Gå til innhold

Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av? List gjerne opp alt du orker! Jeg ser etter inspirasjon til hva jeg burde spise mer av nå når jeg håper på å klare å gå ned i vekt til sommeren... 

Anonymkode: 50e0e...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg spiser mye av er:

Granola (Bare Bra-serien, uten tilsatt sukker) med yoghurt naturell og cottage cheese

Grove brødskiver med pålegg, går mye i: Makrell i chilitomat, ost og kyllingskinke, brunost

Omelett laget på egg og cottage cheese. Fyll alt etter hva jeg har. Enten grønnsaksrester eller ost og kyllingskinke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mindre mat, og lite godis er vel tingen da. 

Anonymkode: 21e36...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mindre mat, og lite godis er vel tingen da. 

Anonymkode: 21e36...b7d

Eh...nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt brød til lunsj (spiser ikke frokost). Pållegg er gjerne ost med tomat eller paprika, leverpostei med hakket vårløk, kaviar og egg, makrell i tomat, salami eller skinke (velg skinke om du vil spare noen kalorier). Jeg spiser ikke brød til annen mat (feks middag), og brødet baker jeg selv.

Til middag spiser jeg "vanlig" mat, og som regel har jeg enten pasta eller potet (og innimellom ris) som tilbehør. Jeg begrenser dette til å være en 1/4-del av måltidet. Jeg har en gang hørt at italienske kvinner spiser 65 gram pasta, og dette har jeg veid og sett hvor mye (lite) det er, og bruker dette som ca-mal. I tillegg har jeg en proteinkilde (fisk eller kjøtt) som utgjør en 1/4-1/3-del av måltidet. Resten er grønnsaker, gjerne flere sorter. Jeg spiser lite bearbeidet mat, dvs feks kjøttboller, fiskeboller, fiskeinner/panetter etc, men velger rene fisk- og kjøttstykker. Jeg begrenser sausmengde, men har alltid noe sausaktig - ofte tomatbasert. Jeg er også glad i supper. Til daglig spiser jeg én, liten posjon, ikke flere. Til kvelds blir det gjerne et par knekkebrød med pålegg, og jeg spiser en del frukt/grønt når jeg ligger på sofaen på kveldstid. Jeg kan også ta en yoghurt med granola til kvelds. 

I helgene har jeg noe godt og mer kaloririkt, men jeg har to dager helg (fredag og lørdag), ikke tre eller fire (torsdag-søndag) slik mange gjør. Jeg spiser potetgull i helgene, men har greid å slutte med dette i ukedagene, og det samme gjelder godteri. For min del handler kosthold om vektkontroll, ikke slanking, og når jeg innimellom går opp tar jeg en magrere periode for å komme tilbake til matchvekt. Den største hemligheten bak vektkontroll for min del er mengde - jeg spiser ikke etter at jeg er mett.

I helgene spiser jeg gjerne omelett eller stekt egg istedenfor skiver til lunsj, og koser meg med goderi på kveldstid. Jeg er ikke glad i kaker, men potetgull og smågodt - mmm.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er en vanlig dag (når jeg er på jobb) omtrent sånn:

lunsj: ketovaffel (uten sukker og vanlig mel) med smør, hvitost, salatblad, kjøttpålegg, agurk og paprika + en smoothie (cottage cheese, mandelmelk, bringebær og stevia)

middag: ofte kyllingfilet / laks / torsk stekt i panne, en haug grønnsaker (gjerne en blanding av søtpotet, blomkål, brokkoli, rosenkål) og litt saus av stekesjyet med litt creme fraiche og krydder. I dag ble det kyllingsalat.

kvelds: varierer, kanskje 1-2 wasa husman med smør og hjemmelaget makrell i tomat eller litt ketovaffel med smør og hjemmelaget, sukkerfri eplemos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321

Prøver å spise sunt i uka, men skeier mer ut i helgen. Prøver også å spise fett med minst mulig mettet fett. 

Spiser ofte - knekkebrød med kylling pålegg, egg og litt majones.  - en frukt og 200g mager vanilje kesam. - store havregryn, lett melk (0,5%) og litt syltetøy (80% bær og ikke tilsatt sukker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er ikke noe frokostmenneske. Det hopper jeg over i hverdagene, men spiser i helgene. Mest for å være sosial.  Kokt egg, paprika, tomat, agurk.

Til lunsj varier det. Hvis jeg har hjemmekontor kan jeg bare mixe sammen noe grønnsaker jeg finner i kjøleskapet gjerne sammen med noe skinke og varme opp på stekepanna. 

På jobb plukker jeg fra salatbaren og jeg kan ta litt varmmat til hvis det er noe som frister. 

Til middag prøver jeg også å velge noe magert og sunt de fleste dagene, men det er ingenting som er forbudt å spise for meg. Jeg tenker at det viktigste er mengden og at vi alltid har en salat eller grønnsaker til måltidene og da fyller jeg opp mye av det på tallerken. 

Kveldsmaten er det beste måltidet. Det varierer. Oftest blir det knekkebrød med kaviar og grønnsaker , men det kan også være makrell i tomat, svolværpostei, hvitost eller skinke. Men tar på litt grønnsaker på tallerken da også. Hvis jeg er veldig søtsugen tar jeg appelsinmarmelade på knekkebrødet. Eller jeg spiser en banan som også søtt.  Det er skjelden jeg spiser brød. Det er bare hvis vi har helt ferskt Jegerbrød, men har aldri på smør.  Hvis jeg ikke spiser knekkebrød, blir det gjerne havregryn med skummet melk. Eller kiwi, ananas eller Yoplait youghurt. Noen ganger Naturell youghurt med bær på som jeg varmer opp. 

Jeg drikker mye skummet melk og te. Jeg drikker mindre Pepsi max nå enn jeg gjorde før etter at jeg leste at Pepsi max " spiser opp" skjelettet. 

Alt i alt får jeg i meg ganske mye grønnsaker i løpet av en dag. Det jeg er for lite flink til er å få i meg frukt utenom banan . 

 

 

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...