Gå til innhold

Planlegger tur til Frankrike (Paris) og ønsker alle tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere! Jeg planlegger tur til Frankrike (Paris) og ønsker gjerne derfor alle tips til reise dit!

  • Hvilke steder er interessante å se som turist? Tenker da på ting som museer og ja, det står litt stille så klarer ikke komme på noe hvilke andre ting som stort sett finnes å gjøre i nye land. Hehe...
  • Hvilket hotell anbefales å sove på? (Til en grei pris).
  • Hvor anbefales det å spise lunsj og middag ute på kafe og restaurant? (Satser på å spise frokost på hotellet og noe enkelt til kvelds kjøpt på matbutikk).
  • Hvis jeg skal reise til ett annet sted eller by i tillegg til Paris når jeg er der hva anbefales å reise til da?

Anonymkode: dc4e5...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært i Paris siden 2007, og da hadde vi med (store) barn, så det ble noen turer til Disney-parkene. Som voksen turist liker jeg meg godt i området rundt Sacré-Coeur. 

Det er enkelt å finne forslag til hva som er toppseverdighetene i Paris, man kan jo f.eks. ikke dra hjem uten å ha sett Eiffeltårnet. Mange vil nok føye til Louvre-museet med Mona Lisa. . Men det kommer jo an på hva slags interesser man har. Vær og årstid spiller også inn.

I en  storby man ikke har vært i før, kan det være lurt å starte med en bussrundtur, f.eks. typen man kan gå av og på etter ønske i 1-2 dager. Det kan virke litt traust og kjedelig, men det gir innblikk i f.eks. avstander, trafikkforhold og hva man har lyst (og tid) til å se nærmere på. 

Jeg er sikker på at @påskeliljehar mer detaljerte anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei dere! Jeg planlegger tur til Frankrike (Paris) og ønsker gjerne derfor alle tips til reise dit!

  • Hvilke steder er interessante å se som turist? Tenker da på ting som museer og ja, det står litt stille så klarer ikke komme på noe hvilke andre ting som stort sett finnes å gjøre i nye land. Hehe...
  • Hvilket hotell anbefales å sove på? (Til en grei pris).
  • Hvor anbefales det å spise lunsj og middag ute på kafe og restaurant? (Satser på å spise frokost på hotellet og noe enkelt til kvelds kjøpt på matbutikk).
  • Hvis jeg skal reise til ett annet sted eller by i tillegg til Paris når jeg er der hva anbefales å reise til da?

Anonymkode: dc4e5...a3d

Jeg har vært mye i Paris og er ganske godt kjent, men litt vanskelig å anbefale ting uten å kjenne deg. Da kan man jo like godt anbefale å lese ting som Top 10 sights in Paris - 10 essential things to see in Paris (introducingparis.com).  Alt her er verd å se. Anbefaler forresten guidede turer, har vært på det blant annet i Louvre, og det gir en helt annen opplevelse enn å gå selv, se f.eks Paris: Tours and Tickets - Tripadvisor. Louvre er overmåtelig stort, så om du ikke har lagt en plan på forhånd eller har guide, er det fort å bli litt overveldet og lei.

 

Ellers liker jeg godt Musée d'Orsay og Rodin-museet. Å vandre i parkene som f.eks. Jardin de Luxembourg er et must, og langs kanalene (eks. Canal St. Martin), i tillegg til i diverse kvarterer som f.eks. Marais og Montmartre.

Det finnes hundrevis, eller kanskje tusenvis, av restauranter i Paris.  Jeg anbefaler å gjøre litt research f.eks. på Tripadvisor, og gjerne booke bord om du finner noe som frister. Går du bare inn på en restaurant i de mer turistifiserte gatene, er det fort å få litt dyr og og kjedelig mat, selv om man også kan være heldig.

Om du ønsker en utflukt like utenfor Paris, er det absolutt spennende å dra til Versailles. Les litt om stedets imponerende historie først, og book gjerne en guidet tur, selv om det også er flott uten.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Ekstras tips, og vil gjerne legge til et par egne favoritter. Jeg liker også Musée d'Orsay og Rodin godt, men jeg liker også Pompidou, faktisk både innenfor og utenfor. Jeg anbefaler dere ellers å ta turen opp til Sacre-Coeur også, spesielt dersom dere har fint vær og kan nyte utsikten over hele byen derfra. Selv ville jeg definitivt tatt turen innom Notres Dame nå etter oppussingen, og også her - har dere fint vær ville jeg spasert dit via Ile Saint-Louis som jeg syns er kos. Derfra er det ikke langt til Notre Dames som ligger på Ile de la Cité, hvor kirken ligger. Ponte Neuf er også stas, spesielt fordi så mange filmer har den med i scener og jeg syns alltid det er stas å se steder jeg har vært på film etterpå (evt omvent). 

Om man ikke skal sjekke ut restauranter via Tripadviser er det nok i Montemartre og Marais jeg har truffet blink på slump oftest. Du kan google opp en bar (som jeg ikke husker navnet på i farten) som fant opp Bloody Mary - de har fremdeles verdens beste BM og veldig hyggelig betjening :)

Ble litt misunnelig på deg som skal til Paris kjenner jeg, ta med gode sko og nyt den hærlige byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg har ikke vært i Paris siden 2011, men fikk SÅ lyst til å dra dit igjen når jeg leste denne tråden!

Jeg bodde ett år i Frankrike for en generasjon siden, og var da mange ganger i Paris. En nydelig kirke som er lett å gå forbi, men som virkelig er verdt et besøk, er Sainte Chapelle. Den har fantastiske glassmalerier. Ligger på Île de la Citée, like ved Notre Dame.

