Gå til innhold

Erfaring med Tegretol for bipolar lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hallo dere. Jeg har googlet litt rundt og ser at Tegretol er ett alternativ til medisin å bruke når man har bipolar lidelse. MEN jeg har aldri hørt om den før. Dvs har jeg aldri hørt om andre som bruker den, aldri hørt psykiater/lege nevne den som ett alternativ og heller aldri hørt/sett noen skrive om den her inne. 

Derfor spør jeg: Er de noen her som har erfaring med Tegretol enten selv eller har snakket med noen som har kunnskap om den? Hva var såfall de positive og negative sidene?

Anonymkode: 6b5a3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som mange andre stemningsstabiliserende, er det opprinnelig et middel mot epilepsi. Det virker, men er ikke blant de mest brukte. I BP1 velges det etter litium. Det har god effekt.

Det skyldes at det har interaksjoner med svært mange andre medisiner.  En må derfor sjekke hver gang en får en ny medisin, ikke bare de for psyken, om det er interaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Som mange andre stemningsstabiliserende, er det opprinnelig et middel mot epilepsi. Det virker, men er ikke blant de mest brukte. I BP1 velges det etter litium. Det har god effekt.

Det skyldes at det har interaksjoner med svært mange andre medisiner.  En må derfor sjekke hver gang en får en ny medisin, ikke bare de for psyken, om det er interaksjoner.

Åja, jeg forstår. Er det alvolrige interaksjoner da eller?

Anonymkode: 6b5a3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det alvorlige interaksjoner da eller?

Vanligvis krever det dosejustering av de andre medikamentene og ofte at en også måler serumkonsentrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Vanligvis krever det dosejustering av de andre medikamentene og ofte at en også måler serumkonsentrasjon.

Jeg forstår, da skal jeg være obs på det. Men har du noe informasjon om hvordan Tegretol fungerer som stemningsstabiliserende ved bipolar da? Fungerer den stort sett bra f.eks eller hva er folks erfaringer med den liksom?

Anonymkode: 6b5a3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve en gang til, men tydeligere enn dette kan jeg ikke svare: Vitenskapelige undersøkelser viser at den virker like godt som f.eks litium. Som litium virker den godt både på mani og depresjon. Lamictal virker i hovedsak på depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Jeg skal prøve en gang til, men tydeligere enn dette kan jeg ikke svare: Vitenskapelige undersøkelser viser at den virker like godt som f.eks litium. Som litium virker den godt både på mani og depresjon. Lamictal virker i hovedsak på depresjon.

Takk for svar. Beklager at det ble litt rot. Men jeg spør her også, bare i tilfelle du ikke ser den andre posten: Kan jeg starte opp med Tegretol i sammarbeid med fastlegen om han tenker det er en ok medisin for meg å forsøke i kombinajson med seroquel eller burde jeg helst bli henvist til psykiater for å starte opp?

Anonymkode: 6b5a3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det angis en 90% reduksjon av serumkonsentrasjon på Seroquel. Det betyr teoretisk at du må tidoble dosen. I tillegg kontrollere serumkonsentrasjon med prøver. 
Det spørs om fastlegen vil gjøre dette uten å støtte seg på en psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (42 minutter siden):

Det angis en 90% reduksjon av serumkonsentrasjon på Seroquel. Det betyr teoretisk at du må tidoble dosen. I tillegg kontrollere serumkonsentrasjon med prøver. 
Det spørs om fastlegen vil gjøre dette uten å støtte seg på en psykiater. 

Oj, hjelpes. Men er det realistisk eventuelt å tidoble dosen Seroquel da dersom det blir nødvenidig? Da er det vel mer naturlig å slutte på seroquel og eventuelt bytte den med ett annet medikament som fungerer likt kanskje?

Anonymkode: 6b5a3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oj, hjelpes. Men er det realistisk eventuelt å tidoble dosen Seroquel da dersom det blir nødvenidig? Da er det vel mer naturlig å slutte på seroquel og eventuelt bytte den med ett annet medikament som fungerer likt kanskje?

Anonymkode: 6b5a3...ad1

Så spesifikt vil jeg ikke svare. Det må må være en sak mellom deg, fastlegen og evt din psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Så spesifikt vil jeg ikke svare. Det må må være en sak mellom deg, fastlegen og evt din psykiater. 

Ok, jeg forstår. Da skal jeg spør de.

Anonymkode: 8fb99...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...