Gå til innhold

Svetting, nervøst eller fysisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har siden puberteten slitt med mye svetting på rygg, under armer. Heldigvis ikke i ansiktet så tviler på jeg har hyperhidrose, svetter heller ikke når jeg er hjemme. Men, går jeg en kort tur ute så er t-skjorta gjennomvåt, er veldig slitsomt og psykisk plagsomt, selv når jeg ikke føler angst eller uro så skjer det. Er kanskje 10 kg overvektig, men blir ikke andpusten eller sliten, bare svett.
Er det noe å gjøre med dette? Andre som opplever slikt? Har nevnt det for legen, men han brydde seg ikke så mye om det.

Anonymkode: eef59...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Botox kan stoppe det.

Men er helt normalt for noen. Jeg svetter aldri. Mannen svetter bare han går fra stue til kjøkken og er i meget god fysisk form (noe jeg ikke er).

Anonymkode: b4841...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har siden puberteten slitt med mye svetting på rygg, under armer. Heldigvis ikke i ansiktet så tviler på jeg har hyperhidrose, svetter heller ikke når jeg er hjemme. Men, går jeg en kort tur ute så er t-skjorta gjennomvåt, er veldig slitsomt og psykisk plagsomt, selv når jeg ikke føler angst eller uro så skjer det. Er kanskje 10 kg overvektig, men blir ikke andpusten eller sliten, bare svett.
Er det noe å gjøre med dette? Andre som opplever slikt? Har nevnt det for legen, men han brydde seg ikke så mye om det.

Anonymkode: eef59...1d0

Dette må være plagsomt for deg, og mulig at legen din ikke har oppfattet hvordan dette påvirker hverdagen din? Jeg vet det er mulig å gjøre noen små inngrep, men tror en forsøker andre tiltak først...

 

Svette pga. stress har forresten en mye kraftigere/egen lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har siden puberteten slitt med mye svetting på rygg, under armer. Heldigvis ikke i ansiktet så tviler på jeg har hyperhidrose, svetter heller ikke når jeg er hjemme. Men, går jeg en kort tur ute så er t-skjorta gjennomvåt, er veldig slitsomt og psykisk plagsomt, selv når jeg ikke føler angst eller uro så skjer det. Er kanskje 10 kg overvektig, men blir ikke andpusten eller sliten, bare svett.
Er det noe å gjøre med dette? Andre som opplever slikt? Har nevnt det for legen, men han brydde seg ikke så mye om det.

Anonymkode: eef59...1d0

Noen svetter mye og det er helt normalt. Forhør deg litt om botox, kan hjelpe

Anonymkode: f54e3...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (32 minutter siden):

Dette må være plagsomt for deg, og mulig at legen din ikke har oppfattet hvordan dette påvirker hverdagen din? Jeg vet det er mulig å gjøre noen små inngrep, men tror en forsøker andre tiltak først...

 

Svette pga. stress har forresten en mye kraftigere/egen lukt.

Godt poeng, har jeg veldig angst kjenner jeg en egen lukt, heldigvis så lukter ikke den andre svetten noen ting overhodet, nesten litt rart, en gjennomsvett t-skjorte vil dagen etter ikke lukte noe. 
Var hos en hudlege og ble ikke så mye klokere, ble rådet til å bestille ett apparat som førte strøm via våte padder under armhulene og til henda, men jeg er ikke svett i henda. Hadde der vært ett badekar som tok alle svettekjertlene over hele kroppen hadde jeg prøvd.
Botox vil kun funk f.eks mot bare armhulesvette. Blir vanskelig når det er hele ryggen, fronten og tilogmed bokseren blir gjennomsvett. 
Er det noen type legen som jobber spesielt med svetteproblemer? 

Anonymkode: eef59...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Botox vil kun funk f.eks mot bare armhulesvette. Blir vanskelig når det er hele ryggen, fronten og tilogmed bokseren blir gjennomsvett. 
Er det noen type legen som jobber spesielt med svetteproblemer? 

Anonymkode: eef59...1d0

Uff, ja, en blir selvsagt fortvilet og er villig til å gjøre nesten hva som helst...

 

Jeg søkte på Google, egentlig mest av egen nysgjerrighet for å lese mer om problematikk rundt mye svetting, og ser det er noe som heter Svetteklinikken.no. Tidlig i puberteten var jeg selv mye plaget med svette i noen situasjoner og jeg husker så altfor godt følelsene rundt det.

 

"Førstevalget mot svetting på ryggen og på brystet er lokalbehandling med aluminiumklorid. Salver og spray som inneholder aluminiumklorid er å få kjøpt på apoteket uten resept. Dersom dette er uten virkning, eller gir bivirkninger bør det gjøres behandling med injeksjoner." Jeg kom nå på at en rollon med dette var en behandling jeg forsøkte, men jeg brukte den trolig helt feil...

 

Jeg ville ha tatt kontakt med Svetteklinikken.no. Snakk uansett med en farmasøyt om de produktene som ev. nevnes som reseptfritt og ta med deg alle råd du kan. Om du ikke ønsker å stå ved kassen å snakke om det, mener jeg at mange apotek har et rom ved siden av som er mulig å bruke. Der er du mer skjermet for andre kunder.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...