Gå til innhold

Ufør og få slettet studielån - Når får man svar på søknad og hvor mye får jeg slettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg finner ikke igjen det brevet som jeg fikk av Lånekassen etter at jeg søkte om å få studiegjelden min slettet. Jeg søkte i fjor og er 100% ung ufør med minste trygd eller hva det nå heter. Jeg har ett lån for 1 år med studier så det er vel på over 100 000 kr. Jeg har en inntekt før skatt på 31 765 kr, dette er da 100% uføretrygd og inntekt fra 20% deltids jobb. Da jeg sendte søknaden hadde jeg ikke jobb ved siden av uføretrygden så da var inntekten min lavere.


Så jeg lurer på fire ting:

1) Når får man svar på søknaden? Blir det ved slutten av dette året her siden jeg søkte i fjor?
2) Hvor mye gjeld kan jeg få slettet? 
3) I følge det jeg finner på Lånekassen så er maks inntekt for å få slettet all gjeld 380 302 kroner så det vil vel si at jeg tjener 1000 kr for mye i året for å få slettet all gjeld? Jeg regner med de er veldig firkantete så jeg kommer ikke til å få innvilget å slettet all gjeld selv om det bare er snakk om 1000 kr for mye for hele året? Tjener man over grensen står det at ny gjeld blir 76 859 kr, vil det si at jeg bare får slettet 30 000 kr av gjelden min på 100 000 kr da? Link til informasjon: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/
4) Dersom jeg tjener for mye i år til å få slettet all gjelden, kan jeg da søke på nytt om å få slettet gjeld neste år da? Det kan jo hende de har økt grensen da og da får jeg kanskje slettet all gjelden da eller får man bare søke en gang om sletting?

Anonymkode: 2272c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TILLEGS INFORMASJON: Jeg er nå inne på skatteetaten sine sider og det står at jeg hadde en inntekt på 300 448 kr i 2023, så det er vel det Lånekassen ser på når de skal bestemme hvor mye gjeld jeg får slettet så kanskje jeg er heldig og får slettet alt likevel? Noen som har peiling på dette?

Anonymkode: 2272c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søkte du ifjor så må du vente til skatteoppgjøret er klart, da de bruker skattemelding for året du søkte. Mer informasjon og grenser for inntekt og hva du får slettet finnes du på lånekassens hjemmesiden, under gjeld og ufør.

Anonymkode: ca51f...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Søkte du ifjor så må du vente til skatteoppgjøret er klart, da de bruker skattemelding for året du søkte. Mer informasjon og grenser for inntekt og hva du får slettet finnes du på lånekassens hjemmesiden, under gjeld og ufør.

Anonymkode: ca51f...9fa

Jeg søkte i fjor ja. Så det vil si at skatteoppgjøret blir klart ved slutten av dette året og at de bruker inntekten min i 2023 for grunnlag for om jeg får slettet lånet og jeg vil da få svar fra Lånekassen etter at de har mottatt informasjon fra Skattetaten og tatt en avgjørelse i saken min? Og når jeg da hadde en inntekt på 300 448 kr i 2023 så betyr det at jeg får slettet all gjelden/lånet som jeg har nå? Ja, jeg så på nettsiden deres, det er vel den linken som jeg har limt inn i innlegget som jeg skrev? Eller? Altså her: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/ Vil bare forsikre meg om at jeg ikke har gått glipp av noe viktig informasjon?

Anonymkode: 2272c...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...