Gå til innhold

Artikkel på Aftenposten om aktiv dødshjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For mennesker med psykiske lidelser. Jeg betaler ikke for avisen så jeg kan ikke lese hele teksten, men det står noe om at (i Nederland) tror jeg så er de iferd med å innføre denne dødshjelpen også for mennesker med psykiske lidelser.

Anonymkode: 75ee3...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie

De åpnet opp for det i 2022, men under strenge villkår. Det står at 60% av de som søker om aktiv dødshjelp pga. psykisk lidelse, oppfyller ikke vilkårene for å få det innvilget, 30% ombestemmer seg mens kun 10% (én av 10, som det står), ender opp med at eutanasi blir gjennomført. Siden det ble innført i 2022, har tallet økt med 40% av de som fikk gjennomført eutanasi fra start - pr. nå er antall mennesker ca. 135 (kun pga. psykisk lidelse). Det forskes på, heldigvis, og det blir understreket av både forskere og helsepersonell i Nederland, at dødsønske i forbindelse med psykisk lidelse i svært mange tilfeller går over.

 

En stor forskjell på å gi eutanasi til psykisk syke personer,er at en har virksom behandling for psykiske lidelser. For langtkommen kreft, som det sammenlignes med, finnes det kun livsforlengende og lindrende behandling.

 

Det nevnes land som diskuterer aktiv dødshjelp i dag. Litt uklart for meg om de likestiller eutanasi og legemiddelassistert dødshjelp, men hvor en selv har ansvar for å innta medisinen. Ved eutanasi, er det en lege som injekserer et dødelig stoff i blodåren.

 

PS: Hun damen som valgte å få aktiv dødshjelp på sin egen fødselsdag, hadde en hund. Hun sier utad at hun hadde et pokerfjes og kunne smile og le, men at det på innsiden var vanskelig. Jeg synes det var vondt å lese at hunden sluttet å spise de to siste dagene - den oppfattet at noe var fullstendig unormalt. Hunder er flinke observatører... Igjen står foreldre med en datter mindre og har ansvar for hunden hennes.

Endret av Eva Sofie
Språklig forbedring...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er bedre å bare ta livet sitt selv enn å gå igjennom hele den papirmølla med møter osv som det e rå få det innvilget offentlig i et annet land 😅

Anonymkode: 6ccd9...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 27.4.2024 den 1.34):

De åpnet opp for det i 2022, men under strenge villkår. Det står at 60% av de som søker om aktiv dødshjelp pga. psykisk lidelse, oppfyller ikke vilkårene for å få det innvilget, 30% ombestemmer seg mens kun 10% (én av 10, som det står), ender opp med at eutanasi blir gjennomført. Siden det ble innført i 2022, har tallet økt med 40% av de som fikk gjennomført eutanasi fra start - pr. nå er antall mennesker ca. 135 (kun pga. psykisk lidelse). Det forskes på, heldigvis, og det blir understreket av både forskere og helsepersonell i Nederland, at dødsønske i forbindelse med psykisk lidelse i svært mange tilfeller går over.

 

En stor forskjell på å gi eutanasi til psykisk syke personer,er at en har virksom behandling for psykiske lidelser. For langtkommen kreft, som det sammenlignes med, finnes det kun livsforlengende og lindrende behandling.

 

Det nevnes land som diskuterer aktiv dødshjelp i dag. Litt uklart for meg om de likestiller eutanasi og legemiddelassistert dødshjelp, men hvor en selv har ansvar for å innta medisinen. Ved eutanasi, er det en lege som injekserer et dødelig stoff i blodåren.

 

PS: Hun damen som valgte å få aktiv dødshjelp på sin egen fødselsdag, hadde en hund. Hun sier utad at hun hadde et pokerfjes og kunne smile og le, men at det på innsiden var vanskelig. Jeg synes det var vondt å lese at hunden sluttet å spise de to siste dagene - den oppfattet at noe var fullstendig unormalt. Hunder er flinke observatører... Igjen står foreldre med en datter mindre og har ansvar for hunden hennes.

Hva skjedde med hun da? 

Anonymkode: f6455...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ønsker dette når barna er voksne. Ønsker ikke å risikere et mislykket selvmord med senskader og stigma mm. Det er ikke så inderlig lett å ta livet av seg om man ikke har dødelige medikament, våpen eller kunne tenke seg store høyder. Jeg har BP. Ikke syk nå men så lei av all plass Sykdommen har tatt de siste tjue årene at ti år til holder

Anonymkode: 1e6a9...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg ønsker dette når barna er voksne. Ønsker ikke å risikere et mislykket selvmord med senskader og stigma mm. Det er ikke så inderlig lett å ta livet av seg om man ikke har dødelige medikament, våpen eller kunne tenke seg store høyder. Jeg har BP. Ikke syk nå men så lei av all plass Sykdommen har tatt de siste tjue årene at ti år til holder

Anonymkode: 1e6a9...355

Så utrolig trist å høre💔har du noen å snakke med/behandling?

Anonymkode: 75ee3...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 20.06):

Hva skjedde med hun da? 

Anonymkode: f6455...f5f

Hun fikk en injeksjon i blodåren, mener jeg, av en lege, som gjorde at hun døde.

 

Diskusjonene går frem og tilbake i Nederland også - om det er riktig eller ikke å åpne opp for psykisk syke. Mulig at det er jeg som ikke har fulgt med, men jeg ble overrasket da jeg så i samme artikkel at statsministeren i Danmark var klar for å ta diskusjonen om aktiv dødshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...