Gå til innhold

Er det gratis å gå til behandling hos psykiatrisk sykepleier i kommunen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det gratis å gå til behandling hos psykiatrisk sykepleier i kommunen? Eller må man betale noe, såfall hvor mye per time?

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det gratis å gå til behandling hos psykiatrisk sykepleier i kommunen? Eller må man betale noe, såfall hvor mye per time?

Anonymkode: b4ce9...a33

Det er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Det er gratis. 

Så bra! Det er jo veldig bra. Er jo egentlig ganske stor utgift om man går til feks poliklinikk det koster vel sånn 395 kr per time om jeg ikke husker feil så det blir jo ganske stor utgift per måned før man når frikort det har man en time i uka (som er det vanligste).

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så bra! Det er jo veldig bra. Er jo egentlig ganske stor utgift om man går til feks poliklinikk det koster vel sånn 395 kr per time om jeg ikke husker feil så det blir jo ganske stor utgift per måned før man når frikort det har man en time i uka (som er det vanligste).

Anonymkode: b4ce9...a33

Ja det er sant, jeg har fact team gratis og så det er veldig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

En psykiatrisk sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykiater, psykologer etc. er behandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

En psykiatrisk sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykiatere, psykologer etc. er behandlere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

En psykiatrisk sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykiater, psykologer etc. er behandlere.

Hvem er det som sier at en psykiatrisk sykepleier ikke regnes som en behandler da og hvorfor regnes de ikke som det? De har jo utdanning og autorisasjon? 

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

En psykiatrisk sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykiater, psykologer etc. er behandlere.

NEI! sykepleiere, vernepleiere, psykiatriske sykepleiere osv kan også behandle folk

Anonymkode: 8b104...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (13 minutter siden):

En psykiatrisk sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykiater, psykologer etc. er behandlere.

Min behandler er sykepleier men har psykiater og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem er det som sier at en psykiatrisk sykepleier ikke regnes som en behandler da og hvorfor regnes de ikke som det?

Dette fikk jeg til svar fra min kommune da jeg spurte om det spesifikt. Kommunen tilbyr oppfølging og rådgivning, ikke behandling. I helsevesenet er det forskjellige ting, både juridisk og i praksis. Det handler bl.a. om hvilke rettigheter en behandler har ift. innhenting av informasjon fra andre samfunnsinstitusjoner - bl.a. universiteter og høyskoler. (Dette ble sagt av advokat, og bekreftet fra kommunen) Men i NAV-systemet regnes behandling og oppfølging som det samme - og det er jo egentlig misvisende.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

NEI!

Det handler ikke om hva de KAN, det handler om hva de har lov til å kalle seg selv og sin virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Dette fikk jeg til svar fra min kommune da jeg spurte om det spesifikt. Kommunen tilbyr oppfølging og rådgivning, ikke behandling. I helsevesenet er det forskjellige ting, både juridisk og i praksis. Det handler bl.a. om hvilke rettigheter en behandler har ift. innhenting av informasjon fra andre samfunnsinstitusjoner - bl.a. universiteter og høyskoler. (Dette ble sagt av advokat, og bekreftet fra kommunen) Men i NAV-systemet regnes behandling og oppfølging som det samme - og det er jo egentlig misvisende.

Det handler ikke om hva de KAN, det handler om hva de har lov til å kalle seg selv og sin virksomhet.

Åja, dette har jeg aldri hørt før? Men vil det ikke variere fra kommune til kommune hva de tilbyr da og om man da får behandling eller "oppfølging og rådgiving" som du kaller det? Det er i alle fall det inntrykket jeg har fått?

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vil det ikke variere fra kommune til kommune hva de tilbyr da og om man da får behandling eller "oppfølging og rådgiving" som du kaller det?

Det er mulig. Noen kommuner tilbyr også behandling (evt. bare til spesifikke grupper), men her jeg bor gjør de ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er mulig. Noen kommuner tilbyr også behandling (evt. bare til spesifikke grupper), men her jeg bor gjør de ikke det.

Åja. Jeg har aldri hørt om at noen kommuner bare tilbyr behandling til spesifikke grupper. Hva er kriteriene for å få behandling da så fall? Ikke for alvorlige problemer?

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Jeg har aldri hørt om at noen kommuner bare tilbyr behandling til spesifikke grupper. Hva er kriteriene for å få behandling da så fall? Ikke for alvorlige problemer?

Det jeg fikk oppgitt var at kommunale psykologtjenester bare var for folk i spesifikke jobbtiltak (hvis jeg husker det rett) - jeg er uansett ikke i den gruppen så det var ikke relevant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det jeg fikk oppgitt var at kommunale psykologtjenester bare var for folk i spesifikke jobbtiltak (hvis jeg husker det rett) - jeg er uansett ikke i den gruppen så det var ikke relevant for meg.

Åja. Det hørtes veldig merkelig ut i så fall hvis det stemmer. Men er vel sikkert ulikt fra kommune til kommune da. Her er psykiatritjenesten i kommunen for alle. Eneste "kriteriet" er at du ikke kan ha for alvorlige problemer eller behov for tett oppfølging og slike ting for da blir du sendt til poliklinikken i stedet.

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er psykiatritjenesten i kommunen for alle.

Det er den her også, men de tilbyr altså ikke behandling (i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det er den her også, men de tilbyr altså ikke behandling (i utgangspunktet).

Åja. Da forstår jeg. Det er jo dumt at ikke alle får lik mulighet da men.

Anonymkode: b4ce9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...