Gå til innhold

Utredning mens man ruser seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan stiller dps seg til å utrede noen som også ruser seg? Snakker ikke om å ruse seg hver dag, men sånn noen ganger i måneden. 

Anonymkode: 38413...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan stiller dps seg til å utrede noen som også ruser seg? Snakker ikke om å ruse seg hver dag, men sånn noen ganger i måneden. 

Med mindre du skal utredes for noe rusrelatert trenger du ikke oppgi dine rusvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Med mindre du skal utredes for noe rusrelatert trenger du ikke oppgi dine rusvaner.

Men det har jeg allerede gjort. Og jeg ønsker å være ærlig og at alt skal bli rett

Anonymkode: 38413...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg ønsker å være ærlig og at alt skal bli rett

At man ikke oppgir sine rusvaner fordi det er irrelevant ift. det man skal utredes for er da en helt ærlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

At man ikke oppgir sine rusvaner fordi det er irrelevant ift. det man skal utredes for er da en helt ærlig sak.

Rusing er relevant for all utredning i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Rusing er relevant for all utredning i psykiatrien. 

Nei, det er et standardspørsmål, som man i likhet med alle de andre standardspørsmålene kan nekte å svare på hvis de ikke har noen relevans for problemstillingen man søker hjelp for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er et standardspørsmål, som man i likhet med alle de andre standardspørsmålene kan nekte å svare på hvis de ikke har noen relevans for problemstillingen man søker hjelp for.

Generelt er det dumt å ikke svare ærlig på spørsmålene under en utredning da… hvis man er interessert i riktig diagnose og behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Det blir for dumt å søke behandling, for så å unnlate å opplyse om viktige faktorer. Da kan man la være, og slippe til andre som er interessert i behandling og tilfriskning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Det blir for dumt å søke behandling, for så å unnlate å opplyse om viktige faktorer.

Hva som er viktig eller ikke vet pasientene best selv. Det må ihvertfall være utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hva som er viktig eller ikke vet pasientene best selv. Det må ihvertfall være utgangspunktet.

Nei, det vet ikke pasienten best selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hva som er viktig eller ikke vet pasientene best selv. Det må ihvertfall være utgangspunktet.

Hvis jeg visste best selv hadde jeg vel ikke trengt hjelp av helsepersonell.

Synes det er litt fint å slippe å ha ansvar for å finne alle svarene selv. Når jeg har tillit til behandler, da. Psykologer og psykiatere har lang utdanning for å vite hva som er viktig. Jeg har ingen. Når det er sagt, synes jeg de noen ganger stiller feil eller for få spørsmål. Så alt som er relevant kommer kanskje ikke frem.

Men rus er jo ganske opplagt relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Nei, det vet ikke pasienten best selv. 

Snakk for deg selv her. Det er helt individuelt hvor mye pasienter har undersøkt på egen hånd før de søker hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier jo ingenting om hva slags rusing det er snakk om. Kan ikke skjønne at mine to drinker kanskje annenhver uke skal ha noe å si for behandling.

Anonymkode: 5e87c...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sier jo ingenting om hva slags rusing det er snakk om. Kan ikke skjønne at mine to drinker kanskje annenhver uke skal ha noe å si for behandling.

Anonymkode: 5e87c...422

Det kan så være, men du kan likevel fortelle om dem. Sannsynligvis går det ikke en gang under det som kalles å ruse seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du sier jo ingenting om hva slags rusing det er snakk om. Kan ikke skjønne at mine to drinker kanskje annenhver uke skal ha noe å si for behandling.

Anonymkode: 5e87c...422

Hasj, amfetamin, piller

Dissosiasjon og psykose utredning

Anonymkode: 38413...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hasj, amfetamin, piller

Dissosiasjon og psykose utredning

Anonymkode: 38413...a5a

Hva tror du selv? Tror du det er relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Nei, det er et standardspørsmål, som man i likhet med alle de andre standardspørsmålene kan nekte å svare på hvis de ikke har noen relevans for problemstillingen man søker hjelp for.

I en utredning får en ganske mange spørsmål som kan se irrelevante ut mtp. det en søker hjelp for, men som til sammen vil gi et bedre grunnlag for å konstatere eller ikke konstatere den diagnosen.

 

Jeg tror vi er uenige her, og det er helt greit, men jeg synes likevel det er viktig å formidle at en som nyhenvist pasient kan gjøre det mer krunglete for seg enn nødvendig ved å svare at "det vil jeg ikke svare på".

 

Om jeg under min utredning hadde stoppet opp ved de mer enn 480 spørsmålene og bemerket at "det føler jeg ikke er relevant å svare på", er jeg nokså sikker på at min terapeut til sist hadde sett alvorlig på meg og sagt: "Ønsker du egentlig terapi? Om ikke finner du døren ut der borte." 

 

Å bli utredet i psykiatrien i en behandling man selv har bedt om, forutsetter samarbeid. Vi bør etter beste evne forsøke å gi riktig og utfyllende opplysninger. Jo mer vi holder tilbake, jo mindre er de i stand til å gi riktig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hasj, amfetamin, piller

Dissosiasjon og psykose utredning

Anonymkode: 38413...a5a

Det vil nok ihvertfall bli sånn at om du skulle få en psykosediagnose så vil de si at den er sekundær i f t rusen. Rus kan utløse psykoser. Da har du sekundær psykoselidelse. Altså som kommer av rusen eller er blitt utløst av rusen.

Anonymkode: e308c...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det vil nok ihvertfall bli sånn at om du skulle få en psykosediagnose så vil de si at den er sekundær i f t rusen. Rus kan utløse psykoser. Da har du sekundær psykoselidelse. Altså som kommer av rusen eller er blitt utløst av rusen.

Anonymkode: e308c...909

Slik trenger det ikke være. Personer kan ha primær psykoselidelse som f.eks. schizofreni og i tillegg ruse seg. Her er sykehistorien avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...