Gå til innhold

Helt avhengig av psykologen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mye snakk om psykologer og relasjon til psykolog her inne. 
Ei jeg kjenner gikk til psykolog. Det hele ble en besettelse for henne. Gledet seg til timene. Pyntet seg og kjøpte samme type klær som psykologen. Såg på psykologen som en mor. 
hun prøvde stadig å strekke strikken og få lengre timer enn fastsatt. Kunne «besvime» eller «kollapse» rett før timen var over for å få dratt ut. 
vikle ha time på slutten av dagen slik at psykologen ikke hadde noen etter henne for å få mer. 
Kort fortalt: hun sa selv hun fikk privat nr til psykologen og kunne ringe henne døgnet rundt, at psykologen sendte hjertemelding til henne osv. at hun var en heeelt spesiell pasient for henne. 
da hun ble avsluttet begynte hun å lage mye styr. Kutte seg og greier. Noe hun aldri har gjort før.. for å få mer timer. Men de sa blankt nei. Nok er nok etter 11 år på dps. 
Hun såg på psykologen som en venn og noen å drikke kaffe med og være sosial med. Noen som lyttet til henne. 
etter 11 år hadde hun fortsatt ikke begynt å jobbe med det hun egentlig var der for.. de hadde jo bare blitt kjent osv. 

når en sliter, er ufør og har lite nettverk er det ekstremt fort gjort å se på behandler som det eneste lyspunktet i uka. En venn. 
synes psykologer har et ansvar med å sette pasienten i behandling og stille krav. 
ikke sitte å dulle i 11 år og pasienten blir avhengig av de. 
hun hadde sorg i lang tid etter hun avsluttet terapien. 
kjører rundt huset hennes og stalker henne på sosiale medier. 
hun vet alt om psykologen sin. Følger barna hennes på Instagram, og vet hele historien. Dette er sykt 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

synes psykologer har et ansvar med å sette pasienten i behandling og stille krav. 
ikke sitte å dulle i 11 år og pasienten blir avhengig av de.

Da tok du vel kontakt med psykologkontoret og sa fra om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Da tok du vel kontakt med psykologkontoret og sa fra om dette?

Ikke min jobb å kontakte psykologen hennes å si hva jeg synes og mener. 
tenker det er et ansvar de selv må kunne vurdere. 
 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

tenker det er et ansvar de selv må kunne vurdere.

Ja, hvis det vet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette tror jeg ingenting på. Dette er et tulleinnlegg du har kokt sammen av diverse tråder her inne og fra Kvinneguiden.

Anonymkode: 0170b...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg ingenting på.

Folk gjør mye verre ting enn det som er beskrevet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En venn. 
synes psykologer har et ansvar med å sette pasienten i behandling og stille krav. 

Psykologens ansvar er ikke nødvendigvis å stille krav. Men psykologen har ansvaret for rammen rundt behandlingen. Dette ansvaret brøt denne psykologen så det sang. Hun var uprofesjonell inntil de uetiske. De fleste behandlere er heldigvis bedre enn dette.

Anonymkode: ee678...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så uvanlig at pasienter blir avhengige av psykologen sin. Når en tenker over hvorfor mange går til en så er det ikke så rart heller. I tilfellet du skriver om så gikk det jo veldig langt, og jeg syns 11 år hos samme psykolog er lenge, og hun virket ikke helt "våken" selv heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykologens ansvar er ikke nødvendigvis å stille krav. Men psykologen har ansvaret for rammen rundt behandlingen. Dette ansvaret brøt denne psykologen så det sang. Hun var uprofesjonell inntil de uetiske. De fleste behandlere er heldigvis bedre enn dette.

Anonymkode: ee678...69c

Dette er jo hennes ord, om det er reelt eller ønsketenkning vet jeg jo ikke. 
 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (42 minutter siden):

Det er ikke så uvanlig at pasienter blir avhengige av psykologen sin. Når en tenker over hvorfor mange går til en så er det ikke så rart heller. I tilfellet du skriver om så gikk det jo veldig langt, og jeg syns 11 år hos samme psykolog er lenge, og hun virket ikke helt "våken" selv heller..

Jeg skjønner det. Har sakt det til henne flere ganger at psykologen er der for å hjelpe henne til å hjelpe seg selv. Men hun har lite venner og nettverk. Kun venner med problemer selv. Forstår det er godt å komme til en person som lytter og hun er i sentrum hele timen. Men det er ikke bra på sikt.


 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykologens ansvar er ikke nødvendigvis å stille krav. Men psykologen har ansvaret for rammen rundt behandlingen. Dette ansvaret brøt denne psykologen så det sang. Hun var uprofesjonell inntil de uetiske. De fleste behandlere er heldigvis bedre enn dette.

Anonymkode: ee678...69c

Tenker man må stille noen former for krav når en går til behandling. 
Er det støttesamtaler det blir til er det bedre å gå til en sykepleier i kommunen til hun er klar for å ta imot behandling. Slik som køene er i dag. 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner det. Har sakt det til henne flere ganger at psykologen er der for å hjelpe henne til å hjelpe seg selv. Men hun har lite venner og nettverk. Kun venner med problemer selv. Forstår det er godt å komme til en person som lytter og hun er i sentrum hele timen. Men det er ikke bra på sikt.


 

Anonymkode: fb43b...45e

Ja, folk er vanligvis ikke så gode lyttere, så jeg skjønner også det. Kanskje noen er litt mer sårbare pga diagnose også. Samtidig så sier det litt om hvor mye makt og lojalitet behandlere kan få også, så de har jo ansvar for å se eller oppdage slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvom jeg vet du har overdrevet veldig i innlegget her så forstår jeg hva du mener. Er mange som er avhengig av dps og psykologen sin, men da tenker jeg mer på måten at man ikke ønsker eller prøver å bli frisk. 

Men når denne personen kjørte rundt å stalket huset til psykologen så burde du anmeldt det. 

Anonymkode: 3b9c8...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker man må stille noen former for krav når en går til behandling. 
Er det støttesamtaler det blir til er det bedre å gå til en sykepleier i kommunen til hun er klar for å ta imot behandling.

Hvilke krav? I noen behandlingsformer er det hjemmelekser og øving på eksponering, i andre ikke. Hvis du tenker på et krav om at pasienten skal bli bedre er vel det i så fall 1) et kontraprosuktivt krav og 2) implisitt fordi pasienter i dag uansett kastes ut etter et visst antall timer i pakkeforløpet sitt. 

Anonymkode: ee678...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selvom jeg vet du har overdrevet veldig i innlegget her så forstår jeg hva du mener. Er mange som er avhengig av dps og psykologen sin, men da tenker jeg mer på måten at man ikke ønsker eller prøver å bli frisk. 

Men når denne personen kjørte rundt å stalket huset til psykologen så burde du anmeldt det. 

Anonymkode: 3b9c8...988

Dette er ikke overdrevet nei. 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilke krav? I noen behandlingsformer er det hjemmelekser og øving på eksponering, i andre ikke. Hvis du tenker på et krav om at pasienten skal bli bedre er vel det i så fall 1) et kontraprosuktivt krav og 2) implisitt fordi pasienter i dag uansett kastes ut etter et visst antall timer i pakkeforløpet sitt. 

Anonymkode: ee678...69c

Når jeg tenker krav, tenker jeg at psykologen må jobbe med problemet hun er henvist for.. ikke la henne snakke om hverdags dill og annet. 
 

Anonymkode: fb43b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...