Gå til innhold

Mannsutvalget 35 tiltak for å bedre likestillingen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-8/id3035815/
 

Noen av punktene vil antagelig skaper protester fra kvinner som for eksempel ikke lenger ha fordel i barnefordelingssaker og innkvotering på studier.

  • Endre foreldrepengeordningen og rettigheter i forbindelse med fødsel
  • Styrke domstolenes mulighet til å idømme delt bosted
  • Innføre fleksibel skolestart
  • Innføre mer praktisk og variert skolehverdag
  • Endre opptaksregler til høyere utdanning
  • Innføre kjønnsnøytral formålsbestemmelse i likestillings- og diskrimineringsloven
  • Innføre mer effektive virkemidler i likestillingspolitikken
  • Revidere statistikksider og indikatorer for kjønnslikestilling
  • Skaffe mer forskning og kunnskap om menns likestillingsutfordringer

Anonymkode: 4fb11...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er veldig bra. Jeg har inntrykk av at det er et stemningsskifte hvor det går san å spørre om gutter kommer dårlig ut.

Jeg tror for eksempel det er få som ønsker en "likestillingslov" som sier at man skal styrke kvinners stilling spesielt. Det er nok kjempet gjennom fordi likestilling er delegert til kvinnegrupper i partiene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som har vedtatt at vi skal være likestilte ?

DERSOM kvinner lærer teoretisk, og gutter lærer praktisk, lag skolen 50% praktisk 50% teoretisk, så ingen av kjønnene får lært noe. Da er alle likestilte. Dette er jo bare kommunisme i praksis...

Om noen faktisk mener at gutter må lære praktisk, så er separate klasser etter kjønn løsningen, ikke at begge kjønnene skal lære dårligere for å være "like". 

 

Kvinner ønsker ikke en likestilt partner, så om du designer samfunnet til å være "likestilt", vil det ikke bli mange barn fremover forøvrig, men mannsutvalget vil vel importere barn, siden norske menn sikkert ikke bryr seg om å få barn, får vi tro ?

Anonymkode: bf05c...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utgangspunktet og hovedkonklusjonene er bra, men er ikke fullstendig enig i alle tiltakene.

Skeptisk til dette med fleksibel skolestart, jeg tenker at skolen heller må bli bedre/sette inn mer ressurser på å gi læring i grupper for å tilpasses til barnas modenhetsnivå. Skolen må tilpasse seg barna, ikke barna tilpasse seg skolen.

Når det gjelder foreldrepermisjon har jeg bestandig vært for at fedre skal ha en anselig andel av denne, og at det også blir mer vanlig og forventet av arbeidsgivere at begge foreldre tar en god del permisjon etter fødsel. Dette vil fremme likestilling "begge veier". Imidlertid synes jeg de første seks ukene etter fødsel skal holdes utenom fordeling og være noe tilnærmet sykmelding. Men dette er småtteri i det store og hele - det viktigste er at alle fedre kommer mer på banen på et tidlig tidspunkt, ikke bare de banebrytende.

Kunne nevnt flere ting, men det blir bare småtteri. I det store og hele er jeg positiv til prosjektet og utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinner ønsker ikke en likestilt partner

Hvilken flosshatt dro du dette opp fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt provosert av påstanden om at gutter er praktiske og jenter er teoretiske. Jenter har alltid vært bedre på skolen, men ikke i matematikk. Jeg tror ikke gutter har dårligere teoretiske evner.

Jeg ville heller sett på hele opplegget. Mye gruppearbeid og ansvar for egen læring fungerer ikke for gutter.

Jeg er samtidig enig i at det kunne vært mer praktisk rettet for noen, men ikke gutter spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener foreldrene selv skal få bestemme foreldrepermisjonen. Det er ikke «likestilling» vedrørende alt som angår en fødsel. Helt naturlig at mor er med babyen etter å ha gått gravid i 9 mnd. Noen jobber er dessuten svært sårbare ved langvarig fravær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (31 minutter siden):

Noen jobber er dessuten svært sårbare ved langvarig fravær. 

Og det mener du gjelder kun farens jobb da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Og det mener du gjelder kun farens jobb da, eller?

Nei, om det passer sånn, kan selvfølgelig mor gå ut i jobb. Jeg mener far selvfølgelig er like kapabel til å være sammen med barnet. Full valgfrihet for den enkelte familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (14 timer siden):

Det er ikke «likestilling» vedrørende alt som angår en fødsel. Helt naturlig at mor er med babyen etter å ha gått gravid i 9 mnd.

Jeg vet ikke om jeg forstår hva utvalgets forslag betyr i praksis, men jeg er motstander av at permisjonen må deles helt likt. Alle som har hatt en baby, vet at de første månedene av permisjonstiden er mye slit (nattevåk, konstant amming/mating, ingen dagsrytme og mye skriking), mens de siste (som de fleste fedre nok vil være så heldige å få) er mye kos. Det er ikke rettferdig at den som har gått gravid, født og eventuelt ammet, skal piskes tilbake til jobb etter nøyaktig halve tiden. 

Jeg er positiv til obligatorisk fedrekvote, slik at far er alene med babyen, blir kjent med den og erfarer hva det krever. Men jeg synes foreldrene bør få velge noe annet enn en sterkt forkortet permisjonstid for mor, av "likestillingshensyn". Far har faktisk ikke mulighet for å ta 50% av svangerskapet, fødselen og ammingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...