Gå til innhold

Dere som skriver "støttesamtaler". Hva er forskjell på det og timer hos behandler på dps poliklinikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

psykedeliker

Støttesamtaler er ikke terapi. Det er f.eks. rådgivning og hjelp til praktiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som bruker timene på dps kun som støttesamtaler

Anonymkode: 0dc13...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som bruker timene på dps kun som støttesamtaler

Ja, men det skal de egentlig ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Ja, men det skal de egentlig ikke være.

Når jeg sier støttesamtaler mener jeg at vi snakker om livet, og det er jo relevant. Min nåværende psykiater sa i begynnelsen av terapien at han ønsket det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT1 skrev (2 minutter siden):

Når jeg sier støttesamtaler mener jeg at vi snakker om livet, og det er jo relevant. Min nåværende psykiater sa i begynnelsen av terapien at han ønsket det slik. 

Jeg går på DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er glidende overganger. F.eks. kan en pasient som går i terapi der man er ute etter endring bli sykere, slik at behandler i en periode går over til støttesamtaler som fokuserer på å støtte pasientens ego og gi råd om konstruktive valg.

Hvis man får støttesamtaler fast, f.eks. hos en psykiatrisk sykepleier, er det ofte fordi terapi har vært forsøkt og nådd et platå, og/eller fordi pasienten er så syk at hen ikke kan nyttegjøre seg terapi med sikte på endring. Samtidig kan også støttesamtaler føre til endring.

Anonymkode: 5d882...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
GT1 skrev (8 minutter siden):

Når jeg sier støttesamtaler mener jeg at vi snakker om livet, og det er jo relevant.

Her jeg bor gis støttesamtaler av den kommunale helsetjenesten, og ikke av spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Her jeg bor gis støttesamtaler av den kommunale helsetjenesten, og ikke av spesialisthelsetjenesten.

Det kommer an på om det er rent praktiske ting man tar opp i samtalene, eller feks hvordan man opplever sin psykiske helse. Noen, som meg, har livslange lidelser som kan svinge en del, og da er det viktig å snakke med noen med medisinsk kompetanse om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke klart definert noen steder, men en vanlig forståelse er dette:
Støttesamtaler har som hovedhensikt å vedlikeholde funksjon og forhindre forverring, men uten ambisjon om særlig reduksjon av symptomer og bedring av funksjon.

Psykoterapi i spesialisthelsetjenesten har vanligvis ambisjon om å redusere symptomer og bedre funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (27 minutter siden):

Kan du slutte å skrive punktum i innlegget etter overskriften?

Poenget med punktum er vel simpelthen at overskriften er nok i seg selv. Jeg er sikker på at du overlever. Det er bare en ørliten prikk.

Anonymkode: 5d882...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Slik jeg forstod det, så er støttesamtaler i tillegg til noe annet. 

Men som @nachnoo påpeker, så er det ikke en klar definisjon på det. Det kan tolkes som støttende samtaler eller samtaler som støtter noe i tillegg.

Mine støttesamtaler på DPS var for eksempel som støtte til medisinering.

Definisjon er vel underordnet effekt vil jeg si i dette tilfellet. Man tar i bruk det man haver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget med punktum er vel simpelthen at overskriften er nok i seg selv. Jeg er sikker på at du overlever. Det er bare en ørliten prikk.

Anonymkode: 5d882...fab

Nei det er jævlig irriterende. Skriv heller spørsmålet på nytt også i innleggs feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (47 minutter siden):

Nei det er jævlig irriterende. Skriv heller spørsmålet på nytt også i innleggs feltet.

Å forsøke å endre resten av verden bare ikke deg selv er en tapt kamp.

Anonymkode: 5d882...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å forsøke å endre resten av verden bare ikke deg selv er en tapt kamp.

Anonymkode: 5d882...fab

Tror nok de fleste her synes det er irriterende, ikke bare meg. Så hvem skal egentlig endre seg her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Tror nok de fleste her synes det er irriterende, ikke bare meg. Så hvem skal egentlig endre seg her da?

.

Anonymkode: 5d882...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

.

Anonymkode: 5d882...fab

Voksent 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 timer siden):

Ja, men det skal de egentlig ikke være.

Hvordan vet jeg forskjellen på de ulike kategoriene støttesamtaler og samtaleterapi.

Anonymkode: c8303...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet jeg forskjellen på de ulike kategoriene støttesamtaler og samtaleterapi.

Anonymkode: c8303...2aa

Hvorfor er det viktig for deg å vite forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...