Gå til innhold

Jeg er redd for å spise dårlig mat og bli dårlig så jeg kaster alt for mye mat som egentlig kan spises - Hvordan bli bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er redd for å spise dårlig mat og bli dårlig så jeg kaster alt for mye mat som egentlig kan spises - Hvordan kan jeg bli bedre på følge de der; "Se, lukt, smak" reglene?

Jeg kaster til og med innpakket mat som har best før dato fordi jeg er så redd for å bli dårlig. Og jeg er veldig dårlig på å spise rester som har stått mer enn en dag i kjøleskapet også. MEN hvor lenge etter man har laget det kan man egentlig spise rester hvis man setter det rett i kjøleskapet etter laging?  Hva er det lengste du har hatt noe i kjøleskapet også spist det etterpå?

Anonymkode: 2aa91...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er redd for å spise dårlig mat og bli dårlig så jeg kaster alt for mye mat som egentlig kan spises - Hvordan kan jeg bli bedre på følge de der; "Se, lukt, smak" reglene?

Jeg kaster til og med innpakket mat som har best før dato fordi jeg er så redd for å bli dårlig. Og jeg er veldig dårlig på å spise rester som har stått mer enn en dag i kjøleskapet også. MEN hvor lenge etter man har laget det kan man egentlig spise rester hvis man setter det rett i kjøleskapet etter laging?  Hva er det lengste du har hatt noe i kjøleskapet også spist det etterpå?

Anonymkode: 2aa91...5be

Det kommer helt an på hva det er. Middagsrester generelt står ikke mer enn et par døgn, men jeg lager stort sett ikke mer enn det vi spiser opp så det er ikke noe problem her. :)

Har du blitt matforgiftet en gang siden du er så hysterisk ang mat? Å kaste innpakket mat som ikke engang har gått ut på dato er både uøkonomisk og ikke-miljøvennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist Gilde røkte pølser som har ligget i kjøleskapet i 18 mnd etter siste salgsdato. Uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mindre, det er bare tull at det er uøkonomisk å handle ofte, så lenge man planlegger hva man skal spise (inkludert hva restene kan brukes til).

Legg ting i fryseren før de går ut på dato. 

De aller fleste middagsrester kan fint stå etpar døgn i kjøleskap så lenge de varmes godt opp før de spises. Legg det i en form, strø ost over og sett den i ovnen på 180 - 200 grader.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
laban skrev (4 minutter siden):

Kjøp mindre, det er bare tull at det er uøkonomisk å handle ofte, så lenge man planlegger hva man skal spise (inkludert hva restene kan brukes til).

Legg ting i fryseren før de går ut på dato. 

De aller fleste middagsrester kan fint stå etpar døgn i kjøleskap så lenge de varmes godt opp før de spises. Legg det i en form, strø ost over og sett den i ovnen på 180 - 200 grader.

Enig!   

Har prøvd å storhandle mat, men har erfart at det da blir kastet mer enn om jeg handler flere ganger i uka. Nå er det sjelden at jeg kjøper noe annet enn det som står på lista da, det hjelper kanskje litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Har prøvd å storhandle mat, men har erfart at det da blir kastet mer enn om jeg handler flere ganger i uka. Nå er det sjelden at jeg kjøper noe annet enn det som står på lista da, det hjelper kanskje litt.

Den påstanden om at det er så dyrt å handle ofte, er jo basert på at alle kjøper ting på impuls hver gang de er i butikken. Skriver man en liste etter å ha sett i kjøleskap, fryser osv. (inkludert butikkens ukestilbud) og holder seg til den, har det jo lite å si hvor mange ganger man handler.

Dessuten er det lurt å ikke være sulten når man er i matbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg har spist Gilde røkte pølser som har ligget i kjøleskapet i 18 mnd etter siste salgsdato. Uproblematisk.

🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg har spist Gilde røkte pølser som har ligget i kjøleskapet i 18 mnd etter siste salgsdato. Uproblematisk.

🤢🤮

Anonymkode: 19db2...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (15 timer siden):

Det kommer helt an på hva det er. Middagsrester generelt står ikke mer enn et par døgn, men jeg lager stort sett ikke mer enn det vi spiser opp så det er ikke noe problem her. :)

Har du blitt matforgiftet en gang siden du er så hysterisk ang mat? Å kaste innpakket mat som ikke engang har gått ut på dato er både uøkonomisk og ikke-miljøvennlig. 

