Gå til innhold

Teknikker for opphengt kverning og trusselmonitorering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dere noen gode forslag til teknikker for å stoppe automatisk «trusselmonitorering»?

Hjernen min har hengt seg opp og er ikke istand til å tenke på noe annet enn litt pågående problem (med min helse).

Disse tankene er blitt så automatiske og jeg har ikle tilgang på å «tenke» dem en gang, hjernen bare kjører underbevisst 24/7.

 

Hvordan kan man jobbe for å lære hjernen at den ikke trenger kverne og være i beredskap hele tiden?

Og  nei, flytte fokus funker ikke- nettopp fordi det er blitt så opphengt, hjernen reagerer selvsagt dermed enda sterkere om den blir «tvunget» til å fokusere på noe annet enn «faren». Så derfor lurer jeg på noen teknikker eller noe?

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke ordbruken din. Trusselmonitorering? Er det angst du mener?

Anonymkode: 4d582...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har dere noen gode forslag til teknikker for å stoppe automatisk «trusselmonitorering»?

Hjernen min har hengt seg opp og er ikke istand til å tenke på noe annet enn litt pågående problem (med min helse).

Disse tankene er blitt så automatiske og jeg har ikle tilgang på å «tenke» dem en gang, hjernen bare kjører underbevisst 24/7.

 

Hvordan kan man jobbe for å lære hjernen at den ikke trenger kverne og være i beredskap hele tiden?

Og  nei, flytte fokus funker ikke- nettopp fordi det er blitt så opphengt, hjernen reagerer selvsagt dermed enda sterkere om den blir «tvunget» til å fokusere på noe annet enn «faren». Så derfor lurer jeg på noen teknikker eller noe?

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Bruker du medisiner? Snakket med legen din? 

Anonymkode: 18d3b...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner ikke ordbruken din. Trusselmonitorering? Er det angst du mener?

Anonymkode: 4d582...b02

Du får Google da

Trusselmonitorering er en «strategi» på linje med feks grubling. 

Og som sagt er dette blitt opphengt og automatisert hos meg- og jeg trenger teknikker for å «avlære» hjernen dette opphenget- den har jo låst seg i faremodus og «må» derfor hele tiden kjenne etter og overvåke og kverne og fokusere på faren

Så det er jo en del av noe i angstland. 
 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker du medisiner? Snakket med legen din? 

Anonymkode: 18d3b...0ac

Spurte etter teknikker ☺️

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har dere noen gode forslag til teknikker for å stoppe automatisk «trusselmonitorering»?

Hjernen min har hengt seg opp og er ikke istand til å tenke på noe annet enn litt pågående problem (med min helse).

Disse tankene er blitt så automatiske og jeg har ikle tilgang på å «tenke» dem en gang, hjernen bare kjører underbevisst 24/7.

 

Hvordan kan man jobbe for å lære hjernen at den ikke trenger kverne og være i beredskap hele tiden?

Og  nei, flytte fokus funker ikke- nettopp fordi det er blitt så opphengt, hjernen reagerer selvsagt dermed enda sterkere om den blir «tvunget» til å fokusere på noe annet enn «faren». Så derfor lurer jeg på noen teknikker eller noe?

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Skriver du en oppgave i psykologi siden du spør om alt mulig?

Anonymkode: 878cc...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får Google da

Trusselmonitorering er en «strategi» på linje med feks grubling. 

Og som sagt er dette blitt opphengt og automatisert hos meg- og jeg trenger teknikker for å «avlære» hjernen dette opphenget- den har jo låst seg i faremodus og «må» derfor hele tiden kjenne etter og overvåke og kverne og fokusere på faren

Så det er jo en del av noe i angstland. 
 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Vel du får nesten ha meg tilgitt for at jeg spurte. 

Endring av fokus ved å gjøre handlinger fungerer ofte veldig bra. Du skriver som om hjernen ikke er deg, som om den er frakoblet deg og løper løpsk alene. Hjernen er deg. Nervesystemet er deg. 

Anonymkode: 4d582...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå må du snart gi deg med å spamme ned forumet med identiske tråder. INGEN her kan hjelpe deg ut av den loopen du sitter fast i. Søk hjelp IRL. 

