Gå til innhold

Er det vanlig at psykiatere ikke ønsker å samarbeide med fastlege om medisinering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanlig at psykiatere ikke ønsker å samarbeide med fastlege om medisinering? Og at de sier at man må bli henvist til poliklinikken for å få time for å møte psykiater ansikt til ansikt? 

Fikk denne meldingen fra fastlegen i går så jeg lurer bare om det er vanlig eller?: 
"Nå ønsker ikke psykiaterne å samarbeide mer med medisinen din om du ikke henvises til psyk pol. for å sammarbeide med de ansikt til ansikt. Hva tenker du om dette?"

Anonymkode: b21fc...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det høres urimelig ut hvis det er mye medisinutprøving og oppfølging. Det må jo være lettere for dem å snakke med deg direkte og på grunnlag av det anbefale medisiner, enn hvis det hele tiden går via fastlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mëmëso skrev (9 minutter siden):

Synes ikke det høres urimelig ut hvis det er mye medisinutprøving og oppfølging. Det må jo være lettere for dem å snakke med deg direkte og på grunnlag av det anbefale medisiner, enn hvis det hele tiden går via fastlege. 

Det er jeg enig med deg i. Det er jo sikkert mye lettere for begge parter (altså meg og psykiater) at vi får snakke ansikt til ansikt heller enn å gå via fastlegen for da får jo ikke psykiater snakket direkte med meg også tar det jo mye lenger tid å få svar også når fastlegen bare driver å sender meldinger til psykiaterne siden han ikke vil ringe av en eller annen rar grunn.

Men hvordan tror du det blir med timer med denne psykiateren da? Får jeg kanskje en fast psykiater som behandler og oppfølging nå og da de kommende måneder bare i forhold til medisiner også blir jeg avsluttet når de mener at medisineringen er bra nok? Jeg skal få behandler i kommunen snart, sykepleier da. Så jeg regner at primærbehandlingen og samtalene og slikt blir med henne også blir det bare å snakke om medisiner med psykiater på poliklinikken?

Anonymkode: b21fc...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jeg enig med deg i. Det er jo sikkert mye lettere for begge parter (altså meg og psykiater) at vi får snakke ansikt til ansikt heller enn å gå via fastlegen for da får jo ikke psykiater snakket direkte med meg også tar det jo mye lenger tid å få svar også når fastlegen bare driver å sender meldinger til psykiaterne siden han ikke vil ringe av en eller annen rar grunn.

Men hvordan tror du det blir med timer med denne psykiateren da? Får jeg kanskje en fast psykiater som behandler og oppfølging nå og da de kommende måneder bare i forhold til medisiner også blir jeg avsluttet når de mener at medisineringen er bra nok? Jeg skal få behandler i kommunen snart, sykepleier da. Så jeg regner at primærbehandlingen og samtalene og slikt blir med henne også blir det bare å snakke om medisiner med psykiater på poliklinikken?

Anonymkode: b21fc...1e4

Kan se for meg det du beskriver. At du får oppfølging inntil du er stabil på medisiner.

Anonymkode: 147d4...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan se for meg det du beskriver. At du får oppfølging inntil du er stabil på medisiner.

Anonymkode: 147d4...d28

Ja, det er jo det som er det mest logiske i alle fall? I og med at jeg allerede har/får en behandler i kommunen som tar seg av samtalebehandling? Det ville nok blitt litt rotete og på en måte misbruk av ressurser om jeg også skulle gått i samtalebehandling hos psykiateren jeg eventuelt får på poliklinikken?

Anonymkode: b21fc...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er jo det som er det mest logiske i alle fall? I og med at jeg allerede har/får en behandler i kommunen som tar seg av samtalebehandling? Det ville nok blitt litt rotete og på en måte misbruk av ressurser om jeg også skulle gått i samtalebehandling hos psykiateren jeg eventuelt får på poliklinikken?

Anonymkode: b21fc...1e4

Eventuelt at de tar bort behandler i kommunen og at du kun får behandler på dps?

Anonymkode: 147d4...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eventuelt at de tar bort behandler i kommunen og at du kun får behandler på dps?

Anonymkode: 147d4...d28

Hm. Ja kanskje det kunne være ett alternativ? Men jeg tror man får gå lenger til behandling i kommunen enn det man gjør på poliklinikken nå til dags da? Det jeg har hørt fra andre er i alle fall at man helst skal bli avsluttet "så fort som mulig" på poliklinikken siden de har kapasitetsproblemer mens man kan gå så og si så lenge man ønsker og har behov til en behandler i kommunen? Så da altså flere år opp i mot kanskje ett par måneder på poliklinikken?

Anonymkode: b21fc...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...