Gå til innhold

Hva gjør man når.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man har et problem med tabletter, ikke et klassisk rusproblem men at en tar litt for mye og før høy dose medisiner og så har medisinene i tillegg bivirkninger som bryter ned helsen? Den siste uken har jeg begynt å lure på om jeg er i ferd med å faktisk dø fordi jeg føler meg elendig på alle måter. Fastlegen er ikke interessert og har ingen hjelp utenom et lavterskel team som ikke har den store kompetansen og er ment for de som er utskrevet fra behandling. 

Jeg er ingen dramatiker og sånn.og vil helst slippe noe oppstyr. Vurderer å bare råtne bort i det stille, men på et eller annet plan ønsker jeg å leve og.

Anonymkode: 9f80a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man har et problem med tabletter, ikke et klassisk rusproblem men at en tar litt for mye og før høy dose medisiner og så har medisinene i tillegg bivirkninger som bryter ned helsen? Den siste uken har jeg begynt å lure på om jeg er i ferd med å faktisk dø fordi jeg føler meg elendig på alle måter. Fastlegen er ikke interessert og har ingen hjelp utenom et lavterskel team som ikke har den store kompetansen og er ment for de som er utskrevet fra behandling. 

Jeg er ingen dramatiker og sånn.og vil helst slippe noe oppstyr. Vurderer å bare råtne bort i det stille, men på et eller annet plan ønsker jeg å leve og.

Anonymkode: 9f80a...faa

Da takker du ja til dette tilbudet, og går inn for å trappe ned på medisinene du tar sammen med noen på lavterskeltilbudet. 
Ikke slutt brått på medisiner du har stått på over tid med for høy dose. 
 

Anonymkode: 108ac...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man har et problem med tabletter, ikke et klassisk rusproblem men at en tar litt for mye og før høy dose medisiner og så har medisinene i tillegg bivirkninger som bryter ned helsen? Den siste uken har jeg begynt å lure på om jeg er i ferd med å faktisk dø fordi jeg føler meg elendig på alle måter. Fastlegen er ikke interessert og har ingen hjelp utenom et lavterskel team som ikke har den store kompetansen og er ment for de som er utskrevet fra behandling. 

Jeg er ingen dramatiker og sånn.og vil helst slippe noe oppstyr. Vurderer å bare råtne bort i det stille, men på et eller annet plan ønsker jeg å leve og.

Anonymkode: 9f80a...faa

Støtter anonym bruker over. Det kan ikke skade at du takker ja til å motta hjelp fra teamet. Selv om du ikke har tro på teamet i sin helhet, kan det være at du finner en person i teamet du opplever at du kan snakke mer med enn andre. Jeg tenker at du mest av alt trenger å ha en person som du kan tørre å åpne deg for og dele det du bærer på. 

 

Du kan også få en second opinion, dersom du opplever å ikke bli tatt på alvor/misforstått av egen fastlege.

 

Stå på videre - det er ikke meningen at du skal streve med dette alene. Følg tanken/følelsen inni deg som ønsker hjelp - det fortjener du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Støtter anonym bruker over. Det kan ikke skade at du takker ja til å motta hjelp fra teamet. Selv om du ikke har tro på teamet i sin helhet, kan det være at du finner en person i teamet du opplever at du kan snakke mer med enn andre. Jeg tenker at du mest av alt trenger å ha en person som du kan tørre å åpne deg for og dele det du bærer på. 

 

Du kan også få en second opinion, dersom du opplever å ikke bli tatt på alvor/misforstått av egen fastlege.

 

Stå på videre - det er ikke meningen at du skal streve med dette alene. Følg tanken/følelsen inni deg som ønsker hjelp - det fortjener du.

Takk. Har ikke fastlege før 01.mai. Men er dårlig fysisk. Tungpust og svette av ingenting. Totalt kraftløs i musklene, orker absolutt ingenting. Føler meg svært uvel. Fryser og svetter om hverandre. Ekstremt med ødemer i kroppen. Hva bør jeg gjøre ut ifra at jeg ikke har fastlege? Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 9f80a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk. Har ikke fastlege før 01.mai. Men er dårlig fysisk. Tungpust og svette av ingenting. Totalt kraftløs i musklene, orker absolutt ingenting. Føler meg svært uvel. Fryser og svetter om hverandre. Ekstremt med ødemer i kroppen. Hva bør jeg gjøre ut ifra at jeg ikke har fastlege? Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 9f80a...faa

Hva mener du med at du ikke har fastlege før 1. mai? Du har byttet til ny? Om du føler det haster så er det jo mulig å ringe legekontoret og be om å få komme inn før? Jeg vil tro noen legekontor kan godta det.

Anonymkode: d0d6f...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ringe legevakten, om enn ikke for annet enn å rådføre deg. God bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk. Har ikke fastlege før 01.mai. Men er dårlig fysisk. Tungpust og svette av ingenting. Totalt kraftløs i musklene, orker absolutt ingenting. Føler meg svært uvel. Fryser og svetter om hverandre. Ekstremt med ødemer i kroppen. Hva bør jeg gjøre ut ifra at jeg ikke har fastlege? Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 9f80a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha vært til en spesialist ( psykiater) angående medisinene dine da det høres ut som om du har mye bivirkninger. Du får be om dette 1.mai når du har time med fastlegen. Ut over dette: "hang om in there", vi er mange i samme situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.18):

Takk. Har ikke fastlege før 01.mai. Men er dårlig fysisk. Tungpust og svette av ingenting. Totalt kraftløs i musklene, orker absolutt ingenting. Føler meg svært uvel. Fryser og svetter om hverandre. Ekstremt med ødemer i kroppen. Hva bør jeg gjøre ut ifra at jeg ikke har fastlege? Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 9f80a...faa

Jeg beklager at jeg overså innlegget ditt... Har du tatt kontakt med f.eks. legekontoret eller ringt legevakten for å få rådspurt deg? Bivirkningene du nevner, høres skremmende ut. Det kan også ha en helt naturlig forklaring. Har du fått i deg noe næring og klart å være litt i bevegelse i det siste (som å gå i 5-10 minutter ute)?

