Gå til innhold

Håndtere «flashbacks»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får stadig vekk ubehagelige reaksjoner på absolutt alt jeg tenker på, ser for meg og ser på bilder.

Det henger nok sammen med at det siste året har vært veldig tungt og rart og alt har på en måte fått negative assosiasjoner nå. Fordi jeg har hatt det så dårlig. Får «flashbacks» av alt og med disse vonde ekle følelsene 

Noen som har opplevd lignende og hvordan kan man håndtere det? Vil gjerne kunne ha normale tanker og følelser om alle mulige ting igjen - ikke at alt er farget av et filter av ubehag og panikk.

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg får stadig vekk ubehagelige reaksjoner på absolutt alt jeg tenker på, ser for meg og ser på bilder.

Det henger nok sammen med at det siste året har vært veldig tungt og rart og alt har på en måte fått negative assosiasjoner nå. Fordi jeg har hatt det så dårlig. Får «flashbacks» av alt og med disse vonde ekle følelsene 

Noen som har opplevd lignende og hvordan kan man håndtere det? Vil gjerne kunne ha normale tanker og følelser om alle mulige ting igjen - ikke at alt er farget av et filter av ubehag og panikk.

Anonymkode: 70b5e...89c

Mener du at du har gjennomgått traume og nå ser det i en slags bilde/film inne i hodet? 

Anonymkode: d8916...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mener du at du har gjennomgått traume og nå ser det i en slags bilde/film inne i hodet? 

Anonymkode: d8916...634

Nja. Ikke helt. Jeg har hatt et tøft år der alt av minner og assosiasjoner jeg har til alt av steder folk meg selv, er farget av at hele året har vært veldig tøft og traumatisk følelsesmessig. 

Og nå får jeg bare paniske følelser for alt og det kan dukke opp random bilder av ting jeg har gjort steder jeg har vært osv ledsaget av panikk og ekle følelser

Vanskelig å forklare. Men ja er på en måte bilder og følelser 

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nja. Ikke helt. Jeg har hatt et tøft år der alt av minner og assosiasjoner jeg har til alt av steder folk meg selv, er farget av at hele året har vært veldig tøft og traumatisk følelsesmessig. 

Og nå får jeg bare paniske følelser for alt og det kan dukke opp random bilder av ting jeg har gjort steder jeg har vært osv ledsaget av panikk og ekle følelser

Vanskelig å forklare. Men ja er på en måte bilder og følelser 

Anonymkode: 70b5e...89c

Jeg ville nok heller forstått det som en del av situasjonen, enn at det handler om flashbacks. Har du gått igjennom noe vondt og kjipt så er det jo normalt som har vart litt, så er det ganske normalt at du blir preget av det. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du har paniske følelser og dette du skriver her: "paniske følelser for alt og det kan dukke opp random bilder av ting jeg har gjort steder jeg har vært osv ledsaget av panikk og ekle følelser"

tilfeldige tilbakeblikk på situasjoner som har hendt, men det er jo bare livshendelser, ingenting traumerelatert, men likevel vondt forstår jeg.

Hva er diagnosen din? Hva strever du med?

 

Anonymkode: d8916...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville nok heller forstått det som en del av situasjonen, enn at det handler om flashbacks. Har du gått igjennom noe vondt og kjipt så er det jo normalt som har vart litt, så er det ganske normalt at du blir preget av det. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du har paniske følelser og dette du skriver her: "paniske følelser for alt og det kan dukke opp random bilder av ting jeg har gjort steder jeg har vært osv ledsaget av panikk og ekle følelser"

tilfeldige tilbakeblikk på situasjoner som har hendt, men det er jo bare livshendelser, ingenting traumerelatert, men likevel vondt forstår jeg.

Hva er diagnosen din? Hva strever du med?

 

Anonymkode: d8916...634

Ja derfor jeg skrev «flashbacks» i gåsetegn. For det er på en måte det, men ikke helt. Så du har nok rett i det du skriver. 