Anonymkode: 18fff...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skriver du en oppgave i psykologi siden du spør om alt mulig?

Anonymkode: 878cc...2d8

Nei gjør ikke det. Men kan en del om psykologiske begreper.  Og liker å prøve å skjønne hva som skjer med meg på den måten.
Syns ikke det å spørre om teknikker for kverning og trusselmonitorering er å spørre om alt mulig men🤪

 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vel du får nesten ha meg tilgitt for at jeg spurte. 

Endring av fokus ved å gjøre handlinger fungerer ofte veldig bra. Du skriver som om hjernen ikke er deg, som om den er frakoblet deg og løper løpsk alene. Hjernen er deg. Nervesystemet er deg. 

Anonymkode: 4d582...b02

Ja jeg føler at hjernen løper løpsk alene- er vel det som er hele poenget og problemet med dette jeg spør om og en slags angst man ikke lenger har kontroll over. Derav spørsmålet ☺️

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja jeg føler at hjernen løper løpsk alene- er vel det som er hele poenget og problemet med dette jeg spør om og en slags angst man ikke lenger har kontroll over. Derav spørsmålet ☺️

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Og det har du jo spurt om de siste hvafornoe- 8 måndene?

Anonymkode: 4d582...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det har du jo spurt om de siste hvafornoe- 8 måndene?

Anonymkode: 4d582...b02

Har ikke brukt forumet her på lenge, så nei

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner ikke ordbruken din. Trusselmonitorering?

Jeg skjønner ordbruken, og "Trusselmonitorering" er et så bra ord at jeg stjeler det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ordbruken, og "Trusselmonitorering" er et så bra ord at jeg stjeler det!

Søker ikke statistikk over hvem som forstår eller ikke forastår, var kun et spørsmål og et ønske om oppklaring for å gå et ok svar

Anonymkode: 4d582...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke brukt forumet her på lenge, så nei

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Det er riktig, du har hatt n pause, men gudene skal vite du har spamma det ned tidligere. Svvar på spørsmål har du også fått før. Du spør om det samme hele tiden, men virker ute av evne til å ta det til deg, eller at tiltakne ikke virker. Det er jo leit men da må du nesten oppsøke lege.

Anonymkode: 4d582...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søker ikke statistikk over hvem som forstår eller ikke forastår, var kun et spørsmål og et ønske om oppklaring for å gå et ok svar

Jeg bruker implosjonsterapeutiske teknikker for å håndtere slike tankemønstre. Men det fungerer ikke for alle, eller i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ordbruken, og "Trusselmonitorering" er et så bra ord at jeg stjeler det!

Det er ikke et ord jeg har funnet på altså. Det er et reelt fenomen ☺️ jeg syns det er veldig beskrivende for hvordan hjernen holder på når det er opphengt angst 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke et ord jeg har funnet på altså. Det er et reelt fenomen ☺️ jeg syns det er veldig beskrivende for hvordan hjernen holder på når det er opphengt angst 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Jeg har ikke sagt at det er et ord du har funnet på. Jeg spurte deg kun hva det betød. Svaret ditt var "du får jo google det".

Anonymkode: 4d582...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke et ord jeg har funnet på altså. Det er et reelt fenomen ☺️ jeg syns det er veldig beskrivende for hvordan hjernen holder på når det er opphengt angst 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Trusselmonitorering driver PST med også, men forskjellen er at de overvåker samfunnet og visse typer miljøer. Innen psykisk lidelse overvåker en seg selv og nærmeste omgivelse på leting etter fare. En med helseangst følger med på kroppslige symptomer, sosial angst følger med på omgivelser med kritisk blikk etc.

 

Siden du klarer å søke deg frem til begreper på nettet som du opplever at passer deg og slik du har det, finnes det også svært mange beskrivelser og tips for hvordan få det bedre om du driver med "trusselmonitorering". Det er mye i slektskap med et mer kjent begrep, selvmonitorering. Er det slik at monitorering av trusler først kommer etter at en har drevet med selvmonitorering lenge og opplever det skremmende?

