Gå til innhold

Det må være vanskelig for behandler å miste pasient i selvmord.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare en tanke. Jeg leste en artikkel hvor det stod at uerfarne behandlere ofte fikk ptsd etterpå. Det er trist å tenke på.

Anonymkode: 4710e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da har de involvert seg altfor mye i den pasienten. 

Husk at en vanlig behandler har mellom 5 og 6 pasienter pr dag og 30 forskjellige i uken. 

Anonymkode: 39d8f...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har de involvert seg altfor mye i den pasienten. 

Husk at en vanlig behandler har mellom 5 og 6 pasienter pr dag og 30 forskjellige i uken. 

Anonymkode: 39d8f...9db

Jeg tror det må være bare menneskelig å få det vondt etter å ha mistet en pasient. Andre tanker?

Anonymkode: 4710e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Det er sikkert også lett for behandlere å skylde på seg selv over å kanskje ikke ha gitt tilstrekkelig hjelp og behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min psykiater har definitivt ikke 6 pas om dagen. Aldri sett noen gå inn etter meg eller ut før meg, hun har luft mellom pasientene 

Anonymkode: 7f907...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (11 minutter siden):

Det er sikkert også lett for behandlere å skylde på seg selv over å kanskje ikke ha gitt tilstrekkelig hjelp og behandling.

Det tenker jeg også. Ts

Anonymkode: 4710e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min psykiater har definitivt ikke 6 pas om dagen. Aldri sett noen gå inn etter meg eller ut før meg, hun har luft mellom pasientene 

Anonymkode: 7f907...d4d

Min private psykiater hadde" 6 om dagen". Vet ikke med min behandler på dps har.

Anonymkode: 4710e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt tungt fordi politikere, media og en stor del av folk flest tror at alle selvmord kunne vært unngått, og at når noen tar livet sitt, da har noen gjort for dårlig jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er vel like vondt å miste en ung pasient som ikke vil dø,  om ikke verre. Jeg har i hvert fall blitt fortalt av en sykehuslege at hun begynte å gråte på jobb en gang, da de mistet en ung pasient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Det er vel like vondt å miste en ung pasient som ikke vil dø,  om ikke verre. Jeg har i hvert fall blitt fortalt av en sykehuslege at hun begynte å gråte på jobb en gang, da de mistet en ung pasient. 

Uff ja, barn på kreftavdeling etc. må være helt forferdelig ser jeg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er pasienter som tar selvmord dyssosiale da? Siden de klarer å ta selvmord og etterlate behandler med ptsd? 

Anonymkode: 39d8f...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at noen utenforstående i prinsippet kan klandres for selvmord. Det er alltid vedkommende selv som har ansvaret for sitt eget liv, og om vedkommende velger å ta livet sitt, så er det vedkommendes ansvar.

Med det sagt, jeg tror de fleste som jobber med mennesker opplever en viss relasjon med menneskene man jobber med, selv om denne i stor grad skal være profesjonell. Hvis jeg er leder, og en jeg er leder for velger å ta livet sitt, så er det selvfølgelig vannvittig trist selv om jeg ikke er venn eller i familie med vedkommende. Jeg antar at helsepersonell ser det noenlunde på samme måte.

Jeg er imidlertid enig med @nachnoo i at forventningen om at alle selvmord kan unngås er like urealistisk som at ingen skal dø av kreft eller hjerteinfarkt. Jeg er tilhenger av å fjerne noe av tabuet og mystikken rundt både psykiatri og selvmord, og at mennesker faktisk får øynene opp for at sykdommer som depresjon eller personlighetsforstyrrelser faktisk kan være dødelige. Men sykdommene må behandles, ikke bare brannslukkes for å unngå selvmord. I behandlingen av en del sykdommer ligger en ansvarliggjøring for egne handlinger, inkludert selvmordsforsøk. Her kan en nullvisjon om selvmord være noe mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er pasienter som tar selvmord dyssosiale da? Siden de klarer å ta selvmord og etterlate behandler med ptsd? 

Anonymkode: 39d8f...9db

image.gif.25d00ece32030b44ffac9e4b1b92b41b.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...