Gå til innhold

Flere som opplever at DPS aldri blir enig angående diagnoser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gått til dps i flere år og det er fortsatt ikke avklart, eller det er uenighet omkring om jeg har psykoselidelse, dissosiasjon eller personlighetsforstyrrelse. Jeg har gjennomført noen tester, men ikke alt av det. F. Eks så tok jeg DES og scorte overcutt, men de setter jo ikke diagnosen for det. Jeg tok også panss og scorte på psykoselidelse på den, men de setter ikke psykoselidelse heller... Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor og jeg har selvfølgelig spurt mange ganger, men tydeligvis er jeg et komplisert tilfelle. De har også skrevet at de er usikker på validiteten av en test jeg tok. Det står ikke noe om hvorfor. Jeg har selvfølgelig svart sant og er nøye på det.. 

Jeg fått beskjed på direkte spørsmål der jeg spør psykologen om jeg har personlighetsforstyrrelse så svarte hun "nei du har ikke det" veldig sånn klart. Angående psykoselidelse så er det paranoid psykose det er snakk om, men her er tydeligvis problemet dems at jeg har hatt psykotiske symptomer siden jeg var barn og da mener de at det svekker mistanken om paranoid psykose. Men det står aldri i journalnotater enten pf, psykoselidelse eller dissosiasjon. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å utrede det rett. Det hadde hjulpet meg mye innvendig om jeg selv hadde fått et svar på hvorfor jeg har de symptomer jeg har. Men det ser ikke ut som at jeg får noe svar... 

Er det flere som har opplevd slik? At det bare er rot og bare uenighet og ene mener ditt og andre mener datt? 

Anonymkode: 78a08...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det flere som har opplevd slik? At det bare er rot og bare uenighet og ene mener ditt og andre mener datt? 

Anonymkode: 78a08...d9c

Ja mange ganger. I mange forskjellige "saker" (ikke bare dps)

Og noen ganger opplever man å bli en "mellommann"..  

Endret av farløs
La til mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det flere som har opplevd slik? At det bare er rot og bare uenighet og ene mener ditt og andre mener datt?

Ja, i mitt tilfelle har DPS tydeligvis et problem med å forholde seg til fakta, selv om jeg har både dokumentasjon og vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Ja, i mitt tilfelle har DPS tydeligvis et problem med å forholde seg til fakta, selv om jeg har både dokumentasjon og vitner.

Hvilken diagnose mener psykiatrien at du har?

Anonymkode: 97363...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (51 minutter siden):

Ja, i mitt tilfelle har DPS tydeligvis et problem med å forholde seg til fakta, selv om jeg har både dokumentasjon og vitner.

Hva slags fakta er dere uenige om? Jeg har aldri hørt om at man må ta med dokumentasjon og vitner til behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt BP1 hele tiden gjennom alle forløp hos ulike behandlere og har ikke kjennskap til at det er vanskelig for noen å enes om diagnose. Det må være veldig frustrerende. Ligner virkelig pf og paranoid psykose så mye at selv mange år ikke er nok for å definere om du har det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cybele skrev (36 minutter siden):

Ligner virkelig pf og paranoid psykose så mye at selv mange år ikke er nok for å definere om du har det ene eller det andre?

Ja dette er det jeg syns er rart også. Samme med dissosiasjon. 

 

 

 

Men hva er egentlig forskjellen mellom paranoid pf og paranoid psykose? 

Begge oppstår i sen ungdom /tidlig voksen? 

Anonymkode: 78a08...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvilken diagnose mener psykiatrien at du har?

Det er irrelevant, for pasienter skal få hjelp ut fra behov, uavhengig av diagnose.

Sokk skrev (37 minutter siden):

Hva slags fakta er dere uenige om?

Vi er uenige om hva som er årsaken til de vanskelighetene jeg søkte hjelp for i utgangspuntet, og dermed hva jeg kan gjøre for å løse dem. Vi er også uenige om hva som kan gjøres for å løse situasjonen slik den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Det er irrelevant, for pasienter skal få hjelp ut fra behov, uavhengig av diagnose.

Vi er uenige om hva som er årsaken til de vanskelighetene jeg søkte hjelp for i utgangspuntet, og dermed hva jeg kan gjøre for å løse dem. Vi er også uenige om hva som kan gjøres for å løse situasjonen slik den er nå.

Men DPS kan vel ikke hjelpe deg med å løse årsaken eller «situasjonen», hva nå enn det er. De kan bare behandle det som foregår inne i hodet ditt, med medisinering av deg, eller terapi med deg. Så hvis du ikke mener det er et problem i hodet ditt så skjønner jeg ikke hva du vil at DPS skal gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (5 minutter siden):

Men DPS kan vel ikke hjelpe deg med å løse årsaken eller «situasjonen», hva nå enn det er. De kan bare behandle det som foregår inne i hodet ditt, med medisinering av deg, eller terapi med deg. Så hvis du ikke mener det er et problem i hodet ditt så skjønner jeg ikke hva du vil at DPS skal gjøre?

Det er nå bevist at det ikke var noe galt med det som foregikk inne i hodet mitt i utgangspunktet, og det skulle ha vært oppdaget helt i starten slik at jeg ble videreformidlet til annet hjelpetiltak.

Men nå er det det, fordi DPS prøvde å rette opp i en "feil" som aldri eksisterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Det er nå bevist at det ikke var noe galt med det som foregikk inne i hodet mitt i utgangspunktet, og det skulle ha vært oppdaget helt i starten slik at jeg ble videreformidlet til annet hjelpetiltak.

Men nå er det det, fordi DPS prøvde å rette opp i en "feil" som aldri eksisterte.

Men hvis man benytter seg av DPS og hjelpetiltak ligger det ikke da som et premiss at man har psykiske problemer av et eller annet slag? Er du helt frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (1 time siden):

Men hvis man benytter seg av DPS og hjelpetiltak ligger det ikke da som et premiss at man har psykiske problemer av et eller annet slag?

Psykisk helsehjelp er ikke alltid synonymt med behandling/terapi. Men det var ikke jeg som tok avgjørelsen om at jeg trengte det den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...