Har ingen diagnose. Men strever med det jeg skrev. Hatt et tøft følelsesmessig år og «alt» er farget av det. Så hvis jeg feks ser et bilde av et sted i byen eller hva som helst så kastes det over meg en følelse av panikk, uvirkelighet, dårlige følelser. Bare fordi det siste året har jeg ikke vært i stand til å leve livet mitt normalt og det har vært preget av kun negative følelser. Bare et eksempel. 
Er annet eksempel er at det dukker opp random bilder i hodet mitt av meg selv som har gått rundt og hatt det fælt, kanskje mer «minner» enn flashbacks. Men generelt- alt av tanker på alt skaper bare panikk og vonde følelser hos meg siden det ikke har vært noe normalt eller gode følelser i meg på lenge. De vanlige følelsene og assosiasjonene til steder,folk,ting er på en måte borte og alt er farget av sinnstilstanden jeg har vært i og er i. 
Vet ikke hvordan forklare det på annne måte. 

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja derfor jeg skrev «flashbacks» i gåsetegn. For det er på en måte det, men ikke helt. Så du har nok rett i det du skriver. 

Har ingen diagnose. Men strever med det jeg skrev. Hatt et tøft følelsesmessig år og «alt» er farget av det. Så hvis jeg feks ser et bilde av et sted i byen eller hva som helst så kastes det over meg en følelse av panikk, uvirkelighet, dårlige følelser. Bare fordi det siste året har jeg ikke vært i stand til å leve livet mitt normalt og det har vært preget av kun negative følelser. Bare et eksempel. 
Er annet eksempel er at det dukker opp random bilder i hodet mitt av meg selv som har gått rundt og hatt det fælt, kanskje mer «minner» enn flashbacks. Men generelt- alt av tanker på alt skaper bare panikk og vonde følelser hos meg siden det ikke har vært noe normalt eller gode følelser i meg på lenge. De vanlige følelsene og assosiasjonene til steder,folk,ting er på en måte borte og alt er farget av sinnstilstanden jeg har vært i og er i. 
Vet ikke hvordan forklare det på annne måte. 

Anonymkode: 70b5e...89c

Men noen diagnoser må du jo ha fått for det er jo ingen friske som går rundt å har det slik?

Anonymkode: d8916...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Men noen diagnoser må du jo ha fått for det er jo ingen friske som går rundt å har det slik?

Anonymkode: d8916...634

Man trenger ikke ha psykiatriske diagnoser for å ha en tøff periode i livet. Det nærmeste man kan komme en diagnose er vel det som kalles «uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning». Det er kanskje en diagnose men jeg har ingen psykiatrisk syk-diagnose. 

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man trenger ikke ha psykiatriske diagnoser for å ha en tøff periode i livet. Det nærmeste man kan komme en diagnose er vel det som kalles «uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning». Det er kanskje en diagnose men jeg har ingen psykiatrisk syk-diagnose. 

Anonymkode: 70b5e...89c

Selvfølgelig kan man det. Som sagt så er det jo ganske normalt å ha reaksjoner på at livet er blitt vanskelig, det er ikke noe spesielt rart ved det. Det beste er jo egentlig å bare fortsette med livet, gå på jobb/skole eller hva annet du drev med i hverdagen, være med venner, drive med det vanlige, da pleier jo det meste etter hvert å falle på plass igjen til tross for at man går igjennom vonde episoder. 

Anonymkode: d8916...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man trenger ikke ha psykiatriske diagnoser for å ha en tøff periode i livet. Det nærmeste man kan komme en diagnose er vel det som kalles «uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning». Det er kanskje en diagnose men jeg har ingen psykiatrisk syk-diagnose. 

