Gå til innhold

Kan alle bli overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har alle anlegg for det? En sa dette til meg… 

Anonymkode: 30ffa...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt. Det handler jo til syvende og sist om hvorvidt man spiser mer kalorier enn man forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Sønnen min spiser mye og er like tynn, han påstår at han har lagt litt på seg men man kan ikke se det. Tror noen kan spise alt mulig uten å legge på seg, jeg legger på meg bare av å se på en sjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Sønnen min spiser mye og er like tynn, han påstår at han har lagt litt på seg men man kan ikke se det. Tror noen kan spise alt mulig uten å legge på seg, jeg legger på meg bare av å se på en sjokolade. 

Dette henger jo sammen med både kjønn, alder, høyde og aktivitetsnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle kan nok bli overvektige, særlig hvis det er en stund siden de var unge. Men noen må "slite" mer enn andre for å få det til, akkurat som når det gjelder vektnedgang. 

Jeg husker en skihopper som måtte legge opp for en del år siden, da BMI-kravene ble hevet (for å unngå at sporten bare skulle bestå av små, syltynne utøvere). Han kom fra en familie der "alle" var veldig slanke. Siden han ikke akkurat kunne sette seg i sofaen og spise næringsfattig og kaloririkt, men var "nødt til" å trene også, ga han opp å komme opp i høy nok vekt. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har alle anlegg for det?

Hvis du med "anlegg" tenker på genetisk disposisjon, så stemmer det nok ikke. Flere studier har pekt på at gener spiller en rolle med hensyn til hvor lett man legger på seg. Trolig har det både med appetitt og forbrenning å gjøre, men det er ganske komplekst. 

Men det må jo uansett kalorier til - er man underernært, hjelper genene lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Dette henger jo sammen med både kjønn, alder, høyde og aktivitetsnivå. 

Ok. Min sønn er som min bestefar, han var så tynn selv om han spiste mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
laban skrev (2 minutter siden):

Men det må jo uansett kalorier til - er man underernært, hjelper genene lite. 

Min sønn så en periode ut som han var underernært men han spiste mye, hva er det som gjør det? Skulle jo tro han ikke spiste og var undervektig på bmi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle kan bli overvektige, men det handler ikke bare om ren "matematikk", dvs. forholdet mellom inntak og forbruk av kalorier.  Eksempelvis kan genetikk (arv)  også innvirke.

Her har jeg sakset fra en artikkel fra Det medisinske fakultet i Oslo:

"Det er mange faktorer som bidrar til vektøkning og opprettholdelse av fedme, ikke bare kosthold og fysisk aktivitet. Genetikk, metabolisme, hormonelle endringer, medisinske tilstander og psykologiske faktorer spiller alle en rolle i denne komplekse sykdommen.

Det er derfor viktig å forstå at vekt ikke bare reflekterer svak karakter eller er et personlig ansvar."

Slik jeg tolker avsnittet jeg har sitert, kan det være reelt at noen har lett for å legge på seg, andre ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (42 minutter siden):

Min sønn så en periode ut som han var underernært men han spiste mye, hva er det som gjør det? Skulle jo tro han ikke spiste og var undervektig på bmi. 

Det er ikke så uvanlig når det gjelder ungdom eller relativt unge voksne. Kroppens "omsetning" av fett forandrer seg med alderen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (10 minutter siden):

Det er ikke så uvanlig når det gjelder ungdom eller relativt unge voksne. Kroppens "omsetning" av fett forandrer seg med alderen.  

Ok. Så da kan han bli stor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (30 minutter siden):

Ok. Så da kan han bli stor? 

Svært mange kan bli overvektige som godt voksne, hvis de spiser kaloririkt og har et lavt aktivitetsnivå.

Men mange voksne får en annen standard på kosthold og måltider når de kommer i en livsfase med full jobb og barn, enn da de var unge og en større del av matinntaket kom fra kiosk eller gatekjøkken. 

Det er få absolutte sannheter når det gjelder vekt og alder - f.eks. er det ikke sånn at absolutt alle kvinner legger på seg masse i forbindelse med overgangsalderen, selv om vektøkning i denne livsfasen ikke er uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (8 timer siden):

Svært mange kan bli overvektige som godt voksne, hvis de spiser kaloririkt og har et lavt aktivitetsnivå.

Men mange voksne får en annen standard på kosthold og måltider når de kommer i en livsfase med full jobb og barn, enn da de var unge og en større del av matinntaket kom fra kiosk eller gatekjøkken. 

Det er få absolutte sannheter når det gjelder vekt og alder - f.eks. er det ikke sånn at absolutt alle kvinner legger på seg masse i forbindelse med overgangsalderen, selv om vektøkning i denne livsfasen ikke er uvanlig. 

Men det er ikke vanlig at eldre er overvektige. 

Anonymkode: 30ffa...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Som ung kunne jeg spise hva jeg ville. De siste 35 årene ( ca) har jeg hatt anlegg for å bli overvektig, men det har jeg aldri vært fordi jeg må hele tiden passe på. 

Mange har sagt til meg at jeg er så heldig jeg sim er så slank. Da kan jeg spise hva jeg vil liksom. Eh nei, det er så feil som det kan få blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 10.36):

Har alle anlegg for det? En sa dette til meg… 

Anonymkode: 30ffa...795

Jeg tror det er litt gener og. Tror noen kan spise mye mindre enn andre uten å bli overvektig. Da jeg var yngre så kunne jeg spise alt jeg ville uten å legge på meg. Det kan jeg desverre ikke nå lenger 😊. Jeg er mer lik min mor i figur. Min mor var veldig slank i 20 årene, og lå mer på seg i 30 til 40 årene. Hun er i dag veldig slank så jeg blir nok slankere igjen når jeg passerer 70. Jeg velger å sette pris på kroppen min slik den er. Men prøver å trene og spise litt sunn mat. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser man mer enn man forbrenner blir man overvektig.

Noen forbrenner mer enn andre og vil da slite mer med å legge på seg.

Anonymkode: 3a7b4...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (På 25.4.2024 den 11.01):

Ja, alle kan nok bli overvektige, særlig hvis det er en stund siden de var unge. Men noen må "slite" mer enn andre for å få det til, akkurat som når det gjelder vektnedgang. 

Jeg husker en skihopper som måtte legge opp for en del år siden, da BMI-kravene ble hevet (for å unngå at sporten bare skulle bestå av små, syltynne utøvere). Han kom fra en familie der "alle" var veldig slanke. Siden han ikke akkurat kunne sette seg i sofaen og spise næringsfattig og kaloririkt, men var "nødt til" å trene også, ga han opp å komme opp i høy nok vekt. 

Hvis du med "anlegg" tenker på genetisk disposisjon, så stemmer det nok ikke. Flere studier har pekt på at gener spiller en rolle med hensyn til hvor lett man legger på seg. Trolig har det både med appetitt og forbrenning å gjøre, men det er ganske komplekst. 

Men det må jo uansett kalorier til - er man underernært, hjelper genene lite. 

Dersom en bare spiser mat om kvelden. Hvor stor sannsynlighet i prosent vil det anses som tilstrekkelig overbyrden sannsynlig til bli overvektig? 

Anonymkode: 30ffa...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom en bare spiser mat om kvelden. Hvor stor sannsynlighet i prosent vil det anses som tilstrekkelig overbyrden sannsynlig til bli overvektig? 

Anonymkode: 30ffa...795

Den siste setningen din har jeg problemer med å tolke. Uansett er svaret at jeg ikke vet. Tror ikke dette er noen typisk risiko man angir i prosent, temaet er for sammensatt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...