 

Nå er 1. mai på onsdag, og du kan ev. få en akuttime hos den nye fastlegen på torsdag, dersom du ikke har vært i kontakt med noen lege og fått hjelp allerede. Det er bare noen få dager til.

 

Igjen - du fortjener hjelp like mye som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Jeg beklager at jeg overså innlegget ditt... Har du tatt kontakt med f.eks. legekontoret eller ringt legevakten for å få rådspurt deg? Bivirkningene du nevner, høres skremmende ut. Det kan også ha en helt naturlig forklaring. Har du fått i deg noe næring og klart å være litt i bevegelse i det siste (som å gå i 5-10 minutter ute)?

 

Nå er 1. mai på onsdag, og du kan ev. få en akuttime hos den nye fastlegen på torsdag, dersom du ikke har vært i kontakt med noen lege og fått hjelp allerede. Det er bare noen få dager til.

 

Igjen - du fortjener hjelp like mye som alle andre.

Det er skremmende bivirkninger synes jeg også. Så de siste dagene har jeg prøvd å trappe ned. Men ble psykisk veldig dårlig, jeg ble ustabil, oppløst, paranoid, hysterisk! Så jeg tok ut en eske med medisinen, og nå er jeg bedre psykisk men med overforbruk så begynner jeg å merke små forandringer på kroppen. Som flekkete rødme på innsiden av lårene, små sår som ikke helt vil gro pga ødem. Er fortsatt tungpustet men det er bedre nå som jeg begrenser røykingen. Jeg føler at jeg må velge mellom fysisk forfall/sykdom og å ha det rett og slett grusomt psykisk! Har time 8 mai, og er nå enig med teamet at jeg trenger mer hjelp og at jeg må søkes til et mer spesialisert team. Men legen er dessverre elendig på henvisninger, håper det hjelper at en fra teamet er med på timen. Har mange traumer og redd, men tror jeg trenger mer hjelp. 

Godt å høre at du mener jeg har like mye rett på hjelp som andre. Men hva skal jeg si til legen for ar hun skal forstå dette, alvoret i dette?

Anonymkode: 9f80a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.18):

Takk. Har ikke fastlege før 01.mai. Men er dårlig fysisk. Tungpust og svette av ingenting. Totalt kraftløs i musklene, orker absolutt ingenting. Føler meg svært uvel. Fryser og svetter om hverandre. Ekstremt med ødemer i kroppen. Hva bør jeg gjøre ut ifra at jeg ikke har fastlege? Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 9f80a...faa

Vær så snill ta kontakt legevaken, dette kan være farlig

Anonymkode: c4c4f...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 23.19):

Det er skremmende bivirkninger synes jeg også. Så de siste dagene har jeg prøvd å trappe ned. Men ble psykisk veldig dårlig, jeg ble ustabil, oppløst, paranoid, hysterisk! Så jeg tok ut en eske med medisinen, og nå er jeg bedre psykisk men med overforbruk så begynner jeg å merke små forandringer på kroppen. Som flekkete rødme på innsiden av lårene, små sår som ikke helt vil gro pga ødem. Er fortsatt tungpustet men det er bedre nå som jeg begrenser røykingen. Jeg føler at jeg må velge mellom fysisk forfall/sykdom og å ha det rett og slett grusomt psykisk! Har time 8 mai, og er nå enig med teamet at jeg trenger mer hjelp og at jeg må søkes til et mer spesialisert team. Men legen er dessverre elendig på henvisninger, håper det hjelper at en fra teamet er med på timen. Har mange traumer og redd, men tror jeg trenger mer hjelp. 

Godt å høre at du mener jeg har like mye rett på hjelp som andre. Men hva skal jeg si til legen for ar hun skal forstå dette, alvoret i dette?

Anonymkode: 9f80a...faa

Jeg sitter ikke på noen fasit, og minst halvparten av resultatet kommer an på legen selv. Det virker som om du nå er innstilt på at du ønsker en endring i livet/hverdagen, og ønsker også å gjøre en innsats - det vil være det viktigste å formidle. Men, som du har erfart, er det smertefullt å skulle redusere et overforbruk. Om det skal gjøres på en forsvarlig måte, anbefaler helsemyndighetene å drappe ned doser gradvis over lang tid. Det finnes tabeller over dette. Å seponere medisiner brått, skal en ikke gjøre. Dette skal legen vite. Vet du allerede nå at den nye legen din er dårlig på å skrive henvisninger?

 

Det som også vil være viktig, er at du velger å være 100% ærlig overfor den nye legen din, også når det går dårlig. Si f.eks. at dere har avtalt en nedtrapping, men det har blitt vanskelig for deg å gjennomføre den siste uken. Velg å si det, fremfor å lyve. Det er kun gjennom ærlighet at du kan få opparbeidet deg tillit. Lege/pasient-forhold er bygget på tillit. Når en har et overforbruk av medisiner, er det egentlig et tillitsbrudd, dersom legen ikke har blitt løpende orientert om hvorfor og hva som skjer.

 

Kanskje du kan skrive ned noen stikkord til deg selv som du tar med? Ev. kan du også si kort om hvorfor det har blitt slik, men husk at en konsultasjon hos fastlege i dag varer kun i 15-20 minutter.

 

PS: Det som hjelper minst i din situasjon, er å drive med selvklandring og å snakke ned seg selv. Det er tvert imot bra at du nå har tatt grep og skal til legen. Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...