Anonymkode: 70b5e...89c

Når du formulerer deg på denne måten / du har et veldig stort behov for å poengtere at du ikke har en psykiatrisk syk-diagnose, så er du med på å forsterke stigmaet rundt slike diagnoser og du tråkker litt på dem som har ulike diagnoser. Kanskje noe du skal være litt varsom med på et psykiatriforum hvor det er en masse folk med slike diagnoser. Men hey, bare kom her og hev deg over folk.

Håper for øvrig at det går bedre med deg etterhvert. Om det kun er en ordinær reaksjon på en livshendelse så går det over med tiden. Ta vare på deg selv og bruk nettverk (og evt offentlige tjenester/helse) som støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (16 minutter siden):

Når du formulerer deg på denne måten / du har et veldig stort behov for å poengtere at du ikke har en psykiatrisk syk-diagnose, så er du med på å forsterke stigmaet rundt slike diagnoser og du tråkker litt på dem som har ulike diagnoser. Kanskje noe du skal være litt varsom med på et psykiatriforum hvor det er en masse folk med slike diagnoser. Men hey, bare kom her og hev deg over folk.

Håper for øvrig at det går bedre med deg etterhvert. Om det kun er en ordinær reaksjon på en livshendelse så går det over med tiden. Ta vare på deg selv og bruk nettverk (og evt offentlige tjenester/helse) som støtte. 

Oi det var overhodet ikke slikt ment. Det var bare som et svar på spørsmålet om hvilke diagnoser jeg har. 
 

Det er nok en reaksjon på livshendelse ja. Men jeg er jo redd det har blitt noe kronisk jeg ikke kommer ut av. Eller at man får ptsd feks. 
Sliter veldig, så derfor jeg kom inn her for råd.

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (35 minutter siden):

Men hey, bare kom her og hev deg over folk.

Ta deg en bolle eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Ta deg en bolle eller to...

Veldig sakelig

Anonymkode: 8730a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig sakelig

Akkurat like saklig som innlegget jeg responderer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (4 timer siden):

Ta deg en bolle eller to...

Haha🤭 du og bakverk as.... kanskje du er en bakekakebaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 timer siden):

Ta deg en bolle eller to...

 

farløs skrev (23 minutter siden):

Haha🤭 du og bakverk as.... kanskje du er en bakekakebaker!

Det er heller en barnslig kommentar

Anonymkode: 8730a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Det er heller en barnslig kommentar

Anonymkode: 8730a...f7c

Det er ikke bare hersånn..en gang fikk jeg med meg en meget fasinerende diskusjon mellom pdeliker og en annen, anonym kanskje, fordi de diskuterte som om de var bakere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 timer siden):

Ta deg en bolle eller to...

Skal det være en kake? 

Anonymkode: 6013f...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke heller svare på innlegget? 🥺

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selvfølgelig kan man det. Som sagt så er det jo ganske normalt å ha reaksjoner på at livet er blitt vanskelig, det er ikke noe spesielt rart ved det. Det beste er jo egentlig å bare fortsette med livet, gå på jobb/skole eller hva annet du drev med i hverdagen, være med venner, drive med det vanlige, da pleier jo det meste etter hvert å falle på plass igjen til tross for at man går igjennom vonde episoder. 

Anonymkode: d8916...634

Det er noe litt større enn det. Jeg har ikke skrevet no mer om situasjonen for det vil jeg ikke.  Vil gjerne bare ha svar på det som står i hovedinnlegget. Den problemstillingen🥺

Anonymkode: 70b5e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noe litt større enn det. Jeg har ikke skrevet no mer om situasjonen for det vil jeg ikke.  Vil gjerne bare ha svar på det som står i hovedinnlegget. Den problemstillingen🥺

Anonymkode: 70b5e...89c

Det ga jeg deg også? Jeg svarte ganske konkret på det som står der?

Jeg har heller ikke sagt noe om at du skal skrive noe mer?  Jeg svarer på det du skriver, om det er svar du har fått før eller svar som ikke fungerer aner jo ikke jeg. Det er jo helt umulig å gi deg andre svar når jeg heller ikke vet mer.

Anonymkode: d8916...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...