Gå til innhold

Spm om amputasjon


 cilie

Anbefalte innlegg

Nå kommer et spørsmål etter å ha lest litt for mye om amputasjoner pga betennelser. Hva skjer om kroppsdelen ikke amputeres? Det fins jo historier om de som motsetter seg og blir bra igjen. Men de jeg har lest om, har ofte vært så syke at de våkner opp uten kroppsdelene. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cilie skrev (2 minutter siden):

Nå kommer et spørsmål etter å ha lest litt for mye om amputasjoner pga betennelser. Hva skjer om kroppsdelen ikke amputeres? Det fins jo historier om de som motsetter seg og blir bra igjen. Men de jeg har lest om, har ofte vært så syke at de våkner opp uten kroppsdelene. 

Jeg vet ikke noe som helst sikkert om dette, men når det amputeres er det vel fordi a) lemmet er så ødelagt i en ulykke at det ikke er mulig å få det til å gro sammen (typ. knust), b) koldbrann eller c) kjøttetende bakterier. Om koldbrann eller kjøttetende bakterier får fortsette å spre seg uhemmet vil man jo dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (18 minutter siden):

Nå kommer et spørsmål etter å ha lest litt for mye om amputasjoner pga betennelser. Hva skjer om kroppsdelen ikke amputeres? Det fins jo historier om de som motsetter seg og blir bra igjen. Men de jeg har lest om, har ofte vært så syke at de våkner opp uten kroppsdelene. 

Jeg er gift med en som fikk beskjed om at en kroppsdel måtte amputeres pga. infeksjon - men siden det ikke var noe hastverk så ville man avvente litt. Nå, noen måneder senere har man sett at antibiotika klarte å få bukt med infeksjonen og kroppsdelen sitter der den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
cilie skrev (33 minutter siden):

Nå kommer et spørsmål etter å ha lest litt for mye om amputasjoner pga betennelser. Hva skjer om kroppsdelen ikke amputeres? Det fins jo historier om de som motsetter seg og blir bra igjen. Men de jeg har lest om, har ofte vært så syke at de våkner opp uten kroppsdelene. 

Ikke lege, men dette er hva jeg tror: Fare for blodforgiftning med påfølgende død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM skrev (21 timer siden):

Jeg er gift med en som fikk beskjed om at en kroppsdel måtte amputeres pga. infeksjon - men siden det ikke var noe hastverk så ville man avvente litt. Nå, noen måneder senere har man sett at antibiotika klarte å få bukt med infeksjonen og kroppsdelen sitter der den skal.

Så godt at det gikk bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...