 

Mitt tips er å legge mer energi på å søke etter løsninger, f.eks. nå relatert til selvmonitorering/trusselmonitorering. Beskrivelser av den tilstanden du kan gjenkjenne deg i, har du kommet med mange av, og jeg vet ikke om du har kommet noe nærmere sannheten eller fått det noe bedre siden tidlig i fjor høst?

 

 

Sitatet under er bare en av flere jeg fant ved å søke på "trusselmoniturering". Jeg fikk flere treff på selvmonitorering, så det er et mer brukt begrep.

 

Og, jeg må dessverre skuffe deg, dette er fremgangsmåten selv om du hevder den ikke virker. Vitenskapen og klinisk praksis/forskning viser noe annet. Å få til terapeutiske endringer enten det er tanker eller adferd, gjør vondt og det er normalt å møte på motstand. Og det kan ta tid - angsten har brukt tid for å feste taket i hverdagen også.

 

"For å få mindre angst, må du:
  • Bruke mindre tid på bekymring.
  • Fokusere mindre på det som gir deg angst.
  • Bruke mindre tid på å analysere angsten.
  • La symptomer komme og gå uten å dempe eller prøve å bli kvitt ubehaget.
  • Ikke la angsten bestemme hva du skal og ikke skal gjøre. Du bestemmer!"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (14 timer siden):

Trusselmonitorering driver PST med også, men forskjellen er at de overvåker samfunnet og visse typer miljøer. Innen psykisk lidelse overvåker en seg selv og nærmeste omgivelse på leting etter fare. En med helseangst følger med på kroppslige symptomer, sosial angst følger med på omgivelser med kritisk blikk etc.

 

Siden du klarer å søke deg frem til begreper på nettet som du opplever at passer deg og slik du har det, finnes det også svært mange beskrivelser og tips for hvordan få det bedre om du driver med "trusselmonitorering". Det er mye i slektskap med et mer kjent begrep, selvmonitorering. Er det slik at monitorering av trusler først kommer etter at en har drevet med selvmonitorering lenge og opplever det skremmende?

 

Mitt tips er å legge mer energi på å søke etter løsninger, f.eks. nå relatert til selvmonitorering/trusselmonitorering. Beskrivelser av den tilstanden du kan gjenkjenne deg i, har du kommet med mange av, og jeg vet ikke om du har kommet noe nærmere sannheten eller fått det noe bedre siden tidlig i fjor høst?

 

 

Sitatet under er bare en av flere jeg fant ved å søke på "trusselmoniturering". Jeg fikk flere treff på selvmonitorering, så det er et mer brukt begrep.

 

Og, jeg må dessverre skuffe deg, dette er fremgangsmåten selv om du hevder den ikke virker. Vitenskapen og klinisk praksis/forskning viser noe annet. Å få til terapeutiske endringer enten det er tanker eller adferd, gjør vondt og det er normalt å møte på motstand. Og det kan ta tid - angsten har brukt tid for å feste taket i hverdagen også.

 

 

"For å få mindre angst, må du:
  • Bruke mindre tid på bekymring.
  • Fokusere mindre på det som gir deg angst.
  • Bruke mindre tid på å analysere angsten.
  • La symptomer komme og gå uten å dempe eller prøve å bli kvitt ubehaget.
  • Ikke la angsten bestemme hva du skal og ikke skal gjøre. Du bestemmer!"

Ja jeg vet at det du limer inn er løsningen. Men spørsmålet er hvordan. Dersom man hadde klart dette hadde det ikke vært et problem, et problem jeg i innlegget beskriver som en automatisering og en slags ny default. Så hvordan bryte det og avlære hjernen denne automatiske greia? 
ved å gjøre det bevisst innimellom feks?☺️

selvmonitorering er kanskje et bedre begrep- men det er jo linket til at hjernen tolker noe som en trussel ja. Og det er antagelig slik du nevner- at det er et eller annet - som har blitt lagra som viktig og trussel i hjernen- og da også antagelig fordi man har monitorert lenge og «lært» hjernen dette. Derav denne avlæringn jeg spør om😀 

Kanskje ekstra vanskelig siden det er noe jeg er oppriktig redd for da. Men jeg tenker jo at det handler om mye av det du skriver her. Bra forklaring. 

Anonymkode: 8b2b2...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...