge faglige kilder står effekten ikke tilbake for andre stemningsstabiliserende. Men også her er det individuelle ulikheter.

Hva betyr det at "effekten står ikke tilbake for andre stemningsstabiliserende"? Beklager, men jeg skjønte ikke hva det betyr? At den er generelt dårligere enn andre stemningssatbiliserende som liltium og lamictal eller? Er det derfor den blir brukt så sjeldent eller? (Er i alle fall det jeg har fått inntrykk av?).

Anonymkode: 78f96...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at den er like god når det gjelder effekt, og bedre enn Lamictal på mani.

Endret av nachnoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (20 minutter siden):

Det betyr at den er like god når det gjelder effekt, og bedre enn Lamictal på mani.

Ååå, såpass. Bra du avklarte det for da missforsto jeg. Da tenker jeg at jeg skal høre med fastlegen om han kan skrive resept til meg. Det går vel greit å starte opp med denne medisinen i sammarbeid med fastlegen? Eller burde jeg helst bli henvist til en psykiater for oppstart? Vet du noe om det?

Anonymkode: 78f96...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...