Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig at det blør etter innsetting av hormonspiral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge er det vanlig at det blør etter innsetting av hormonspiral?

Jeg hadde hatt min forrige kyleena hormonspiral i 5 år nå til sommeren så tirsdag for akkurat en uke siden var jeg og satt inn en ny spiral og fikk da beskjed om at det var normalt å få mens lignende kramper og blødninger. Men jeg glemte å spørre hvor lenge det var normalt å blø?

Krampene gikk over etter 2 dager men jeg blør fortsatt litt utvannet og brunt blod. Ikke mye men ser det som oftest etter at jeg tørker meg eller så vidt litt i trusa på slutten av dagen. Regnes det som normalt eller? Jeg mistet mensen noen måneder etter innsetting av den første spiralen og fikk den tilbake uregelmessig for ca 2 år siden tror jeg. Hadde ikke mensen forrige måned så i dag er det 24 dager siden jeg skulle hatt mensen hvis jeg hadde hatt en normal og regelmessig menstruasjon.

Anonymkode: 05c27...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor lenge er det vanlig at det blør etter innsetting av hormonspiral?

Jeg hadde hatt min forrige kyleena hormonspiral i 5 år nå til sommeren så tirsdag for akkurat en uke siden var jeg og satt inn en ny spiral og fikk da beskjed om at det var normalt å få mens lignende kramper og blødninger. Men jeg glemte å spørre hvor lenge det var normalt å blø?

Krampene gikk over etter 2 dager men jeg blør fortsatt litt utvannet og brunt blod. Ikke mye men ser det som oftest etter at jeg tørker meg eller så vidt litt i trusa på slutten av dagen. Regnes det som normalt eller? Jeg mistet mensen noen måneder etter innsetting av den første spiralen og fikk den tilbake uregelmessig for ca 2 år siden tror jeg. Hadde ikke mensen forrige måned så i dag er det 24 dager siden jeg skulle hatt mensen hvis jeg hadde hatt en normal og regelmessig menstruasjon.

Anonymkode: 05c27...4ea

Hvordan det er når du bytter spiral slik du har gjort vet jeg ikke, men ved første gangs innsetting er det jo, som du også selv er inne på, helt normalt med blødningsforstyrrelser i opptil 3 mnd. Jeg ville ikke bekymret meg for det du skriver, men ved store smerter og/eller illeluktende utflod skal du kontakte lege/gyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Hvordan det er når du bytter spiral slik du har gjort vet jeg ikke, men ved første gangs innsetting er det jo, som du også selv er inne på, helt normalt med blødningsforstyrrelser i opptil 3 mnd. Jeg ville ikke bekymret meg for det du skriver, men ved store smerter og/eller illeluktende utflod skal du kontakte lege/gyn.

Oki, takk for forklaring. Jeg er vel egentlig ikke sånn spesielt bekymret heldigvis. Det var mest bare det at jeg lurte på hva som var vanlig ift blødninger ettersom jeg synes det er litt plagsomt 🙂

Anonymkode: 05c27...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Oki, takk for forklaring. Jeg er vel egentlig ikke sånn spesielt bekymret heldigvis. Det var mest bare det at jeg lurte på hva som var vanlig ift blødninger ettersom jeg synes det er litt plagsomt 🙂

Anonymkode: 05c27...4ea

Det er pyton, men jeg vil tro det ikke blir på langt nær så ille nå som du tross alt har hatt en viss hormonvirkning av den gamle spiralen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Det er pyton, men jeg vil tro det ikke blir på langt nær så ille nå som du tross alt har hatt en viss hormonvirkning av den gamle spiralen. :) 

Det har du nok rett i 😊 Og en ting som jeg ikke tenkte på som gynekologen sa til meg på timen er jo at hormonspiralen "mister" hormoner/effekt etter som årene går. Altså skiller den ikke ut like mye hormoner f.eks 3 år etter at du satt den inn som de første 1-2 årene etter at den var nylig satt inn. Så jeg vil nok miste mensen helt igjen tror og håper jeg på da. Det er jo uansett 1000 ganger bedre å ha litt blødninger/spotting sånn som nå mot store blødninger og smerter hver måned slik jeg hadde det da jeg ikke brukte noe hormonprevensjon og hadde vanlig menstruasjon... Det var jo derfor jeg endte med å velge å sette inn hormonspiral i utgangspunktet 🙂

Anonymkode: 826d8...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...