Jeg har aldri blitt matforgiftet men jeg har jo hatt spysyke og jeg hater å spy. Jeg regner med at blir man dårlig av dårlig mat så spyr man så det er mest derfor jeg er så redd...

nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg har spist Gilde røkte pølser som har ligget i kjøleskapet i 18 mnd etter siste salgsdato. Uproblematisk.

Er du seriøs nå!? SÅ lenge etter dato merkingen? Og du merket ingen forskjell eller? Og 18 MÅNEDER? Altså 1 år og 6 måneder!?!

laban skrev (1 time siden):

Kjøp mindre, det er bare tull at det er uøkonomisk å handle ofte, så lenge man planlegger hva man skal spise (inkludert hva restene kan brukes til).

Legg ting i fryseren før de går ut på dato. 

De aller fleste middagsrester kan fint stå etpar døgn i kjøleskap så lenge de varmes godt opp før de spises. Legg det i en form, strø ost over og sett den i ovnen på 180 - 200 grader.

Lure tips. Jeg skal forsøke kjøpe mindre og handle oftere og huske å gå jevnlig gjennom kjøleskapet for å sjekke om der er varer som jeg ikke rekker bruke før det går ut på dato så jeg kan legge det i frysren.

emilie321 skrev (1 time siden):

Enig!   

Har prøvd å storhandle mat, men har erfart at det da blir kastet mer enn om jeg handler flere ganger i uka. Nå er det sjelden at jeg kjøper noe annet enn det som står på lista da, det hjelper kanskje litt.

Sant. Jeg er bare en person så det å storhandle fungerer stort sett ikke så bra for meg... 

Anonymkode: 2aa91...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri blitt matforgiftet men jeg har jo hatt spysyke og jeg hater å spy. Jeg regner med at blir man dårlig av dårlig mat så spyr man så det er mest derfor jeg er så redd...

Er du seriøs nå!? SÅ lenge etter dato merkingen? Og du merket ingen forskjell eller? Og 18 MÅNEDER? Altså 1 år og 6 måneder!?!

Lure tips. Jeg skal forsøke kjøpe mindre og handle oftere og huske å gå jevnlig gjennom kjøleskapet for å sjekke om der er varer som jeg ikke rekker bruke før det går ut på dato så jeg kan legge det i frysren.

Sant. Jeg er bare en person så det å storhandle fungerer stort sett ikke så bra for meg... 

Anonymkode: 2aa91...5be

Jeg har selv opplevd å bli dårlig etter å ha spist spekemat og det tok mange år før jeg orket å spise det igjen.

Når det gjelder vedkommende som hevdet å ja spist 1,5 år gamle pølser så regner jeg med at de må ha ligget i fryseren, dersom det var sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (19 minutter siden):

Jeg har selv opplevd å bli dårlig etter å ha spist spekemat og det tok mange år før jeg orket å spise det igjen.

Når det gjelder vedkommende som hevdet å ja spist 1,5 år gamle pølser så regner jeg med at de må ha ligget i fryseren, dersom det var sant.

Det skjønner jeg. Ja, jeg tenker også at de pølsene måtte da ha lagt i fryseren? For var det jo i kjøleskap så hadde det vært helt sykt at de hadde holdt seg så lenge selv om de ikke var åpnet? @nachnoo Har du svar? Ble veldig nysgjerrig... 

Anonymkode: 2aa91...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema.

Det er oppvekst av bakterier som gjør at maten blir fordervet. Hvis maten ikke inneholder bakterier, kan den i prinsippet spises "til evig tid". Det ser man f.eks. med hermetikk. Den er kokt i en metallboks og aldri tatt ut derfra, hvilket betyr at bakteriene dør ved koking og det kommer ingen nye bakterier. Du kan gjerne spise hermetikk 50 år etter produksjonsdato selv om den er oppbevart i romtemperatur.

Når det gjelder pølser, som @nachnoo viser til, så er disse kokt og bakteriene drept, men de er ikke pakket i sterile forhold. Det gjør at bakterier kan, men trenger ikke, vokse fram. Det er snakk om litt flaks eller uflaks. Jeg ville ikke tatt det som en generell regel at pølser er spiselige 18 måneder etter pakkedato. Det er for øvrig også grunnen til at pølser skal varmebehandles før de spises, i motsetning til f.eks. pålegg, som er pakket i mer sterile/ultrarene omgivelser, men som likevel ikke kan garanteres å være helt bakteriefrie.

