Gå til innhold

Eksponeringsterapi


Vendi

Anbefalte innlegg

Min teori er at det funker bedre på pasienter med sosial angst enn på pasienter med psykoselidelse. Jeg har begge diagnoser. Når jeg nå opplever å bli verre (mer paranoid) av å eksponere meg, er det sannsynlig pga psykoselidelsen eller pga den sosiale angsten? 

Bør psykosepasienter i det hele tatt bedrive eksponeringsterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Vendi skrev (57 minutter siden):

Min teori er at det funker bedre på pasienter med sosial angst enn på pasienter med psykoselidelse. Jeg har begge diagnoser. Når jeg nå opplever å bli verre (mer paranoid) av å eksponere meg, er det sannsynlig pga psykoselidelsen eller pga den sosiale angsten? 

Bør psykosepasienter i det hele tatt bedrive eksponeringsterapi?

Sykepleieren sier jeg må eksponere meg men det hjelper ikke, blir bare mer sliten. Men det er jo viktig å gjøre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Min teori er at det funker bedre på pasienter med sosial angst enn på pasienter med psykoselidelse. Jeg har begge diagnoser. Når jeg nå opplever å bli verre (mer paranoid) av å eksponere meg, er det sannsynlig pga psykoselidelsen eller pga den sosiale angsten? 

Bør psykosepasienter i det hele tatt bedrive eksponeringsterapi?

Eksponering av hva? 

Anonymkode: 59d1f...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (20 timer siden):

Sykepleieren sier jeg må eksponere meg men det hjelper ikke, blir bare mer sliten.

Da har du ikke prøvd hardt nok. Du skal bryte deg selv helt ned, og så gjenoppstå som et nytt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Da har du ikke prøvd hardt nok. Du skal bryte deg selv helt ned, og så gjenoppstå som et nytt menneske.

Ja har brutt ned mange ganger, har ikke gjenoppstått enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den behandlingen du er i så skal du vel først og fremst eksponere for følelser og ikke situasjoner? Å sitte ute på en benk vil ikke være eksponeringsterapi før du eksponeres for og forholder deg til følelsene som oppstår i situasjonen. Å sitte på en benk som gir deg angst, gjør jo nettopp bare det: gir deg angst. Det er hvordan du forholder deg til angsten som er viktig her. Eller hva angsten dekker over av vanskelige følelser. Du sammenlikner to ulike eksponeringer som ikke egentlig kan sammenlignes. 

 

Anonymkode: cdb5c...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Ja har brutt ned mange ganger, har ikke gjenoppstått enda.

Da har du ikke gjort det grundig nok. Antikonspirasjonsmiljøet kan nok lære deg noen nye teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke gjort det grundig nok. Antikonspirasjonsmiljøet kan nok lære deg noen nye teknikker.

Har jeg ikke brutt ned grundig nok? Hva kaller du det å være på bånn? Du er ikke helt god å ha med å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Hva kaller du det å være på bånn?

På bånn er ikke bra nok. Du skal bryte gjennom kjellergulvet og falle enda lengre ned - så langt ned at du har tid til å lære deg å fly på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

På bånn er ikke bra nok. Du skal bryte gjennom kjellergulvet og falle enda lengre ned - så langt ned at du har tid til å lære deg å fly på veien.

Så flyktige tanker du har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Så flyktige tanker du har...

Sprø som kjeks og hard som stein, sier de som kjenner meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Sprø som kjeks og hard som stein, sier de som kjenner meg.

Kan tenke meg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Kan tenke meg det.

Bra, så fortsett å tenke istedenfor å føle deg frem til hva som er fakta eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I den behandlingen du er i så skal du vel først og fremst eksponere for følelser og ikke situasjoner? Å sitte ute på en benk vil ikke være eksponeringsterapi før du eksponeres for og forholder deg til følelsene som oppstår i situasjonen. Å sitte på en benk som gir deg angst, gjør jo nettopp bare det: gir deg angst. Det er hvordan du forholder deg til angsten som er viktig her. Eller hva angsten dekker over av vanskelige følelser. Du sammenlikner to ulike eksponeringer som ikke egentlig kan sammenlignes. 

 

Anonymkode: cdb5c...71a

Jeg synes det er vanskelig å få tak på dette her, men tror jeg skjønner hva du mener 🙂 Det har så langt ikke vært noen spesielle utfordringer jeg har blitt invitert til å gå inn i, i terapirommet. Det har så og si bare vært denne selvbestemte eksponeringa her, samt eksponering når vi har gått tur. I terapi har det vært prat om ulike ting, men som sagt ikke gått inn i noen såkalt eksponering. Så har nok mistet trua på hele opplegget. Jeg tenker å avslutte til uka, for jeg tror jeg vil klare meg like greit som før BET. Tror nemlig at hovedutfordringene mine er biologiske, og det går det vel ikke akkurat an å "eksponere seg ut av" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke da dumt å avslutte før du har vært i noe særlig eksponering i terapi? Tror det er lurt å se på det som et forløp som har en begynnelse og en slutt. Jeg har vært gjennom samme behandling og hadde lyst til å avslutte og reise hjem hele tiden, men er glad jeg stod løpet ut fordi det å være gjennom hele prosessen var så viktig. Prøv også å legge vekk tanken på at du skal forstå alt som skjer der. La det som skjer skje. Det kan være at det ikke er riktig behandling for deg, men er du ikke nysgjerrig på hva som kan skje i løpet av den tiden du har der?

Anonymkode: cdb5c...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke da dumt å avslutte før du har vært i noe særlig eksponering i terapi? Tror det er lurt å se på det som et forløp som har en begynnelse og en slutt. Jeg har vært gjennom samme behandling og hadde lyst til å avslutte og reise hjem hele tiden, men er glad jeg stod løpet ut fordi det å være gjennom hele prosessen var så viktig. Prøv også å legge vekk tanken på at du skal forstå alt som skjer der. La det som skjer skje. Det kan være at det ikke er riktig behandling for deg, men er du ikke nysgjerrig på hva som kan skje i løpet av den tiden du har der?

Anonymkode: cdb5c...71a

Jo, jeg er jo litt nysgjerrig, det skal sies. Men det er både litt spennende og dørgende kjedelig på samme tid å være der. Tror ikke jeg orker å fullføre. Har det bedre hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Bra, så fortsett å tenke istedenfor å føle deg frem til hva som er fakta eller ikke.

Ja jeg tenker derfor er jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (9 minutter siden):

Jo, jeg er jo litt nysgjerrig, det skal sies. Men det er både litt spennende og dørgende kjedelig på samme tid å være der. Tror ikke jeg orker å fullføre. Har det bedre hjemme. 

Det er viktig å lytte til seg selv og hva som føles riktig for deg! Lykke til! 

Anonymkode: cdb5c...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...