Gå til innhold

Ny fastlege i Bergen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må bytte fastlege, men hvordan gjør jeg det i Bergen?

Anonymkode: a3b50...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg må bytte fastlege, men hvordan gjør jeg det i Bergen?

Anonymkode: a3b50...3f1

Du går inn på Helsenorge, og logger inn. 

Her er oversikt over fastleger i Bergen: https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege?fylke=46&kommuner=4601. Ingen fastleger i Bergen har ledige plasser umiddelbart, men du kan sette deg på venteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (22 minutter siden):

Du går inn på Helsenorge, og logger inn. 

Her er oversikt over fastleger i Bergen: https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege?fylke=46&kommuner=4601. Ingen fastleger i Bergen har ledige plasser umiddelbart, men du kan sette deg på venteliste.

Takk for svar.  Hvor lang tid tar det hvis det er ca. 100 på venteliste?  Jeg kan ikke vente i 5 år.

Anonymkode: a3b50...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for svar.  Hvor lang tid tar det hvis det er ca. 100 på venteliste?  Jeg kan ikke vente i 5 år.

Anonymkode: a3b50...3f1

Det tar veldig lang tid. Da finner du noen med kortere ventetid.

Anonymkode: a6bd7...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tar veldig lang tid. Da finner du noen med kortere ventetid.

Anonymkode: a6bd7...bc6

Det er stort sett det laveste antall på ventelistene.

Anonymkode: a3b50...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for svar.  Hvor lang tid tar det hvis det er ca. 100 på venteliste?  Jeg kan ikke vente i 5 år.

Anonymkode: a3b50...3f1

Vanskelig å si, man rykker bare fram i køen om noen andre bytter eller ved naturlig avgang. Du har uansett ikke annet valg enn å vente når det ikke er noen som har ledige plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (51 minutter siden):

Vanskelig å si, man rykker bare fram i køen om noen andre bytter eller ved naturlig avgang. Du har uansett ikke annet valg enn å vente når det ikke er noen som har ledige plasser. 

Nei, og da må jeg bruke privatlege og det kommer til å koste.

Anonymkode: a3b50...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt at det skal opprettes et nytt legesenter i Solheimsviken. Der kommer det flere nye leger som skal fylle opp listene sine. Tror det er i løpet av de neste månedene. Så lurt å følge med på Helse Norge. 

Anonymkode: 119fb...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar.  Hvor lang tid tar det hvis det er ca. 100 på venteliste?  Jeg kan ikke vente i 5 år.

Anonymkode: a3b50...3f1

Jeg bor på en adskillig mindre plass enn Bergen og var vel ca. nr 50 da jeg satte meg på venteliste for å bytte fastlege. Tok 1,5 år gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Jeg satte meg på venteliste i februar. Jeg er nr 160 i køen til ny fastlege. Jeg var nr 165 for 2 måneder siden. Min lege er en del år over pensjonsalder.  Så det er på tide å bytte lege. Min lege går nok av snart. Vet ikke hva som skjer når leger blir pensjonist,  altså om det kommer en ny å overtar eller om man kan risikere å stå uten fastlege. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, og da må jeg bruke privatlege og det kommer til å koste.

Anonymkode: a3b50...3f1

Der jeg bor benytter folk som ikke har fastlege, legevakta.  Og det tror jeg er greit.  Men man ringer dit og får time, ikke slik som i Oslo hvor man bare drar og blir sittende 6-8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (8 timer siden):

Jeg satte meg på venteliste i februar. Jeg er nr 160 i køen til ny fastlege. Jeg var nr 165 for 2 måneder siden. Min lege er en del år over pensjonsalder.  Så det er på tide å bytte lege. Min lege går nok av snart. Vet ikke hva som skjer når leger blir pensjonist,  altså om det kommer en ny å overtar eller om man kan risikere å stå uten fastlege. 

Om fastlegen går av med pensjon og praksisen overtas av ny lege så overtar vedkommende også pasientene ja. Det opplevde i alle fall jeg ved et tidligere fastlegebytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite rett over påske at fastlegen min hadde gått av med pensjon. Litt sjokk, trodde man skulle få varsel om det litt før. Men sånn ble det. Og med en lite velkommen UVI akkurat da, måtte jeg gå til privat legesenter. Nå har jeg heldigvis funnet en lege som hadde plass, så nå er ny fastlege i boks.  På det legesenteret der den «gamle» legen holdt til, var det ingen ledige plasser hos noen av de andre legene. 
Tror kommunen her jobber iherdig med at alle skal ha fastlege. Men jeg er glad for at det fins et privat legesenter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
Lillemus skrev (På 23.4.2024 den 6.41):

Om fastlegen går av med pensjon og praksisen overtas av ny lege så overtar vedkommende også pasientene ja. Det opplevde i alle fall jeg ved et tidligere fastlegebytte.

Det blir nok en ny lege som overtar. Og håper den nye legen er dyktig:) . Jeg tror det er fastlegemangel. Men det fins nok nye kommende leger. Trodde det yrke var populært. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...