Gå til innhold

Muskelsmerter/kynnere


Mymlen

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 32/33 - for tida sykmeldt på grunn av muskelsmerter/kynnere.

Jeg fikk penicillin (Amoxicillin) mot urinveisinfeksjon og reagerte på den med utslett. Tok bare halvparten av kuren.

Kjenner dere til at man kan få muskelsmerter (nå mest i armer og bein) av denne typen penicillin? Eller er muskelsmerter noe man kan få uten noen spesiell grunn så sent i graviditeten?

Forsteret har vokst fra nederst på percentilen 5/8 til aller øverst 20/9. Litt av en boom, med andre ord. Ligger en sånn vekstkurve, som blir nokså S-formet, også innenfor nomalvarianten? Eller kan den tyde på at noe er galt? (Begynner visst å bli nervøs nå når det nærmer seg slutten av svangerskapet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kjenner ikke til at man får muskelsmerter av penicillin. Dette bør du evt. få en lege til å vurdere. Dessuten kan du fortsatt ha en urinveisinfeksjon siden du kun tok halve kuren. Jeg synes det er vanskelig å uttale meg med tanke på muskelsmertene, men jeg kan si såpass at det er ikke noe typisk for svangerskapets siste fase.

Det er ikke så uvanlig at barnet vokser litt i rykk og napp. Du vil kanskje se at ved neste kontroll har veksten normalisert seg. Kan det tenkes at SF-målet ble målt av forskjellige personer ved de to anledningene? Det er ganske stort slingringsmonn fra person til person som måler. Det viktigste er at du kjenner mye liv og at du blir fulgt opp regelmessig av jordmor/lege. Er du usikker, synes jeg du kan spørre om en ekstra sjekk for å måle SFog evt. få vurdert fostervannsmengden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at man får muskelsmerter av penicillin. Dette bør du evt. få en lege til å vurdere. Dessuten kan du fortsatt ha en urinveisinfeksjon siden du kun tok halve kuren. Jeg synes det er vanskelig å uttale meg med tanke på muskelsmertene, men jeg kan si såpass at det er ikke noe typisk for svangerskapets siste fase.

Det er ikke så uvanlig at barnet vokser litt i rykk og napp. Du vil kanskje se at ved neste kontroll har veksten normalisert seg. Kan det tenkes at SF-målet ble målt av forskjellige personer ved de to anledningene? Det er ganske stort slingringsmonn fra person til person som måler. Det viktigste er at du kjenner mye liv og at du blir fulgt opp regelmessig av jordmor/lege. Er du usikker, synes jeg du kan spørre om en ekstra sjekk for å måle SFog evt. få vurdert fostervannsmengden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Har tatt det helt med ro en uke nå - og muskelsmertene forsvant svært sakte, men sikkert. Lurer på om det kan ha vært influensa - det er mange andre her i strøket som sier at de har hatt muskelsmerter i forbindelse med influensa.

Hos oss har det vært stor forskjell på lege og jordmor mht. SF-mål - men de vet godt om det og spøker litt med det. I det siste har det vært lege som har tatt dem - han er kjent for å være litt knipen på målene!

Så jeg håper at veksten stopper litt opp - føler jeg får kynnere bare jeg snur meg for tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...