Noe mat som ikke skal varmebehandles, tilsettes melkesyrebakterier, da disse skal utkonkurrere de slemme bakteriene. Ulempen er da at maten kan bli "sur" (fordi melkesyrebakterier produserer syre) - dette er sjelden farlig, men veldig udelikat. 

Spekemat har så høyt saltinnhold at det ikke vokser fram bakterier. Dette kan oppbevares i romtemperatur, og nærmest til evig tid.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 14.09):

MEN hvor lenge etter man har laget det kan man egentlig spise rester hvis man setter det rett i kjøleskapet etter laging?  Hva er det lengste du har hatt noe i kjøleskapet også spist det etterpå?

Anonymkode: 2aa91...5be

3-4 dager om det ikke er oppvarmet flere ganger og tempen er godt under 4grader i kjøla tenker jeg.

Det lengste jeg har hatt av middagsrester og eti det er sikkert 4 dager, kanskje det var lapskaus eller gryterett? Men jeg vil alltid at tempen i kjøla ligger godt under 4grader ellers blir jeg litt småstressa🤭

Ellers ser jeg at du har har fått mange gode svar og lure råd🤓 lykke til🤗

Endret av farløs
*kjøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 14.09):

Jeg er redd for å spise dårlig mat og bli dårlig så jeg kaster alt for mye mat som egentlig kan spises - Hvordan kan jeg bli bedre på følge de der; "Se, lukt, smak" reglene?

Jeg kaster til og med innpakket mat som har best før dato fordi jeg er så redd for å bli dårlig. Og jeg er veldig dårlig på å spise rester som har stått mer enn en dag i kjøleskapet også. MEN hvor lenge etter man har laget det kan man egentlig spise rester hvis man setter det rett i kjøleskapet etter laging?  Hva er det lengste du har hatt noe i kjøleskapet også spist det etterpå?

Anonymkode: 2aa91...5be

Det verste som skjer er vel bare at du kjenner litt kvalme og ubehag, du dør jo liksom ikke. Jeg har spist masse mat over dato fordi det lukter og ser bra ut. Den holdbarhetsdatoen er jo der som en veileder, ikke noe annet. Rått kjøtt er jeg på den andre siden mer obs på. 

Det beste er vel egentlig bare at du øver deg, dette er jo veldig tydelig angst.

Anonymkode: e8424...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du seriøs nå!? SÅ lenge etter dato merkingen? Og du merket ingen forskjell eller? Og 18 MÅNEDER? Altså 1 år og 6 måneder!?!

Er seriøs. Så og luktet først. Merket intet galt. Så var det rett på grillen, og smaken var som ny selv etter 1 år og 6 måneder 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Er seriøs. Så og luktet først. Merket intet galt. Så var det rett på grillen, og smaken var som ny selv etter 1 år og 6 måneder 🙂

I fryseren ja. Det er stor forskjell på fryser og kjøleskap. At pølsene skulle være like gode etter halvannet år i kjøleskap nekter jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

I fryseren ja. Det er stor forskjell på fryser og kjøleskap. At pølsene skulle være like gode etter halvannet år i kjøleskap nekter jeg å tro.

Du vil kanskje ikke tro det, men jeg vet forskjell på fryser og kjøleskap 🙂  - og det var kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

I fryseren ja. Det er stor forskjell på fryser og kjøleskap. At pølsene skulle være like gode etter halvannet år i kjøleskap nekter jeg å tro.

 

nachnoo skrev (4 timer siden):

Du vil kanskje ikke tro det, men jeg vet forskjell på fryser og kjøleskap 🙂  - og det var kjøleskap.

Synes egentlig det er mer fasinerende å tenke på at pølser ble liggende halvannet år i kjøleskap uten å bli spist 😅👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 26.4.2024 den 19.21):

I fryseren ja. Det er stor forskjell på fryser og kjøleskap. At pølsene skulle være like gode etter halvannet år i kjøleskap nekter jeg å tro.

Se innlegget mitt over. Det Nachnoo sier er mulig, men det kan ikke tas som en regel. Det handler mest om hvorvidt pølsepakkeren var helt ren på hendene da han pakket den aktuelle pølsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...