Det jeg gjerne vil se igjen neste gang jeg kommer dit, er nettopp denne kirken, samt Sacré Coeur og Montmartre. Ellers for min del blir det å oppdage byen litt på nytt,  som voksen uten barn med (i 2011 var barna med og turen var på deres premisser,  inkludert Disney World en dag 😁)

Mange fine forslag her. Jeg husker jeg likte godt et teknisk museum, men jeg aner ikke om det finnes fremdeles. Metroen er veldig grei å bruke. Restauranter og hoteller vet jeg ingenting om. Husker ikke hva det het det vi brukte den gangen.

God tur til en fantastisk by!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei dere! Jeg planlegger tur til Frankrike (Paris) og ønsker gjerne derfor alle tips til reise dit!

  • Hvilke steder er interessante å se som turist? Tenker da på ting som museer og ja, det står litt stille så klarer ikke komme på noe hvilke andre ting som stort sett finnes å gjøre i nye land. Hehe...
  • Hvilket hotell anbefales å sove på? (Til en grei pris).
  • Hvor anbefales det å spise lunsj og middag ute på kafe og restaurant? (Satser på å spise frokost på hotellet og noe enkelt til kvelds kjøpt på matbutikk).
  • Hvis jeg skal reise til ett annet sted eller by i tillegg til Paris når jeg er der hva anbefales å reise til da?

Anonymkode: dc4e5...a3d

Jeg liker Marais. Kjøpe masse makroner. Og Muse D'Orsay. 

Ellers er det en by man blir fort lei av, regn med å møt på en gjeng sure franskmenn.

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke vært i Paris siden 2011, men fikk SÅ lyst til å dra dit igjen når jeg leste denne tråden!

Jeg bodde ett år i Frankrike for en generasjon siden, og var da mange ganger i Paris. En nydelig kirke som er lett å gå forbi, men som virkelig er verdt et besøk, er Sainte Chapelle. Den har fantastiske glassmalerier. Ligger på Île de la Citée, like ved Notre Dame.

Det jeg gjerne vil se igjen neste gang jeg kommer dit, er nettopp denne kirken, samt Sacré Coeur og Montmartre. Ellers for min del blir det å oppdage byen litt på nytt,  som voksen uten barn med (i 2011 var barna med og turen var på deres premisser,  inkludert Disney World en dag 😁)

Mange fine forslag her. Jeg husker jeg likte godt et teknisk museum, men jeg aner ikke om det finnes fremdeles. Metroen er veldig grei å bruke. Restauranter og hoteller vet jeg ingenting om. Husker ikke hva det het det vi brukte den gangen.

God tur til en fantastisk by!!!

Ste Chapelle er fantastisk. Har vært der fler ganger og skal dit igjen. Vil tipse TS om at det er lurt å gå der tidlig/utenom «rushtid» og å kjøpe billett på forhånd (litt vel populært).

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Paris mange ganger, senest i fjor, og selv da var det fortsatt nye steder å se, i tillegg til å gjenoppleve gamle. :) 
 

Jeg synes det er vanskelig å anbefale spisesteder og hoteller til andre - det kommer an på hva du liker og hva du vil bruke av penger. Vi fant mye bra, både av frokost, lunsj og middagssteder via Tripadvisor sist. Samme med hoteller - bestilte via Booking, og sjekket anmeldelser både på Booking og Tripadvisor. I fjor bodde i i nærheten av Sacre Caeor, men har bodd også i mange andre deler av byen. 

Du har fått mange gode tips mht steder å se. Uansett hvor dere velger å dra, er det lurt å forhåndsbooke billetter til bestemt klokkeslett, iallfall på større steder med stort press. Vi gjorde det i fjor bl a i Louvre (som var en gjenvisitt) og Versailles og Katakombene (som var nytt), og det funket flott. 

Til St Chapelle hadde vi ikke booket tidspunkt, rett og slett fordi vi ikke hadde bestemt når vi skulle dit. Fantastisk nydelig kirke, selv om vi måtte vente en del for å komme inn. 

Jeg skal ikke gjenta de gode tipsene fra andre her, men nevne noen tilleggstips: I Sacre Caeor kan det være vel verdt å ta turen opp alle trappene for en fantastisk utsikt over byen fra rett nedenfor kuppelen. Utsikten er jo flott allerede fra bakkenivå utenfor kirken, men ekstra fin opp. Det kostet noe, husker ikke hvor mye, og det er ingen heis. 

Også, hvis dere er i Montmartre-området og har tid: Jeg synes Dali-museet var et interessant, lite museum. Og metro-nedgang ved Abessess er jo ekstra flott. 
 

Ellers er gode sko et must! Paris er stor, og selv om man legger inn en del transportetapper per metro, så blir det mye gåing. Nyt ferien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger på et par kommentarer til: Vedr booking av tid på steder: Hadde vi booket tid for St Chapelle, hadde vi spart oss masse tid i en irriterende treig kø. Men vi kom i det minste inn. Men hadde vi ikke booket tid for Katakombene, hadde vi ikke kommet inn. Vi valgte sent tidspunkt på dagen, og de som ikke hadde billett kom ikke med, fordi det er maxgrense på hvor mange som kan sendes ned.
 

Og så synes jeg jo at det er et veldig flott skue å se fra broen Pont Alexandre over mot Invalidedomen på venstre bredd. Ja, er et klassisk turistmotiv, men ikke uten grunn. 😅 (Det er en grunn til at det finnes flere postkort av Monolitten enn av Kløfta, si!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...