Gå til innhold

Er det slik at noen med depresjon blir bedre og da tar livet sitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså når alle rundt personen oppfatter at hen er bedre også har vedkommende bestemt seg for å forlate livet?

Anonymkode: 30e3b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel dessverre ganske vanlig at flere av de som tar selvmord fremstår som bedre rett før. 

Anonymkode: f7303...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik at de får mer energi og dermed har overskudd til å gjennomføre?

Anonymkode: 30e3b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er det slik at de får mer energi og dermed har overskudd til å gjennomføre?

Anonymkode: 30e3b...39e

Ja det  teorien. Dette er årsaken på at svært deprimerte uten handlekraft og energi skal føles tett ved oppstart av ssri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at de får mer energi og dermed har overskudd til å gjennomføre?

Anonymkode: 30e3b...39e

Det er det som er den vanlige forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også hørt at noen får en slags ro over at de har tatt avgjørelsen og at den roen gjør at de faktisk føler seg bedre og mer oppstemt den siste tiden.

Anonymkode: f7303...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også hørt at noen får en slags ro over at de har tatt avgjørelsen og at den roen gjør at de faktisk føler seg bedre og mer oppstemt den siste tiden.

Anonymkode: f7303...129

Når jeg sitter på hjelpetelefon, så er det alltid et rødt flagg hvis noen har det presumptivt for jævlig, men er i godt humør. Veldig ofte går det fram at de har selvmordstanker/konkrete planer, selv om man må grave litt for å finne dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Når jeg sitter på hjelpetelefon, så er det alltid et rødt flagg hvis noen har det presumptivt for jævlig, men er i godt humør. Veldig ofte går det fram at de har selvmordstanker/konkrete planer, selv om man må grave litt for å finne dem.

 

 

Riktig. Det er det jeg også har hørt. At personer kommer i veldig godt humør når de har besluttet seg for at nok er nok.

Anonymkode: 30e3b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Når jeg sitter på hjelpetelefon, så er det alltid et rødt flagg hvis noen har det presumptivt for jævlig, men er i godt humør. Veldig ofte går det fram at de har selvmordstanker/konkrete planer, selv om man må grave litt for å finne dem.

 

 

Hva gjør dere konkret om det røde flagget heises? Det er jo en anonym tjeneste.

Anonymkode: 85ef6...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva gjør dere konkret om det røde flagget heises? Det er jo en anonym tjeneste.

Anonymkode: 85ef6...300

Vi håndterer det stort sett selv. Snakker om ambivalens, livet og døden. Prøver å skape trygghet rundt å søke hjelp, og hvis det er helt akutt prøver vi å få kontaktinfo og kontakter AMK.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (12 minutter siden):

Vi håndterer det stort sett selv. Snakker om ambivalens, livet og døden. Prøver å skape trygghet rundt å søke hjelp, og hvis det er helt akutt prøver vi å få kontaktinfo og kontakter AMK.

 

Skriver du med folk eller snakker du med dem? Kanskje begge deler?

Anonymkode: 85ef6...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skriver du med folk eller snakker du med dem? Kanskje begge deler?

Anonymkode: 85ef6...300

Begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
nachnoo skrev (12 timer siden):

Det er det som er den vanlige forklaringen.

Tror heller det er som @ISW nevner, at de finner litt gleden igjen med å vite at tilværelsen slik de kjenner den, skal ta slutt. Dvs. en glede i å slippe. 
I alle fall det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (7 timer siden):

Begge.

Vil du anbefale å jobbe frivillig i hjelpetelefon? Selv om man strever litt selv? (Depresjon).

Anonymkode: 30e3b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vil du anbefale å jobbe frivillig i hjelpetelefon? Selv om man strever litt selv? (Depresjon).

Anonymkode: 30e3b...39e

Spørs kanskje hvor mye overskudd du føler du har til det. Hvis du har en aktiv depresjon ville jeg kanskje ventet til den var godt på tilbakegang? Det er ganske krevende mht. arbeidstider og ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (11 minutter siden):

Spørs kanskje hvor mye overskudd du føler du har til det. Hvis du har en aktiv depresjon ville jeg kanskje ventet til den var godt på tilbakegang? Det er ganske krevende mht. arbeidstider og ansvar. 

Hvor lang er en vakt og hvor ofte jobber du? Er det suicidale mennesker som tar kontakt?

Anonymkode: 30e3b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
ISW skrev (14 timer siden):

Når jeg sitter på hjelpetelefon, så er det alltid et rødt flagg hvis noen har det presumptivt for jævlig, men er i godt humør. Veldig ofte går det fram at de har selvmordstanker/konkrete planer, selv om man må grave litt for å finne dem.

 

 

Det flagget ser terapeuter/behandlingssteder etter også, er min erfaring. Vi mennesker handler nokså forutsigbart i alt det uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
ISW skrev (3 timer siden):

Spørs kanskje hvor mye overskudd du føler du har til det. Hvis du har en aktiv depresjon ville jeg kanskje ventet til den var godt på tilbakegang? Det er ganske krevende mht. arbeidstider og ansvar. 

Jeg vet med meg selv at jeg ikke kunne ha jobbet på noen hjelpetelefon - jeg hadde mest trolig ikke klart å la jobben bli mentalt igjen når jeg dro hjem etter en vakt. Da ville det blitt utmattende på lengre sikt. Men jeg jobber periodisk med mennesker, og det kan være en svært givende/takknemlig jobb.

 

Til AB som spør: Et viktig spørsmål å stille seg selv, for å se om en er klar for å hjelpe andre, er; hvordan ville jeg ha møtt en person med samme problematikk som meg selv? Det er uansett verdt å ha et bevisst forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble ufør fordi jeg jobb ga meg den enen manien etter den andre. Etterfulgt av dype depresjoner i en del år.

Nå er jeg ufør. Og føler meg langr i fra deprimert. Har det slik du beskriver, lever i nuet, hører fuglene kvittrer mens jeg drikker morgenkaffen og nyter det å bare være. 

Lært meg at resten av verden bare må fare forbi. Jeg har nok med meg og mitt for å kunne leve relativt symptomfrie.

Så det du føler under en depresjon er lykke for meg. 

Egentlig forunderlig hvordan like følelser er forskjellige for hver og en :)

Anonymkode: 1a882...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...